D
Det där är en P-plats som jag själv har parkerat på flera gånger. Det måste väl ändå vara OK att sätta upp laddstolpar på en P-plats i enlighet med gällande detaljplan?

D datja skrev:
Det där är en P-plats som jag själv har parkerat på flera gånger. Det måste väl ändå vara OK att sätta upp laddstolpar på en P-plats i enlighet med gällande detaljplan?
Det är ju INTE i enlighet med gällande detaljplan. Gällande detaljplan säger att den yta där parkeringsplatsen och laddstolparna nu är belägna skall vara park och att parkeringen skall flyttas västerut till nytt läge.
Se bild Detaljplanekarta över Ulvsunda industriområde med markering för park och parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
K Kvisthberg skrev:
Det är ju INTE i enlighet med gällande detaljplan. Gällande detaljplan säger att den yta där parkeringsplatsen och laddstolparna nu är belägna skall vara park och att parkeringen skall flyttas västerut till nytt läge.
Se bild[bild]
Kan du guida oss hur du läser detta från plankartan? Jag ser i kartans teckenförklaring att den grönmarkerade marken är allmän plats med parkändamål. Det rosa/tegelfärgade området där laddstolparna satts upp vid parkeringsplatsen avskiljs av en punktprickad linje, an användningsgräns från allmän plats park:

Symbol för användningsgräns på plankarta med punktprickad linje och text, avgränsar områden som kvartersmark och allmän plats park.

Här:

Karta med grönmarkerad allmän plats (park) och rosa/tegelfärgat kvartersmark nära parkeringsplats, avskilt av punktprickad linje.

Det rosa/tegelfärgade området listas som kvartersmark, inte allmän plats park.

Redigerat:
K Kvisthberg skrev:
Att planen säger att det ska vara parkering på plats A innebär inte att det inte också får vara parkering på plats B.

Det är knappast en streckprickad linje. Bara streck utan prickar. Vad en sån linje betyder vet jag inte. Troligen bara en markering av bef. parkering. Här är ett utdrag ur planbeskrivningen rörande detta parti.

Utdraget verkar ha försvunnit

Det är knappast en streckprickad linje. Bara streck utan prickar. Vad en sån linje betyder vet jag inte. Troligen bara en markering av bef. parkering. Här är ett utdrag ur planbeskrivningen rörande detta parti. Textutdrag från planbeskrivning om parkutveckling, inkluderar information om grässlagsning, träds placering och parkeringsplatsens omstrukturering.
Skapa konto

Detta är saxat från planbeskrivningen, det ändra delen som är relevant för slottet: Text om parkering och angöring för ett slott, beskriver boendeparkering, besöksparkering, trädsituation och handikapparkering nära entréer.
Skapa konto

Claes Sörmland
K Kvisthberg skrev:
Här är ett utdrag ur planbeskrivningen rörande detta parti.[bild]
Det som du citerar är planläggarnas fantasier kring planens genomförande i planbeskrivningen. Det är inga bestämmelser, utan är en möjlig utveckling bland andra - det som planeras när planen upprättas. Fastighetsägaren kan välja att genomföra detta eller inte genomföra det. Planens bestämmelser är därmed förenliga med detta genomförande. Det är ett framtidsscenario.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som du citerar är planläggarnas fantasier kring planens genomförande i planbeskrivningen. Det är inga bestämmelser, utan är en möjlig utveckling bland andra - det som planeras när planen upprättas. Fastighetsägaren kan välja att genomföra detta eller inte genomföra det. Planens bestämmelser är därmed förenliga med detta genomförande. Det är ett framtidsscenario.
Ok. Du har säkert rätt. Jag har förstått att fastighetsägaren kan välja att genomföra detta eller inte genomföra det.
Min undran var bara huruvida det är ok att uppföra något som befäster parkeringens nuvarande placering genom att motera laddstolparna. Är det inte så att det är ok att göra ingenting, men om man gör något så skall det överensstämma med detaljplanen.
Att montera laddstolparna tyckte jag var att göra någonting.

Claes Sörmland
K Kvisthberg skrev:
Ok. Du har säkert rätt. Jag har förstått att fastighetsägaren kan välja att genomföra detta eller inte genomföra det.
Min undran var bara huruvida det är ok att uppföra något som befäster parkeringens nuvarande placering genom att motera laddstolparna. Är det inte så att det är ok att göra ingenting, men om man gör något så skall det överensstämma med detaljplanen.
Att montera laddstolparna tyckte jag var att göra någonting.
Man får inte genomföra åtgärder som strid mot planens bestämmelser. Men man får göra saker som strider mot planbeskrivningen som ju bara är ett scenario som målas upp vid planläggningen.

Marken är förvisso punktprickad med bestämmelsen "Marken får ej bebyggas". Jag är osäker på om det stoppar laddstolpar, jag tror inte det. Det stoppar andra anläggningar som t ex murar och plank. Planen är upprättad 2006 så när ÄPBL gällde.

Någon som kan detta som ett rinnande vatten med bestämmelsen: "Marken får ej bebyggas" i plan upprättad enligt ÄPBL? Jag gissar på nej för inte har bestämmelsen stoppas t ex staket eller flaggstång?

Jämför vad MÖD skriver i sina domskäl i granntråden om hönshuset:

Avsnitt ur juridisk text som förklarar hur byggnadslagar och praxis påverkar markanvändning och definitioner i stadsplanering enligt ÄPBL och PBL.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/hoenshuset-som-bade-aer-och-inte-aer-en-byggnad.561783/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.