28 426 läst ·
199 svar
28k läst
199 svar
Laddstolpar i samfällighetsförening
Nu var jag ju inte inne på att alla skulle sluta ladda hemma utan fortfarande om det är av väsentlig betydelse för alla fastigheter som inte har möjlighet till det. Folk som inte berörs av någon ev. gemensamhetsanläggning gör ju såklart som dom vill.W witten skrev:Utvecklingen kommer inte att gå mot det hållet på bred front, du är inne på laddare som ligger i häraden 400 kW för att klara ditt scenario. De är dyra att bygga och kan bara placeras på ställen där nätet räcker till. Vi ser redan nu att man börjar ta mer betalt per kWh för höga laddeffekter. Redan i dag kostar det 2-4 gånger mer att snabbladda än att ladda hemma.
Spinner vi ändå vidare på ditt scenario så skulle laddtimmarna förskjutas från nattetid till dagtid vilket ger problem med effektbrist i både stamnät och lokalnät och därmed extrema kostnader vid hög belastning.
Snabbladdare är och förblir något för långresor och en (dyrare) nödlösning för de som inte kan ladda hemma.
Det är idag dyrt och ovanligt med sådana laddare men inte omöjligt och vad vet vi om vad det kostar om några år? Sen är det ju oklart om AL tar hänsyn till om de alternativ som finns är dyra eller inte. Det får väl ses över i båtnadsberäkningen helt enkelt.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Hur många radhus med samfälld parkering kan det finnas? 100.000, 200.000? Mer? (Av Sveriges knappa 5.000.000 bostäder finns det drygt 2.000.000 småhus, vartill radhus räknas så det är svårt att gissa kvalificerat.)N Nils ST skrev:
Så jag tror nog att det är ett problem värt att lösa på ett systematiskt sett. Jag kan i alla fall tänka mig ett antal betydligt mer perifera saker som staten ägnar sig åt.
Jag håller med det borde absolut tas upp och lösas då det är viktigt för många människor men tyvärr så tvivlar jag. Jag är glad om jag har fel.Nötegårdsgubben skrev:
Hur många radhus med samfälld parkering kan det finnas? 100.000, 200.000? Mer? (Av Sveriges knappa 5.000.000 bostäder finns det drygt 2.000.000 småhus, vartill radhus räknas så det är svårt att gissa kvalificerat.)
Så jag tror nog att det är ett problem värt att lösa på ett systematiskt sett. Jag kan i alla fall tänka mig ett antal betydligt mer perifera saker som staten ägnar sig åt.
Även om tekniken utvecklas så du kan ladda fortare utan oroväckande hög värmeutveckling är det fortfarande den elektriska effekten som du måste ha fram. Befintligt eldistributionsnät ät inte dimensionerat för detta. Att bygga om/ut det svenska eldistributionsnätet i storstadsregionerna för att klara detta är ett Mega-projekt.N Nils ST skrev:Nu var jag ju inte inne på att alla skulle sluta ladda hemma utan fortfarande om det är av väsentlig betydelse för alla fastigheter som inte har möjlighet till det. Folk som inte berörs av någon ev. gemensamhetsanläggning gör ju såklart som dom vill.
Det är idag dyrt och ovanligt med sådana laddare men inte omöjligt och vad vet vi om vad det kostar om några år? Sen är det ju oklart om AL tar hänsyn till om de alternativ som finns är dyra eller inte. Det får väl ses över i båtnadsberäkningen helt enkelt.
Teslas superchargers i Stockholm och Uppsala är, vad jag gissar, exempel på detta då de ligger långt utanför staden. Båda två är städer med svår effektbrist.P phälle skrev:Även om tekniken utvecklas så du kan ladda fortare utan oroväckande hög värmeutveckling är det fortfarande den elektriska effekten som du måste ha fram. Befintligt eldistributionsnät ät inte dimensionerat för detta. Att bygga om/ut det svenska eldistributionsnätet i storstadsregionerna för att klara detta är ett Mega-projekt.
Jag gissar mig också till att trots detta så finns det en mycket stor kapacitet för nattladdning även i regioner med effektbrist. Förutom kanske någon smällkall vinternatt. Någon kanske vet mer om detta? Skulle vara intressant att höra.
På laddsidan inväntar vi inte någon teknikrevolution. Det är mer betalningsmetoder och rutiner kring detta som behöver utvecklas. Samt mer utbyggnad så klart.
Automatisk identifiering av fordon genom kabeln och debitering mot konto/pott/kreditkort är det bästa anser jag.
Det är en helt annan diskussion, haka inte upp dej på de. Det var ett exempel och poängen var att tekniken utvecklas kanske snabbare än vad lagstiftningen hänger med på vilket kan ställa till problem.P phälle skrev:Även om tekniken utvecklas så du kan ladda fortare utan oroväckande hög värmeutveckling är det fortfarande den elektriska effekten som du måste ha fram. Befintligt eldistributionsnät ät inte dimensionerat för detta. Att bygga om/ut det svenska eldistributionsnätet i storstadsregionerna för att klara detta är ett Mega-projekt.
Det kan ju också vara så att storstadsområdena inom några år kommer vars väl utbyggda med destinationsladdare och det därför inte kommer vara av väsentlig betydelse för fastigheter där att ha laddare på egen parkeringsplats. Behovet täcks då på annat sätt medans det kanske anses vara av väsentlig betydelse för fastigheter vid ställen där det saknas offentliga destinationsladdare inom x antal km.
Det finns som sagt mycket som kommer påverka detta och vi får helt enkelt se hur tekniken utvecklas och hur hela elbilsmarknaden kommer arta sig.
Jag är för pro elbilsomställningen för att vilja tänka i banorna vänta och se. Om det juridiskt underlättas för att sätta upp laddare i föreningar kommer det att snabba på omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Förstår inte din tanke med destinationsladdare som alternativ till laddare på din föreningsägda parkeringsplats. Man kan ju inte parkera bilen vid en laddare när man kommer hem från jobbet för att sen gå ut och flytta den till sin egen plats innan man går och lägger sig. Det kräver ju dessutom dubbelt så många parkeringsplatser. Eller missförstod jag dig?
Förstår inte din tanke med destinationsladdare som alternativ till laddare på din föreningsägda parkeringsplats. Man kan ju inte parkera bilen vid en laddare när man kommer hem från jobbet för att sen gå ut och flytta den till sin egen plats innan man går och lägger sig. Det kräver ju dessutom dubbelt så många parkeringsplatser. Eller missförstod jag dig?
Vill och vill, jag gissar på att du tyvärr inte har så mycket val mer än att vänta och se. Jag är också för en omställning men jag är även realistisk, vad som är av väsentlig betydelse är en komplex fråga som ändras med tiden. Anläggningslagen är avsedd att anpassas efter samhällets utveckling men har en tendens att vara något fördröjd.W witten skrev:Jag är för pro elbilsomställningen för att vilja tänka i banorna vänta och se. Om det juridiskt underlättas för att sätta upp laddare i föreningar kommer det att snabba på omställningen till en elektrifierad fordonsflotta.
Det intressanta är vart lagstiftaren/domstolen/LM väljer att dra gränsen för när det är av väsentlig betydelse. Någonstans kommer gränsen dras då jag har svårt att tro att man kommer anse att ALLA fastigheter kommer behöva det för att fungera som fastighet oavsett. Tveksamt att man bara för att alternativen är jobbiga eller dyra skulle anse att är av väsentlig betydelse, ska nog mer till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Att vara motståndare till status quo handlar nog inte om att man tror att man själv kan göra så mycket, utan att diskutera föråldrad lagstiftning handlar om att bilda opinion för en förändring. Det finns kanske effektivare ställen att göra det på än byggahus, samtidigt ska man inte underskatta värdet av vad som sägs bland vanligt folk i vardagen.
Alltid knepigt med juridikforumet att så fort man lämnar rena beskrivningar av lagstiftningen och diskussionen kring de oklarheter som alltid finns i det enskilda fallet så hamnar man i politik. Det är ju så juridiken produceras...Nötegårdsgubben skrev:
Att vara motståndare till status quo handlar nog inte om att man tror att man själv kan göra så mycket, utan att diskutera föråldrad lagstiftning handlar om att bilda opinion för en förändring. Det finns kanske effektivare ställen att göra det på än byggahus, samtidigt ska man inte underskatta värdet av vad som sägs bland vanligt folk i vardagen.
Hej,
Jag läste denna tråd i natt då jag försöker få en lösning på samma problem i vår samfällighet, och kom på en sak.
Det är klart det skulle vara bra med en speciell laddstolpe, men jag kan se att det troligen inte kommer att bli någon på många år i min samfällighet i alla fall, och inte i många andras heller, men jag vill köpa elbil nu!
Jag lånade en BMW x5 laddhybrid (24kWh batteri) i 2 veckor av en kompis förra året, men det råkade bli 9 månader på grund av Corona!
Det var då jag upptäckte exakt det problem ni diskuterar här. Då jag insett problemet och för att lösa det med lånebilen drog jag en kabel från en granne som bodde närmast parkeringen, över samfällighetens privata gångväg(!) och till första parkeringsplatsen där jag kunde stå. Jag körde på 8A som mest och allt gick bra men det var ju ingen bra lösning.
VI har ett vanligt (Schuko) uttag i våra garage men det fick jag inte använda på grund av att jag skulle använda den så mycket att det kanske blev brandfarligt. Samfälligheten fick inte ta betalt heller av mig för den elen jag i så fall använt.
Nu har jag (nästan) beställt en elbil och måste försöka hitta en bättre lösning. Tack vare min erfarenhet av ovanstående laddning med lånebilen och er diskussion här så kom jag på att det troligen finns en ”nödlösning” som för mig, och troligen många andra, faktiskt skulle fungera väldigt bra för hemmaladdning. Så jag hoppas att jag inte tänker fel någonstans.
Det förutsätter att man har tillgång till ett uttag för motorvärmare som jag tror många har.
Jag utgår från bilen jag vill beställa, Kia E-Niro. 63kWh batteri, men de flesta är rätt lika, bortsett från tunga lyxmodeller (BMW-laddhybriden drog ca 4kWh/mil) men det är ju lätt att räkna om för dem också.
Kian drar ca 2kWh/mil på vintern enligt de tester jag läst och sett på YouTube. Om man räknar med att den står hemma i garaget normalt på vardagar mellan kl. 18 till kl. 7 nästa morgon och att vi bara laddar med 8A så är det 13 timmar/natt. Hos oss är det konstant 240V vilket innebär 1,92 kW laddning med vanlig Schuko-kontakt. Kan man ladda med 10A eller t.o.m. 16A så förbättras ju dessutom kalkylen avsevärt, men om jag tänkt rätt behövs det inte.
Med lite avrundning till 2kW och omräkning till km blir laddningen då ganska exakt 1mil/timme laddning. Med 13 timmar per dygn enligt exemplet så kan den max ladda 13mil/natt. På ett år betyder det (13mil x 365 dagar) avrundat 4750 mil/år. Det är ca 3ggr mer än vad jag behöver per år.
Vi använder bilen ca 4mil/dag. Så i snitt laddar vi upp bilen med 13mil-4mil = 9mil extra per dag tills den blir full igen efter att vi åkt någon längre sträcka.
Återstår då eventuella toppar. Men om jag tänker rätt så går de bra bara man inte kommer hem helt tom och behöver köra mer än 13 mil dagen efteråt. Och de få gånger de flesta gör det så får man väl snabb-ladda någonstans på den långturen. Kia E-Niro verkar kunna snabbladda upp till ca 70kWh så det är inte så länge man behöver stå för att klara det.
Om jag inte tänker fel någonstans så behöver jag då ”bara” lösa 3 problem för att kunna beställa min elbil:
1-Se till att samfälligheten kollar med en elektriker om våra vanliga uttag i garagen (som är för motorvärmare) klarar en användning av i snitt 4h laddning med 8A per natt med som mest 32h kontinuerlig laddning på 8A om batteriet är tomt (63kWh batteri/2kW laddning blir ungefär 32h). Men det förutsätter också att man väntar med att köra tills man fyllt batteriet. I exemplet ovan blir det för mig ca 13h kontinuerligt som mest natten efter en långkörning.
2-Hitta ett sätt att mäta hur mycket varje elbilsanvändare använder (borde inte vara så svårt).
3-Hitta ett sätt att se till att samfälligheten får ta betalt av mig för det jag använder. Att sätta in nån mätare lär inte vara något problem. Mitt problem lär bli att de enligt våra regler inte får ta betalt av enskilda medlemmar. Är det ett stort problem juridiskt?
Tänker jag fel någonstans?
Är det något mer med samfälligheten eller laddningen jag inte tänkt på?
/Mats
Jag läste denna tråd i natt då jag försöker få en lösning på samma problem i vår samfällighet, och kom på en sak.
Det är klart det skulle vara bra med en speciell laddstolpe, men jag kan se att det troligen inte kommer att bli någon på många år i min samfällighet i alla fall, och inte i många andras heller, men jag vill köpa elbil nu!
Jag lånade en BMW x5 laddhybrid (24kWh batteri) i 2 veckor av en kompis förra året, men det råkade bli 9 månader på grund av Corona!
Det var då jag upptäckte exakt det problem ni diskuterar här. Då jag insett problemet och för att lösa det med lånebilen drog jag en kabel från en granne som bodde närmast parkeringen, över samfällighetens privata gångväg(!) och till första parkeringsplatsen där jag kunde stå. Jag körde på 8A som mest och allt gick bra men det var ju ingen bra lösning.
VI har ett vanligt (Schuko) uttag i våra garage men det fick jag inte använda på grund av att jag skulle använda den så mycket att det kanske blev brandfarligt. Samfälligheten fick inte ta betalt heller av mig för den elen jag i så fall använt.
Nu har jag (nästan) beställt en elbil och måste försöka hitta en bättre lösning. Tack vare min erfarenhet av ovanstående laddning med lånebilen och er diskussion här så kom jag på att det troligen finns en ”nödlösning” som för mig, och troligen många andra, faktiskt skulle fungera väldigt bra för hemmaladdning. Så jag hoppas att jag inte tänker fel någonstans.
Det förutsätter att man har tillgång till ett uttag för motorvärmare som jag tror många har.
Jag utgår från bilen jag vill beställa, Kia E-Niro. 63kWh batteri, men de flesta är rätt lika, bortsett från tunga lyxmodeller (BMW-laddhybriden drog ca 4kWh/mil) men det är ju lätt att räkna om för dem också.
Kian drar ca 2kWh/mil på vintern enligt de tester jag läst och sett på YouTube. Om man räknar med att den står hemma i garaget normalt på vardagar mellan kl. 18 till kl. 7 nästa morgon och att vi bara laddar med 8A så är det 13 timmar/natt. Hos oss är det konstant 240V vilket innebär 1,92 kW laddning med vanlig Schuko-kontakt. Kan man ladda med 10A eller t.o.m. 16A så förbättras ju dessutom kalkylen avsevärt, men om jag tänkt rätt behövs det inte.
Med lite avrundning till 2kW och omräkning till km blir laddningen då ganska exakt 1mil/timme laddning. Med 13 timmar per dygn enligt exemplet så kan den max ladda 13mil/natt. På ett år betyder det (13mil x 365 dagar) avrundat 4750 mil/år. Det är ca 3ggr mer än vad jag behöver per år.
Vi använder bilen ca 4mil/dag. Så i snitt laddar vi upp bilen med 13mil-4mil = 9mil extra per dag tills den blir full igen efter att vi åkt någon längre sträcka.
Återstår då eventuella toppar. Men om jag tänker rätt så går de bra bara man inte kommer hem helt tom och behöver köra mer än 13 mil dagen efteråt. Och de få gånger de flesta gör det så får man väl snabb-ladda någonstans på den långturen. Kia E-Niro verkar kunna snabbladda upp till ca 70kWh så det är inte så länge man behöver stå för att klara det.
Om jag inte tänker fel någonstans så behöver jag då ”bara” lösa 3 problem för att kunna beställa min elbil:
1-Se till att samfälligheten kollar med en elektriker om våra vanliga uttag i garagen (som är för motorvärmare) klarar en användning av i snitt 4h laddning med 8A per natt med som mest 32h kontinuerlig laddning på 8A om batteriet är tomt (63kWh batteri/2kW laddning blir ungefär 32h). Men det förutsätter också att man väntar med att köra tills man fyllt batteriet. I exemplet ovan blir det för mig ca 13h kontinuerligt som mest natten efter en långkörning.
2-Hitta ett sätt att mäta hur mycket varje elbilsanvändare använder (borde inte vara så svårt).
3-Hitta ett sätt att se till att samfälligheten får ta betalt av mig för det jag använder. Att sätta in nån mätare lär inte vara något problem. Mitt problem lär bli att de enligt våra regler inte får ta betalt av enskilda medlemmar. Är det ett stort problem juridiskt?
/Mats
Ja. Du glömmer bort att samfälligheten inte får särbehandla medlemmar. Om du får så måste alla andra få också. Vad händer då med matningen som ni tar el från? Är den dimensionerad för det?
Det måste också rymmas i befintligt anläggningsbeslut så det beror på hur det är formulerat.
Det måste också rymmas i befintligt anläggningsbeslut så det beror på hur det är formulerat.
Redigerat:
Den knepiga delen juridiskt är att samfällighetsföreningen enligt lag inte får driva verksamhet som är främmande för ändamålet med gemensamhetsanläggningen. D v s även om samfällighetsföreningens styrelse/stämma och du tycker det är toppen att de servar med elleverans mot betalning så är de enligt samfällighetslagen förhindrade att ägna sig åt den verksamheten om den inte listas som ändamål i anläggningsbeslutet.M Matsfor skrev:3-Hitta ett sätt att se till att samfälligheten får ta betalt av mig för det jag använder. Att sätta in nån mätare lär inte vara något problem. Mitt problem lär bli att de enligt våra regler inte får ta betalt av enskilda medlemmar. Är det ett stort problem juridiskt?
/Mats
Den juridiska lösningen är att prata med sina grannar i samfälligheten och komma överens att man vill utöka med en ny gemensamhetsanläggning för laddning av elbilar. När man är överens i samfälligheten ansöker någon eller flera av delägarna om en förrättning hos Lantmäteriet med syftet att ompröva gemensamhetsanläggningen. Är ni bara överens om att ni vill bygga (heter utföra på lantmäterispråk) en viss anläggning med syftet att möjliggöra laddning av elbilar och har en bra teknisk beskrivning på den så kan detta vara avklarat på något år. Lantmäteriet kallar alla delägarna till en förrättning och beslutar om att utöka er gemensamhetsanläggning med den nya anläggningen. Ni får en utförandetid på t ex 4 år att bygga anläggningen. Sen dimper en faktura ned från Lantmäteriet på mellan 50 000 kr och kanske 250 000 kr som fördelas på medlemmarna. Ju mer överens och ju bättre förarbete ni själva har gjort desto lägre kostnad. Strul med medlemmar som inte vill ha det hela och inte svarar på kallelser eller dåligt förberedande från er gör att timmarna drar iväg och det blir dyrt.
Redigerat:
Eller så startar man en ekonomisk förening och när samtliga tilltänkta fastigheter har blivit medlemmar, så går man till lantmäteriet och skapar en GA och samtidigt lägger ner den ekonomiska föreningen.
Haha ser nu att tidigare i tråden förespråkade jag just den lösningen. Svårt att hålla linjen i gamla trådar. Generellt borde nog fler av dessa frågor lösas med ekonomiska och ideella föreningar, det senare när det finns ett allmännyttigt ändamål. Men jag förstår att det upplevs som praktiskt och enkelt att använda en befintlig samfällighetsförening. Och de har ju tvingande uttaxeringsrätt av grannskapet. Men det är inte så smidigt när man börjar läsa på i anläggningslagen och samfällighetslagen. Samfälligheter är juridiskt tungrodda konstruktioner.HasseTeknik skrev: