Hej.

Min Laddomat fungerade bra i början men verkar sakta ner allt mer. Jag får allt svårare att värma upp tankarna. Jag har provat att plocka bort termostaten i Laddomaten men det gjorde ingen skillnad. Alltså, det beror inte på blockerat flöde. Temperaturen i pannan blir för hög och fläkten stänger ner. Luftningsnipplar finns det gott om och trycket är högt, så jag famlar efter skäl till att den inte laddar som den skall.

Det låter som om den pumpar som vanligt om man trycker örat mot kopparledningarna.

Jag har kört systemet i sex år nu, kan man förvänta sig förslitning i en Laddomat på så kort tid?

Luft?! har du fått luft i laddkretsen, hur är trycket i systemet slutet eller öppet expansion.

J Jonas_81 skrev:
Luft?! har du fått luft i laddkretsen, hur är trycket i systemet slutet eller öppet expansion.
Jag borde inte ha luft där, rörmokaren kollade det. Jag har ett slutet system som ligger på runt 2 bar.

P Per Månsson skrev:
Jag borde inte ha luft där, rörmokaren kollade det. Jag har ett slutet system som ligger på runt 2 bar.
Har du kollat tidigare när det "fungerade" samt nu är det skillnad få trycklet med kall tank samt varm tank normals så finns där en liten skillnad

Ja trycket varierar som förut, men det är marginellt.

• Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Låter konstigt att värmeförflyttningen blivit så märkbart försämrad, ända som jag kommer att tänka på nu efter de du beskrivit är att pumpen har mekaniskt fel så den inte flyttar samma vattenmängd nu som tidigare.

Precis. Det är därför jag var inne på slitage. Men en Laddomat skall väl hålla i årtionden?

Jo inte borde den ge upp så lätt

H
Byt "patron" (termostaten i laddomaten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.