Hej! Jag är helt ny på detta värmesystem så jag skulle behöva råd. Upptäckte precis ett litet droppande läckage på laddomaten. Är det bara att dra åt detta, eller är något fel? Vågar inte röra något än

Tacksam för hjälp!
Mvh Lilly

• Värmesystem med laddomat, rörmokeri och mätare, droppande markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddomat med tecken på läckage och korrosion, närbild på justerskruv och en del av termometern syns.
    Skapa konto
Krilleman
Ett allt för vanligt fel på dessa produkter. Dom går inte att laga vad jag vet. Samma syndrom finns på cirkulationspumpar. Detta är nog en av dom största anledningarna till att dom helt frångått dessa ventiler i nya varianten av laddomat. Den har riktiga kulventiler med spak enligt bild.

Jag brukar kalla dom "ventilhalvor" men Termoventiler kallar dessa enbart kulventil. Se infogade reservdelslistan nr 3. Dessa kulventiler bör alltså kunna tas hem av valfri VVS-grossist direkt från Termoventiler.

Det ser även ut som att kulventilen nere till höger också har läckt.

Fråga din lokala rörmokare/valfri internetbutik, hänvisa till reservdelslistan!

http://www.termoventiler.com/application/files/2614/5935/3024/LM21_Reservdelslista_S.pdf

Nya varianten av laddomat kostar runt 4000:-i internetbutikerna.
Det kan vara bra att veta beroende på vad kulventilerna kostar.

Svart laddomat med kulventiler och röda spakar, märkt med "LADDOMAT", mot vit bakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
klorena och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så sant. Skräp helt enkelt.
Du kan göra ingenting och hoppas att det tätar sig av sig själv, vilket den redan verkar göra, eftersom du påstår att den "läker":thinking:.
Alltså. Om det bara en droppe då och då kan du ha lite is i magen, och hoppas på det bästa.

Språkpolisen Staffan

L LillyB skrev:
Hej! Jag är helt ny på detta värmesystem så jag skulle behöva råd. Upptäckte precis ett litet droppande läckage på laddomaten. Är det bara att dra åt detta, eller är något fel? Vågar inte röra något än

Tacksam för hjälp!
Mvh Lilly
Den ventil som läcker är en så kallad unionventil, den går att byta och kostar inte så mycket. Det behöver alltså inte betyda att det är fel på resten av laddomaten. Det är inte jättesvårt att byta den ventilen till en ny (ev annan typ) men hur blött det blir beror på var det går att stänga kranar till resten av värmesystemet.

R
Var läcker det , i själva ögat som det kallas , bredvid den del med skruvspåret eller i mellan övre och nedre delen , ser lite blött ut
men syns inte var det kommer ifrån

Jag tror att det finns en fulfix till dessa ventiler. Det klämmer helt enkelt en tätning mot läckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.