Jag skulle inte dra 20 meter 5G2,5 till laddbox om man någon gång ska ta ut mer än 10A. Du kommer garanterat få varmgång å dåliga anslutningar om några år....
 
Jag hade absolut inte nöjd mig med 2.5 kvadrat. Det är inte en fråga om, utan när du kommer vilja uppgradera.
Beroende på hur de förlägger kabeln så kommer det kosta dig en bra slant att dra om den i framtiden.

Säkringen är exakt samma mått oberoende på 16A eller 25A och merkostnaden för 25A säkring är ca 100kr.

Jag valde att lägga 5G6 och 25A säkring, trots att våra huvudsäkringar endast är 20A.
För att kunna ladda 25A senare är vi bara ett byte av huvudsäkring ifrån att kunna göra detta.

Merkostnaden på 7000kr för 20m kabel låter dock dyrt! Har dom dock redan dragit rör och kanske t.o.m. förlagt kabeln så förstår jag det.
Tänk på att har elektrikern lagt ett tunnare flexrör så kan du inte dra om till 6 kvadratskabel vid ett senare tillfälle utan jobbet blir väldigt mycket större.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Elektrikern återkom med tillkommande kostnad för 5g6 avskärmat 25A säkring är; 7000kr ink moms. Var lite dyrare ön vad jag hade hoppats på. Får kanske nöja mig med 2,5 nu och svära och ångra mig om några år.
Du ska skaffa en elbil för 500 000+ och tycker att 7000 kr ink moms är dyrt? :rolleyes: Kör på 5g6 kabel nu ;)(y)
 
G GoGetLost skrev:
Du ska skaffa en elbil för 500 000+ och tycker att 7000 kr ink moms är dyrt? :rolleyes: Kör på 5g6 kabel nu ;)(y)
Jo men i slutet av ett husbygge är ALLT ”bara” 10.000 kr hit och dit. Det blir så inåthelvete många tiotusingar till slut som jag inte budgeterat med.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Jo men i slutet av ett husbygge är ALLT ”bara” 10.000 kr hit och dit. Det blir så inåthelvete många tiotusingar till slut som jag inte budgeterat med.
Det brukar ju bli så tyvärr :p
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
 
  • Gilla
karlbrutal och 6 till
  • Laddar…
Man har kanske ett enfamiljshus och framtida avser att öka huvudsäkringarna från 16A till 25A för att kunna ladda med högre ström. Kanske också framtida installera solcellsanläggning som dag o kvällstid medger att det går att ladda med extra kräm från solcellsanläggningen. Då vill man gärna ha en laddbox 400V 32A och då behövs grov kabel 5x6mm2 till laddboxen.
 
Cheesen
A Alexn72 skrev:
Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
det kan ju stå två eller tillockmed 3 bilar på gården om några år.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
I mitt fall vill jag ladda så fort jag bara kan under de billigare timmarna på natten i och med att jag kör timdebitering på priset.
Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
det kan ju stå två eller tillockmed 3 bilar på gården om några år.
Som kör över 50mil totalt varje dag...
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jonathan123 Jonathan123 skrev:
I mitt fall vill jag ladda så fort jag bara kan under de billigare timmarna på natten i och med att jag kör timdebitering på priset.
Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.
Så du vill betala extra för att ladda billigare...
Och kör rimligen över 30mil varje dag?
 
A Alexn72 skrev:
Så du vill betala extra för att ladda billigare...
Och kör rimligen över 30mil varje dag?
Min merkostnad för att få 5G6 var väldigt liten så jag kommer spara in den merkostnaden väldigt fort.
Sen får jag möjlighet att ladda fortare på köpet :)

Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar att kunna ladda fort när man väl behöver det.

Jag skrev:
''Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.''

Men det var kanske otydligt formulerat och tolkades som att jag har behovet varje dag? :)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är snart effekttaxa på elnätet. Då tappar man nyttan med att ladda hårt när elen är billig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är snart effekttaxa på elnätet. Då tappar man nyttan med att ladda hårt när elen är billig.
Den dagen, den sorgen.
Effekttaxan kommer troligen påverka under dagtid och vissa dagar. Nätterna är det rätt låg belastning på elnätet så du kommer nog vilja ladda då oavsett.

Sen kan du få stöttning från dina solceller och ladda fortare.
Dock kommer nog i och för sig de flesta inte ha så mycket solceller på taken att det kommer bli ett problem med 16A avsäkring till boxen. Oavsett så tyckte jag merkostnaden var värt det.
 
Jonathan123 Jonathan123 skrev:
Min merkostnad för att få 5G6 var väldigt liten så jag kommer spara in den merkostnaden väldigt fort.
Sen får jag möjlighet att ladda fortare på köpet :)

Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar att kunna ladda fort när man väl behöver det.

Jag skrev:
''Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.''

Men det var kanske otydligt formulerat och tolkades som att jag har behovet varje dag? :)
Nja.. jag menar snarare att det kostar mer i säkringsstorlek, eventuell effekttaxa och grövre kabel.
Sen blir själva laddaren dyrare med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.