8 892 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Laddbox kabel 5G2,5???
Jag hade absolut inte nöjd mig med 2.5 kvadrat. Det är inte en fråga om, utan när du kommer vilja uppgradera.
Beroende på hur de förlägger kabeln så kommer det kosta dig en bra slant att dra om den i framtiden.
Säkringen är exakt samma mått oberoende på 16A eller 25A och merkostnaden för 25A säkring är ca 100kr.
Jag valde att lägga 5G6 och 25A säkring, trots att våra huvudsäkringar endast är 20A.
För att kunna ladda 25A senare är vi bara ett byte av huvudsäkring ifrån att kunna göra detta.
Merkostnaden på 7000kr för 20m kabel låter dock dyrt! Har dom dock redan dragit rör och kanske t.o.m. förlagt kabeln så förstår jag det.
Tänk på att har elektrikern lagt ett tunnare flexrör så kan du inte dra om till 6 kvadratskabel vid ett senare tillfälle utan jobbet blir väldigt mycket större.
Beroende på hur de förlägger kabeln så kommer det kosta dig en bra slant att dra om den i framtiden.
Säkringen är exakt samma mått oberoende på 16A eller 25A och merkostnaden för 25A säkring är ca 100kr.
Jag valde att lägga 5G6 och 25A säkring, trots att våra huvudsäkringar endast är 20A.
För att kunna ladda 25A senare är vi bara ett byte av huvudsäkring ifrån att kunna göra detta.
Merkostnaden på 7000kr för 20m kabel låter dock dyrt! Har dom dock redan dragit rör och kanske t.o.m. förlagt kabeln så förstår jag det.
Tänk på att har elektrikern lagt ett tunnare flexrör så kan du inte dra om till 6 kvadratskabel vid ett senare tillfälle utan jobbet blir väldigt mycket större.
Du ska skaffa en elbil för 500 000+ och tycker att 7000 kr ink moms är dyrt?Jonas Westbom skrev:
Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
Man har kanske ett enfamiljshus och framtida avser att öka huvudsäkringarna från 16A till 25A för att kunna ladda med högre ström. Kanske också framtida installera solcellsanläggning som dag o kvällstid medger att det går att ladda med extra kräm från solcellsanläggningen. Då vill man gärna ha en laddbox 400V 32A och då behövs grov kabel 5x6mm2 till laddboxen.
det kan ju stå två eller tillockmed 3 bilar på gården om några år.A Alexn72 skrev:Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
I mitt fall vill jag ladda så fort jag bara kan under de billigare timmarna på natten i och med att jag kör timdebitering på priset.A Alexn72 skrev:Jag försöker förstå varför man vill ha kraftigare laddning i framtiden...
Det innebär att man har för avsikt att köra riktigt mycket i framtiden...
1fas 16a innebär att man under en natt på 10h får i ca 18mil I batteriet.
Eller 3fas 16a över 50mil.
Man får ha ett ganska speciellt senario som kräver snabbare laddning än så och som motiverar den extra kostnaden.
Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.
Så du vill betala extra för att ladda billigare...Jonathan123 skrev:
I mitt fall vill jag ladda så fort jag bara kan under de billigare timmarna på natten i och med att jag kör timdebitering på priset.
Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.
Och kör rimligen över 30mil varje dag?
Min merkostnad för att få 5G6 var väldigt liten så jag kommer spara in den merkostnaden väldigt fort.A Alexn72 skrev:
Sen får jag möjlighet att ladda fortare på köpet
Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar att kunna ladda fort när man väl behöver det.
Jag skrev:
''Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.''
Men det var kanske otydligt formulerat och tolkades som att jag har behovet varje dag?
Det är snart effekttaxa på elnätet. Då tappar man nyttan med att ladda hårt när elen är billig.
Den dagen, den sorgen.D Daniel 109 skrev:
Effekttaxan kommer troligen påverka under dagtid och vissa dagar. Nätterna är det rätt låg belastning på elnätet så du kommer nog vilja ladda då oavsett.
Sen kan du få stöttning från dina solceller och ladda fortare.
Dock kommer nog i och för sig de flesta inte ha så mycket solceller på taken att det kommer bli ett problem med 16A avsäkring till boxen. Oavsett så tyckte jag merkostnaden var värt det.
Nja.. jag menar snarare att det kostar mer i säkringsstorlek, eventuell effekttaxa och grövre kabel.Jonathan123 skrev:
Min merkostnad för att få 5G6 var väldigt liten så jag kommer spara in den merkostnaden väldigt fort.
Sen får jag möjlighet att ladda fortare på köpet
Det är ju upp till var och en hur mycket man värderar att kunna ladda fort när man väl behöver det.
Jag skrev:
''Jag vill även ha möjlighet att ladda fortare om det skulle behövas för att kunna köra igen om jag ska iväg en längre sträcka och har lågt batteri. Det sistnämnda kommer dock väldigt sällan hända.''
Men det var kanske otydligt formulerat och tolkades som att jag har behovet varje dag?![]()
Sen blir själva laddaren dyrare med.