Har en idé om att ha laddboxen i garaget, men att sätta en honkoppling på varje sida, så man kan plugga in laddsladden i väggen i garaget och då få tillgång till strömmen utomhus. Har endast hittat denna typ https://www.amazon.se/Uttag-laddning-hona-laddare-sida/dp/B079328BFF men lösningen ser ut att bli rätt dyr med två stycken kontakter, rätt kablar etc.

Någon som har en bättre lösning?
Har läst att vissa gjort en genomföring med 75mm avloppsrör, men detta kommer ju bara släppa in massa kall luft på vintern, och bli krångligt om man ska ha en isolering som ska plockas i och ur när man vill flytta kabeln.

Hur ofta kommer du att ändra på detta, dvs ladda inomhus / utomhus? Om det är mer eller mindre permanent så röstar jag på ett avloppsrör.

Adapters är egentligen inte tillåtna då sladden är kodad för en viss ström. Det är därför man inte ska kunna "tillverka" en längre sladd genom att skarva ihop två st.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur ofta kommer du att ändra på detta, dvs ladda inomhus / utomhus? Om det är mer eller mindre permanent så röstar jag på ett avloppsrör.

Adapters är egentligen inte tillåtna då sladden är kodad för en viss ström. Det är därför man inte ska kunna "tillverka" en längre sladd genom att skarva ihop två st.
Inte superofta, oftast kommer laddning ske utomhus. Men hur set man till att isolera det ordentligt?

Menar du att denna produkt inte är tillåten då?
https://www.amazon.se/-/en/EVPEIWE-...ix=type+2+female+extension,aps,92&sr=8-2&th=1

J joasag skrev:
att sätta en honkoppling på varje sida,
Du ska väl ändå ha en hona och en hane om det ska fungera !

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Skarvsladdar för elbilsladdning finns och det är inbyggt i standarden genom det motstånd som finns på den ena kontrollkanalen (proximity pilot). Detta är väl beskrivet här:
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Vanliga sladdar är dock inte möjliga att koppla ihop då man då behöver en extra logik i kabeln för att kunna göra det och en extra ledare mellan ändarna.

Det som krävs är:
1) avkänning av 12V som avgör om sladden är ansluten till en bil, exempelvis genom att ha ett relä som sluts när man kopplar in den i en bil. Detta för att kunna ge rätt info till bilen om kabeln är direkt ansluten.
2) sladden måste också kunna vidarekoppla motståndet från sig själv eller den anslutna sladden utifrån vilken som har högst motstånd. De jag har sett har dock har bara seriekopplat motstånden, vilket leder till en fungerande skarvkabel, möjligen med en för låg strömstyrka beroende på vilken kombination som används.
3) I en vanlig typ2-kontakt för bilsidan så är plasten för lång för att tillåta kopparen att mötas om man skarvar två sladdar. Därför behöver man såga av en centimeter (ungefär) längst ut på den kontakten för att en sådan skarvkabel skall fungera. Men man kan inte göra det utan att ha de övriga delarna av kabeln på plats, för då riskerar man överström jämfört med vad kabeln tål.

Rörande lösning på TS problem så hade jag gjort en liten öppningsbar lucka i väggen (en i vardera ände) för att kunna ha en extra laddkabel "fast ansluten" direkt i laddboxen när man parkerar utomhus. Den kan då ha en urfasning i ett hörn på vardera luckan så att den går att stänga också. Då kan man dessutom ha isolering mellan luckorna...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Du ska väl ändå ha en hona och en hane om det ska fungera !
Nej, kolla på laddboxar utan sladd så ser du att det är hona. Så sladden du köper är hane i båda ändar.

pacman42 pacman42 skrev:
Skarvsladdar för elbilsladdning finns och det är inbyggt i standarden genom det motstånd som finns på den ena kontrollkanalen (proximity pilot). Detta är väl beskrivet här:
- [länk]

Vanliga sladdar är dock inte möjliga att koppla ihop då man då behöver en extra logik i kabeln för att kunna göra det och en extra ledare mellan ändarna.

Det som krävs är:
1) avkänning av 12V som avgör om sladden är ansluten till en bil, exempelvis genom att ha ett relä som sluts när man kopplar in den i en bil. Detta för att kunna ge rätt info till bilen om kabeln är direkt ansluten.
2) sladden måste också kunna vidarekoppla motståndet från sig själv eller den anslutna sladden utifrån vilken som har högst motstånd. De jag har sett har dock har bara seriekopplat motstånden, vilket leder till en fungerande skarvkabel, möjligen med en för låg strömstyrka beroende på vilken kombination som används.
3) I en vanlig typ2-kontakt för bilsidan så är plasten för lång för att tillåta kopparen att mötas om man skarvar två sladdar. Därför behöver man såga av en centimeter (ungefär) längst ut på den kontakten för att en sådan skarvkabel skall fungera. Men man kan inte göra det utan att ha de övriga delarna av kabeln på plats, för då riskerar man överström jämfört med vad kabeln tål.

Rörande lösning på TS problem så hade jag gjort en liten öppningsbar lucka i väggen (en i vardera ände) för att kunna ha en extra laddkabel "fast ansluten" direkt i laddboxen när man parkerar utomhus. Den kan då ha en urfasning i ett hörn på vardera luckan så att den går att stänga också. Då kan man dessutom ha isolering mellan luckorna...
Så du menar att produkten jag länkade, förlängningen med hona i ena änden och hane i andra änden är godkänd att använda? Släpper idén att göra en egen hona-hona koppling.

J joasag skrev:
Nej, kolla på laddboxar utan sladd så ser du att det är hona. Så sladden du köper är hane i båda ändar.
Nej, det är en hona i biländen och en hane mot laddboxen. Lite beroende på hur man definierar hane och hona. De är i alla fall olika. Men som sagt, en sådan kabel kan man skarva med en likadan kabel, men du för inte kontakt då honan har "för lång plast" för att det skall fungera. Jag har sett folk som kapat plasten på en vanlig kabel och använt den, vilket fungerar så länge man inte använder mer än 11 kW. Men definitivt inget jag rekommenderar att man gör. Frugan har en 22 kW kabel till sin bil, det vore inte så bra om denna kopplades in i laddboxen som klarar 22 kW och sedan skarvas med en kabel för 11 kW eller mindre, eller om man skall vara nogräknad så är det inte så kablarna specas:
Tabell med strömkapacitet, Rc-värden och rekommenderade tolkningsintervall för kablar vid olika amperenivåer: 13 A, 20 A, 32 A, 70 A/63 A.
J joasag skrev:
Så du menar att produkten jag länkade, förlängningen med hona i ena änden och hane i andra änden är godkänd att använda? Släpper idén att göra en egen hona-hona koppling.
Godkänd att använda skulle jag faktiskt tveka på, när det gäller kinesiska produkter så är de oftast bra, men jag litar inte på att de är det. Jag tror faktiskt inte att den kabeln innehåller ett relä och korrekt hantering av resistanserna. Om man nu skall vara sådan. Men den fungerar säkert bra för upp till 20A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad har du för garageport? Jag har min laddbox inne i garaget och laddar 90% I garaget men I de fall jag laddar utomhus så lägger jag bara kabeln efter marken och portens nedre gummilist tillåter att sladden ligger "klämd" under listen utan problem.

• Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
J joasag skrev:
Inte superofta, oftast kommer laddning ske utomhus. Men hur set man till att isolera det ordentligt?

Menar du att denna produkt inte är tillåten då?
[länk]
Beskrivningen ser skum ut. Den nämner bara enfas... och det vill man ju inte ha. Har dom skippat två trådar månne,,,,

J joasag skrev:
Blå kablar med två manliga eluttag kopplade ihop på ett sätt som ser ut som ett hjärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det ut som 2st hanar ??? 🙄

• Haha
pacman42
  • Laddar…
ullet
P pennybridge skrev:
Vad har du för garageport? Jag har min laddbox inne i garaget och laddar 90% I garaget men I de fall jag laddar utomhus så lägger jag bara kabeln efter marken och portens nedre gummilist tillåter att sladden ligger "klämd" under listen utan problem.
Jag gör likadant.

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
J joasag skrev:
Någon som har en bättre lösning?
Skaffa en laddbox med dubbla uttag och anslut en kabel fast i ett av uttagen och gå genom fasad med den (går ju med en laddbox med ett uttag som man får byta kabel i när man laddar i garaget också).

Hittar en Charge Amps Aura på nätet för 13tkr inkl installation. Efter det är gjort så ordnar man bara med en öppningsbar laddkabel så man kan få kabeln genom väggen. Ett lagomt fäste för att kunna hänga upp kabeln och man är klar. Fördelen med detta är att det är standardkomponenter..

Eller bygg laddboxen själv som jag gjort, det är itne så svårt heller om man kan lite programmering, lite om 230V och lite elektronik också... 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.