1 119 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Easee laddbox + easee equalizer = låg laddeffekt ?
Har sedan många år en Easee laddbox och den har fungerat utmärkt till mina laddhybrider. Nuvarande Volvo har 2-fas laddning med max laddkapcitet på 7,2 kW. Har nu köpt och installerat en Easee equalizer som blev snabbt och smidigt installerad.
Har satt gräns för huvudsäkring på 94% av 16A = 15A / 10,4 kW När jag studerar laddningsloggen för nattladdningar så är angiven laddeffekt låga 3,2 kW? Är denna siffra för dom två faser jag använder eller avser siffran per fas? Och huset drar ytterst lite nattetid.
Några tips?
Har satt gräns för huvudsäkring på 94% av 16A = 15A / 10,4 kW När jag studerar laddningsloggen för nattladdningar så är angiven laddeffekt låga 3,2 kW? Är denna siffra för dom två faser jag använder eller avser siffran per fas? Och huset drar ytterst lite nattetid.
Några tips?
Volvos laddhybrider laddar med 1 fas, max 230V*16A = 3680 W.L LJN1954 skrev:Har sedan många år en Easee laddbox och den har fungerat utmärkt till mina laddhybrider. Nuvarande Volvo har 2-fas laddning med max laddkapcitet på 7,2 kW. Har nu köpt och installerat en Easee equalizer som blev snabbt och smidigt installerad.
Några tips?
Tack för input. Volvo laddhybrider har from årsmodell 2024 2-fas laddning enligt mitt inlägg. Och jag har utan Equalizer inga problem med att ladda med full effekt på 2-faser. Laddarinställningar är satt till max laddning till 14A per fas och är inställd för 3-fas laddning.G gmogmo skrev:
Ah, det har jag missat, sorry.L LJN1954 skrev:
Tror att Volvo är tämligen ensamma om att använda två faser.
De flesta lastbalanserare är ju bara lastbegränsare. Risken finns ju att easees ser hör last på den fas du inte använder och driver ned effekten på de två som du använder.
Varför har du köpt balanseraren? Har du "effekttaxa" vill du förmodligen ladda långsammare ändå.
Har installerat Sigen Energy batterilösning 18kWh/12kW växelriktare. Och min ide´/tanke var att Easee EQ ska ta hänsyn till den effekt jag tar till hus och batteriladdning. Och också förhindra att jag blåser mina huvudsäkringar (16A ) Och generellt är det lägst elpris nattetid och då vill jag ladda både bil och batteriG gmogmo skrev:Ah, det har jag missat, sorry.
Tror att Volvo är tämligen ensamma om att använda två faser.
De flesta lastbalanserare är ju bara lastbegränsare. Risken finns ju att easees ser hör last på den fas du inte använder och driver ned effekten på de två som du använder.
Varför har du köpt balanseraren? Har du "effekttaxa" vill du förmodligen ladda långsammare ändå.
Jag blev lite nyfiken då ämnet om 2-fas laddning i kombination med easee Laddbox kommit upp. Fick du laddningen att fungera med två faser till din bil?L LJN1954 skrev:Har installerat Sigen Energy batterilösning 18kWh/12kW växelriktare. Och min ide´/tanke var att Easee EQ ska ta hänsyn till den effekt jag tar till hus och batteriladdning. Och också förhindra att jag blåser mina huvudsäkringar (16A ) Och generellt är det lägst elpris nattetid och då vill jag ladda både bil och batteri![]()
Bara för att vara tydlig, det är ingen lastbalanserare utan en effektvakt. Utifrån effekten så skulle jag tro att den enbart laddar på en fas. Det finns flera orsaker till att det kan vara så, men troligast är en felaktig inställning.
Effektvakt sänker strömmen så att den hamnar under inställt värde. Lastbalanserare ändrar belastningen över faserna, exempelvis genom att alltid välja den minst belastade vid laddning av elbil med en fas.G Givdul1 skrev:
Har man två faser, så väljs de två minsta belastade.
Man kan också ha en växelriktare som balanserar utifrån övrig last, men det bär sig aldrig, om man inte köper den tillsammans med solpaneler och/eller batteri.
Förstår jag det fel? Är det inte den som tex en equlaizer gör, väljer minst belastade fasen vid enfas laddning? Men även sänker så att den hamnar under inställt värde..pacman42 skrev:
Eller menar du att en lastbalancerare jämnar ut förbrukningen över flera faser, så att om det finns 5, 6 och 10 A ”ledigt”, så ”tillåter” den att bilen drar ojämnt över faserna, men att totala förbrukningen i fasrtigheten blir balanserad?
Ditt exempel med 5, 6 och 10 så att det blir jämnt är en fasbalanserare. Ofta realiserad genom att man har en växelriktare.G Givdul1 skrev:Förstår jag det fel? Är det inte den som tex en equlaizer gör, väljer minst belastade fasen vid enfas laddning? Men även sänker så att den hamnar under inställt värde..
Eller menar du att en lastbalancerare jämnar ut förbrukningen över flera faser, så att om det finns 5, 6 och 10 A ”ledigt”, så ”tillåter” den att bilen drar ojämnt över faserna, men att totala förbrukningen i fasrtigheten blir balanserad?
Det är en lastbalanserare om en bil med 1-fas väljer fasen med 5A eller en bil med 2 faser automatiskt väljer faserna med 5 och 6 ampere.
Om bilen bara får en lägre laddström så är det en dynamisk effektvakt.
Stänger man helt av strömmen när apparaten kommer att dra för mycket (exempelvis att man sätter en gräns att från 7A övrig last så får laddboxen inte längre köra då den är ställd på 10A och säkringen är på 16A.
Sedan har branschen rört ihop detta och man använder ofta lastbalanserare som namn på det som egentligen är en dynamisk effektvakt. Det låter så mycket bättre med lastbalanserare...
Ja, 2-fas laddning till min Volvo 2026 laddhybrid fungerar bra. Men jag tog bort min Easee equalizer då den inte jobbade bra ihop med mitt SigEnergy batteri system. Mitt hus har huvudsäkring på 16A och jag har ställt in Easee laddboxen till 10A och tittar man i Easee appen så laddar den 9,2A på fas 1 och 9,8A på fas 2. Hur exakta dom siffrorna är kan jag inte svara på. Så, inga problem för mig.G Givdul1 skrev:
Klicka här för att svara