Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja priset på dom är att de blåser oss köpare.
Rätt dyrt för en glorifierad kontaktor med likströmsskydd.

Laddaren sitter ju i bilen, så laddboxen består i stort sett av en kontaktor, en DC-avkänning som kan slå av kontaktorn, en PWM-krets som skickar en begäran om laddström och meddelar att kontakten är i och sen lite lull lull som tidstyrning, tariffstryrning osv.

I framtiden kommer nog laddboxar inte vara speciellt mycket dyrare än kabeln, då kabeln är typ dyraste komponenten.

Men jag tycker ändå att folk gör klokt i att installera laddboxar av lite olika skäl, inte bara för högre säkerhet mot brand.
lite mjukvara är det också, man kan t ex styra antal A laddning från laddboxen, detta talar boxen om för bilen via kabeln, och bilen lyder snällt och stryper till t ex 3*6A.

Mikael_L Mikael_L skrev:
I framtiden kommer nog laddboxar inte vara speciellt mycket dyrare än kabeln, då kabeln är typ dyraste komponenten.
På Aliexpress så kan jag hitta Typ 2 (både hane och hona) till Schuko adapter för under 300kr ink moms. En 3-fas kontaktor går på 300kr ink moms på Amazon. Relativt billiga komponenter.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Många undrar om det är OK att ladda elbilen från ett vanligt vägguttag (schuko-uttag, kan även heta CEE 7/3 för de riktiga nördarna).
Det som folk säger och rekommenderar sprider ju så vitt, ifrån ”NEJ, det är ju livsfarligt, det börjar snart brinna!” till ”Självklart, jag har själv laddat så i 4 år nu!”
Och i ärlighetens namn har ju alla med tvärsäkra svar rätt, men alla har de fel också.

För svaret är, "Det beror på …"
Vilken bra tråd!! TACK!
Vi har inte lyckats få upp en ordentlig laddbox ännu, det var lång väntetid hos företaget som skulle göra det, sen blev installatören sjuk och nu verkar det dröja ännu längre.
Vi gör generalfelet att vi använder förlängningskabel men har inte laddat på natten och haft koll. Vi har bara haft den inställd på 8A och nöjt oss med att ladda upp så pass mycket att vi kommit hem igen.
Jag hade ingen aning om att man kunde kolla piggarna, att de inte blir varma. Jag har kollat idag och varken piggarna in i väggen eller i förlängningskabeln är öht varma. Då borde det vara lugnt va?!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Westanius Westanius skrev:
Vilken bra tråd!! TACK!
Vi har inte lyckats få upp en ordentlig laddbox ännu, det var lång väntetid hos företaget som skulle göra det, sen blev installatören sjuk och nu verkar det dröja ännu längre.
Vi gör generalfelet att vi använder förlängningskabel men har inte laddat på natten och haft koll. Vi har bara haft den inställd på 8A och nöjt oss med att ladda upp så pass mycket att vi kommit hem igen.
Jag hade ingen aning om att man kunde kolla piggarna, att de inte blir varma. Jag har kollat idag och varken piggarna in i väggen eller i förlängningskabeln är öht varma. Då borde det vara lugnt va?!
Och, ja det kanske framgår att det är på vårt lantställe.

Westanius Westanius skrev:
Vilken bra tråd!! TACK!
Grunden är ju att ett schukouttag är godkänt att belastas med 16 A och du belastar det med 8 A. Vi har alltså en situation som skall vara problemfri. Men eftersom väldigt många vägguttag aldrig belastas så högt finns möjligheten att de är gamla och slitna och inte längre tål belastningen. Till det kommer skarvsladden. Vilken ström är den godkänd för? Om du inte vet detta kan du skaffa en skarvsladd av bra kvalitet med 1,5 mm² ledararea. Att skarvsladdar inte tål 16 A långvarigt är nog vanligare än att vägguttagen inte gör det.

Men med det sagt verkar du redan ha en ganska sund inställning till det. Ladda från vägguttag när du behöver. Men känn på stiften så att de inte blir varma. Och sikta på att ordna en bättre lösning på de platser där du ofta laddar.

• Gilla
Westanius
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Grunden är ju att ett schukouttag är godkänt att belastas med 16 A och du belastar det med 8 A. Vi har alltså en situation som skall vara problemfri. Men eftersom väldigt många vägguttag aldrig belastas så högt finns möjligheten att de är gamla och slitna och inte längre tål belastningen. Till det kommer skarvsladden. Vilken ström är den godkänd för? Om du inte vet detta kan du skaffa en skarvsladd av bra kvalitet med 1,5 mm² ledararea. Att skarvsladdar inte tål 16 A långvarigt är nog vanligare än att vägguttagen inte gör det.

Men med det sagt verkar du redan ha en ganska sund inställning till det. Ladda från vägguttag när du behöver. Men känn på stiften så att de inte blir varma. Och sikta på att ordna en bättre lösning på de platser där du ofta laddar.
Tack för svar! ✨ Ska def kolla skarvsladden!
Vi har helt ny el. I vår gamla stuga behövde all el dras om så allt är nytt så uttagen borde vara ok.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.