Fairlane Fairlane skrev:
För att efter en timme så stiger inte temperaturen längre, så att elbilen står en längre tid än hybriden spelar ingen roll för temperaturen.
Vad är det för magiskt som händer efter just en timma menar du ?

Det klart att något som överhettar länge leder till mer problem än något som överhettar en kort stund.

Fairlane Fairlane skrev:
Energi menar du, inte effekt. Effekt har enheten W energin Wh. Det är effekten som gör att det blir varmt, mycket energi på kort tid.
Men du laddar ju knappast med högre effekt med en hybrid i normalfallet. Mer vanligt samma eller lägre.

Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
Vad är det för magiskt som händer efter just en timma menar du ?
Inget magiskt alls, det är bara vanlig hederlig fysik.
Kurvan över temperaturökning kommer se ut som de jag mätt och loggat och redovisat i detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...isolerad-vaegg-del-2.60013/page-2#post-405185

Här är det andra saker som blir varma, och en annan miljö, men det blir samma även i ett vägguttag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att den kortare tiden i det här fallet är kanske 4 timmar istället för 10, och 4 timmar, ja även 2, räcker nog för att nå maximal temp [1].

[1], här menar jag naturligtvis typ 99% av högsta temp, skriver bara för att annars ska väl någon börja klyva hår igen.
Fast om maximal temp är inom specifikation spelar det ju inte så stor roll, om det är överhettat är det ju värre att överhetta lång tid än kort tid.

Rent allmänt kan man väl säga att om det blir "för" varmt i uttaget har man ett potentiellt problem oavsett hur länge man laddar.

Jag minns att jag mätte i eluttaget med IR-termometer när jag flyttade hit och började köra motorvärmare+kupevärmare, jag kolalde även atts kruvarna var åtdragna i det. Det blev aldrig speciellt varmt, sen när jag skaffade elbil laddade jag även den genom samma uttag, med skarvsladd (dock en rejäl sådan, s.k pansarkabel) , det blev bara ljummet.

..Nu skaffade jag en laddbox senare, framförallt eftersom enfasladdningen inte hann ladda lika mycket som jag körde upp till och från jobbet vintertid, så det var lite jobbigt att bilens laddnivå sjönk dagligen och man fick "ladda ikapp" på helgerna..

Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
Fast om maximal temp är inom specifikation spelar det ju inte så stor roll, om det är överhettat är det ju värre att överhetta lång tid än kort tid.

Rent allmänt kan man väl säga att om det blir "för" varmt i uttaget har man ett potentiellt problem oavsett hur länge man laddar.
Jodå, även det har ju en betydelse. Med fler timmar varmt varje dag (natt?) så blir väl uttaget dåligt några år snabbare än om det blir kortare tiden med den värmen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget magiskt alls, det är bara vanlig hederlig fysik.
Kurvan över temperaturökning kommer se ut som de jag mätt och loggat och redovisat i detta inlägg:
[länk]

Här är det andra saker som blir varma, och en annan miljö, men det blir samma även i ett vägguttag.
Det är ju 30+ år sen jag var på en fysiklektion, men så länge du tillför mer värme än vad som avges (typ till omgivningen) så kommer ju värmen i objektet att öka.

Och som jag skrev i det andra inlägget, om det är för varmt, alltså varmare än avsett i uttaget/kabeln, då har man mer problem ju längre man utsätter utrustningen för det.

Är det inte "för" varmt utan mer lagom, då spelar det heller ingen praktisk roll.

Håller med om att man skall vara försiktig, men något jag aldrig hört diskuteras i sammanhanget är alla andra el-produkter anslutna till vanliga el-uttag som också drar stora mängder el.
Torkskåpet som hos oss kan gå i timmar när man kör flera tvättmaskiner.
Ugnen som visserligen inte går fullt lika länge men som å andra sidan blir varm.
I de sammanhangen pratar man aldrig om vilka uttag de är kopplade till…

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
B b33 skrev:
I de sammanhangen pratar man aldrig om vilka uttag de är kopplade till…
Elbilar verkar fortfarande väcka lite känslor...

Välkommen till forumet!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Det är ju 30+ år sen jag var på en fysiklektion, men så länge du tillför mer värme än vad som avges (typ till omgivningen) så kommer ju värmen i objektet att öka.
Det är korrekt, energin försvinner ju inte, men många verkar ju tro att temperaturen stiger linjärt. Säg att den stiger med 45 grader under första timmen så tror man kanske att det borde ökar med 450 grader efter 10 timmar ...

Efter 1 timme har man nått gränsen normalt, därefter ökar inte värmen och temperaturen går öka max 45 grader enligt specifikationen. Tester görs med 22A, och man slutar efter en timme så temperaturen inte längre stiger. Laddar man istället med 8-10A så kan man nog vara hyffsat lugn, om man följer de rekommendationer Mikael gett tidigare i tråden, framförallt då kanske kontrollera temperaturen de flesta gångerna man använder ett nytt uttag.

• Gilla
merbanan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många undrar om det är OK att ladda elbilen från ett vanligt vägguttag (schuko-uttag, kan även heta CEE 7/3 för de riktiga nördarna).
Det som folk säger och rekommenderar sprider ju så vitt, ifrån ”NEJ, det är ju livsfarligt, det börjar snart brinna!” till ”Självklart, jag har själv laddat så i 4 år nu!”
Och i ärlighetens namn har ju alla med tvärsäkra svar rätt, men alla har de fel också.

För svaret är, "Det beror på …"
Min förra Niro, laddhybrid laddade jag med den medföljande 230V laddare i 6 år. Det funkade perfekt, jag ställde ner laddare på lägsta laddningm det finns 3 nivåer. När jag bytte bill till 100% el behöll jag den sladden och har vi några tillfällen även laddat el bilen med 230 V.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Borde inte vara några problem ladda med schuko om laddningen är högst 10A, att det är torrt och skyddat mot regn och fukt. Inte heller får man använda förlängningskablar. Använd rejäl laddkabel från originaltillverkaren och inte billigt krafs från Temu. Naturligtvis måste även ledningarna från elskåpet till schuko-kontakten vara optimerade för 10A konstant ström över tid. Kolla med försäkringsbolaget hur de ställer sig till schukoladdning istället för "vanlig" laddbox, de kan vara petiga ibland.

Korta svaret är att laddboxar är en blåsning, så länge du bara laddar hemma från ett uttag och ledningar som är verifierat OK av en elektriker. Bilens egen elektronik kan programmeras att begränsa laddströmmen och gör därmed en laddbox helt överflödig.

En laddbox kan vara bra om du vill ladda från ett uttag du inte har koll på.
Eller om du tex vill ladda när elen är billig.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nissens
A Adam F skrev:
Korta svaret är att laddboxar är en blåsning, så länge du bara laddar hemma från ett uttag och ledningar som är verifierat OK av en elektriker. Bilens egen elektronik kan programmeras att begränsa laddströmmen och gör därmed en laddbox helt överflödig.

Billaddare för Schuko brukar vara strömbegränsade. Volvos är tex begränsade till 8A.

Nissens
M miks62gbg skrev:
Naturligtvis måste även ledningarna från elskåpet till schuko-kontakten vara optimerade för 10A konstant ström över tid.
Det skall vara i sådant skick oavsett om man har schukoladdare eller inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Adam F skrev:

Du kommer nog att få flera reaktioner på detta uttalande. Jag håller med till ganska stor del. Fast då pratar jag trefasig laddning via ett CEE416, inte enfasig som går bort helt i mina ögon annat än tillfälligt vid behov.

Mikael_L
A Adam F skrev:
Korta svaret är att laddboxar är en blåsning,
Ja priset på dom är att de blåser oss köpare.
Rätt dyrt för en glorifierad kontaktor med likströmsskydd.

Laddaren sitter ju i bilen, så laddboxen består i stort sett av en kontaktor, en DC-avkänning som kan slå av kontaktorn, en PWM-krets som skickar en begäran om laddström och meddelar att kontakten är i och sen lite lull lull som tidstyrning, tariffstryrning osv.

I framtiden kommer nog laddboxar inte vara speciellt mycket dyrare än kabeln, då kabeln är typ dyraste komponenten.

Men jag tycker ändå att folk gör klokt i att installera laddboxar av lite olika skäl, inte bara för högre säkerhet mot brand.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.