Hej,

Har en Gardena Sileno City inköpt 2019 som ger mig problem. Den visar på slingbrott med blinkande blått sken. Felsökte längs slingan med verktyg och hade signal hela vägen runt. Testade en massa saker utan framgång. Testade då att göra en kort loop på 0,5 meter och koppla in på L och R vilket borde ge grönt ljus med guiden inkopplad, så verkar vara ngt annat?

Det jag landat i är att det troligen är något med laddstationen (som jag lät stå ute i vinter men med spänning på). Eller kan det vara något med guidekabeln som orsakar detta och hur kan jag i så fall testa det?

Tack!

Kolla kontakterna som sitter på slingan som kopplas till laddstationen, de brukar ärga. Jag får göra om dessa varje år.

Står laddaren utomhus under vintern finns risk att den flerfägade dioden skadas=fel färg eller avsaknad av viss färg kan bli resultatet

Din beskrivning är lite oklar, vilken färg visade dioden vid din testuppkoppling med guide och beg.kabel?

Lite ej på testpennorna som krängs i parti och minut, du måste mäta kabeln med ex. en multimeter för att veta status och slingresistans.

I InsidersUnited skrev:
Kolla kontakterna som sitter på slingan som kopplas till laddstationen, de brukar ärga. Jag får göra om dessa varje år.
Tack - skall göra om alla. Löste en men borde testa fler. Edit - inser att jag ju gjorde om dem när jag skapade min korta testslinga. Men skall kolla en gång till.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
E etompau skrev:
Står laddaren utomhus under vintern finns risk att den flerfägade dioden skadas=fel färg eller avsaknad av viss färg kan bli resultatet

Din beskrivning är lite oklar, vilken färg visade dioden vid din testuppkoppling med guide och beg.kabel?

Lite ej på testpennorna som krängs i parti och minut, du måste mäta kabeln med ex. en multimeter för att veta status och slingresistans.
Ursäkta om oklart.
Det hela började med blinkande blått. Gjorde en del tester, varav ett där man bytte plats på högra kabel och guide. Fick blinkande gult. Det innebar enligt gardena att brottet är på ”höger sida” tills slingan möter guidekabeln. Letade där (med en sån som du refererar till) men hittade inget fel. Testade på flera olika ställen runt om. Gjorde sedan test med allt annat lika - där jag helt ersatte slingan i marken med en testslinga. Guide var inkopplad som vanligt. Fick då blinkande gult ljus vilket förvånade mig. Hade förväntat mig grönt då slingan är konstaterad hel.

G grapper skrev:
Ursäkta om oklart.
Det hela började med blinkande blått. Gjorde en del tester, varav ett där man bytte plats på högra kabel och guide. Fick blinkande gult. Det innebar enligt gardena att brottet är på ”höger sida” tills slingan möter guidekabeln. Letade där (med en sån som du refererar till) men hittade inget fel. Testade på flera olika ställen runt om. Gjorde sedan test med allt annat lika - där jag helt ersatte slingan i marken med en testslinga. Guide var inkopplad som vanligt. Fick då blinkande gult ljus vilket förvånade mig. Hade förväntat mig grönt då slingan är konstaterad hel.
Bara för att klargöra, du har gjort en testuppkoppling med några meter utrullad kabel som beg.slinga och till den inkopplat en bit kabel som guide?
I detta läge har du inte fått fast grönt sken på dioden eller någon annan fast lysande färg, inte heller blinkande grönt sken?

Om svaret är ja, kan det luta åt fel på kretskort i laddstation. Vanligtvis uppträder ett sådant fel efter åska.

Ett tips är att skaffa dig en enkel multimeter (ca. 200 kr), då kan du snabbt mäta upp slingorna och även kolla spänningar från trafo etc.
Testpennorna är gjorda för teleinstallationer och tar inte hänsyn till max resistans som systemet kräver (ca 20 ohm) utan ger signal för kontinuitet vid förhöjd slingresistans.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.