17 915 läst ·
51 svar
18k läst
51 svar
Ladda från vägguttag - hur ska man tänka
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Ingår det en schukoladdare vid dom flesta bilköp? När jag fick min Skoda Enyaq så ingick det inte. Att då köpa en separat (för typ 2500kr) istället för att skaffa en ordentlig laddare känns ju dumsnålt...
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Min bild är att de laddarna skickades med ”förr”. Tex de tidiga hybriderna från Volvo hade med det. Det var i en tid när det knappt fanns snabbladdare och batterierna inte var så stora.J Jesper Karlsson3 skrev:
Sen kom riktiga elbilar, bra laddboxar för hemmabruk och sen bra snabbladdare. Behovet av sån laddare försvann då för väldigt många och således ingen mening med att skicka med den längre.
Utan vidare bevis så påstår jag att efter 1 timme så har miljön i anslutningen nått jämnvikt. Dvs det är ungefär lika problematiskt efter 1 timme som efter 10.Ossian K Olsson skrev:
Men man kan ju ta en riskanalys också. I fallet med föreningen så är det fristående motorvärmarstolpar, om det brinner upp så är det motorvärmarens insats samt schukoladdaren som går åt. Om det skulle vara ett äldre uttag som sitter på fasaden till ett trähus kanske man ska ta sig en funderare om man ska använda det för att ladda över natten alls.
Är du säker på att det var värmen som var problemet? Puckarna bryter även vid för hög effekt och jag har råkat för att defaultintällningen är typ 1800 Watt eller något sånt trots att den klarar mycket mer. Då får man gå in i inställningarna och ställa upp den till max så den inte bryter strömmen i tid och otid.A Achren57 skrev:
Jag ska inte svära på det men har för mig pucken larmade för hög temperatur.useless skrev:
Är du säker på att det var värmen som var problemet? Puckarna bryter även vid för hög effekt och jag har råkat för att defaultintällningen är typ 1800 Watt eller något sånt trots att den klarar mycket mer. Då får man gå in i inställningarna och ställa upp den till max så den inte bryter strömmen i tid och otid.
Mycket jämförelse med motor och kupevärmare vilket jag också gör.
Skillnaden är att det oftast inte är sommar och 25 grader varmt när man börjar belasta ett gammalt uttag i flera timmar.
Infälld eller utanpåliggande, vad får mest kylning.
Finns många faktorer.
Har själv en kombinerad 1/3 fas som man kan ladda från 6A enfas upp till 16A 3fas och väldigt lämplig.
På allra lägsta så får man i 8-10 mil på 12 timmar.
Min riktiga box kan man bara köra 6A 3fas som lägst. Vilket gör att den ensamt kommer upp i 4,1 kW om man tänker på effektavgift. Topparna annars i sommar är under det.
Kommer någon på besök på dagen kan man ju erbjuda 8-10A enfas och tillsammans med övriga förbrukning i huset inte skapa nya toppar.
Så min ful-laddning består av ett nytt 3 fas uttag som matas direkt från fasadmätarskåpet med egen säkring och jfb. Dragen i eget 50mm rör.
Adapter från 3-fas till ful-laddaren.
Skillnaden är att det oftast inte är sommar och 25 grader varmt när man börjar belasta ett gammalt uttag i flera timmar.
Infälld eller utanpåliggande, vad får mest kylning.
Finns många faktorer.
Har själv en kombinerad 1/3 fas som man kan ladda från 6A enfas upp till 16A 3fas och väldigt lämplig.
På allra lägsta så får man i 8-10 mil på 12 timmar.
Min riktiga box kan man bara köra 6A 3fas som lägst. Vilket gör att den ensamt kommer upp i 4,1 kW om man tänker på effektavgift. Topparna annars i sommar är under det.
Kommer någon på besök på dagen kan man ju erbjuda 8-10A enfas och tillsammans med övriga förbrukning i huset inte skapa nya toppar.
Så min ful-laddning består av ett nytt 3 fas uttag som matas direkt från fasadmätarskåpet med egen säkring och jfb. Dragen i eget 50mm rör.
Adapter från 3-fas till ful-laddaren.
Redigerat:
Hur kan det bli lika varmt när det är under en kortare tid ?Mikael_L skrev:
Man kan tänka att en laddhybrid med ett litet batteri kanske skulle vara överdrivet att skaffa laddbox till, men jag skulle vilja säga att det är nästan tvärtom.
Laddhybriden drar lika mycket ström vid laddning som en vanlig elbil, bara under inte lika lång tid, men uttaget hinner ändå bli lika varmt.
Många laddhybrider har ju löjligt små batterier, ibland under 10kWh, sällan över 20. Det är ju då inte så våldsamt mycket effekt som ska överföras totalt.
Ofta ? Det beror ju helt på ditt körmönster, nu har jag iofs en elbil men det händer ytterst sällan att jag har sådana behov iaf.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
För att efter en timme så stiger inte temperaturen längre, så att elbilen står en längre tid än hybriden spelar ingen roll för temperaturen.GlennB skrev:
Energi menar du, inte effekt. Effekt har enheten W energin Wh. Det är effekten som gör att det blir varmt, mycket energi på kort tid.GlennB skrev:
Ja det skiljer såklart från person till person, men det är nog inte helt ovanligt att folk kommer hem från jobbet och ska iväg på en aktivitet lite senare, eller åker och handlar lite senare. Vill man så köra en hybrid på el så vill man väl "fylla på" då, medan elbilen troligen har energi för många mil till.GlennB skrev:
För att den kortare tiden i det här fallet är kanske 4 timmar istället för 10, och 4 timmar, ja även 2, räcker nog för att nå maximal temp [1].GlennB skrev:
[1], här menar jag naturligtvis typ 99% av högsta temp, skriver bara för att annars ska väl någon börja klyva hår igen.