Ossian K Olsson
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur myndigheter skapar problem som inte finns.
Nej, hur myndigheter gör så att vi andra inte påverkas av andras dumhet!

Jag bor ju på Limhamn och är ofta ute och går med barnvagnen. Om du visste hur många som parkerar på trottoaren/gångbanan/cykelbanan för att de själva ska ladda.

Kablar som ligger på marken kan jag tycka är okej, men vad händer om kommunens entreprenörer kommer med sina maskiner, kör över kabeln och sen går den sönder?

Värst är de som köper egna överkörningsskydd som knappt går att köra över eller de som spärrar av en hel trottoar för att kabeln helt sonika hänger i luften. Kommer det ett barn på cykel är risken att barnet cyklar rätt in i den.

Så nej, myndigheterna skapar inte problem. Egocentrisk personer är.

• Gilla
Rabbithole och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför köper man en elbil om man inte har möjlighet att ladda hemma?
I det här fallen ansåg de sig nog ha möjlighet att ladda ”hemma” även om bilen rent tekniskt var parkerad på gatan strax utanför fastigheten. Laddkabeln var i alla fall ansluten hemma.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Jag bor ju på Limhamn och är ofta ute och går med barnvagnen. Om du visste hur många som parkerar på trottoaren/gångbanan/cykelbanan för att de själva ska ladda.

Kablar som ligger på marken kan jag tycka är okej, men vad händer om kommunens entreprenörer kommer med sina maskiner, kör över kabeln och sen går den sönder?

Värst är de som köper egna överkörningsskydd som knappt går att köra över eller de som spärrar av en hel trottoar för att kabeln helt sonika hänger i luften. Kommer det ett barn på cykel är risken att barnet cyklar rätt in i den.

Låter som ett typiskt exempel på en övergångsperiod när samhället förändrats snabbare än reglerna. I det här fallet förefaller reglerna vara sunda, risken för att snubbla är inte obetydlig. Samtidigt borde kommunen se till att det finns möjlighet att ladda utmed trottoarkanten (ev. på fastighetsägarens bekostnad vid behov om parkeringen tillhör fastigheten).

1 130m2 skrev:
Samtidigt borde kommunen se till att det finns möjlighet att ladda utmed trottoarkanten (ev. på fastighetsägarens bekostnad vid behov om parkeringen tillhör fastigheten).
Det måste vara extremt ovanligt att en gatuparkering tillhör fastigheten? Förekomsten det över huvud taget?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Mycket intressant diskussion. Jag har sett en i närområdet som helt sonika rullar ut en sladdvinda för utomhusbruk och laddar sin bil (hybrid) på motsatt sida gatan. Kabel över trottoar och gata. Verkar ha funkat ett längre tag. Jag har själv möjlighet till gatuparkering precis utanför tomten, utan trottoar emellan. Om jag skaffar elbil så kommer jag undersöka möjligheten till laddare på min sida tomtgräns.

Men vad händer om en bil på allmän plats är olovligt parkerad och måste flyttas? Det har hänt mig en gång. Antag att den är inkopplad i en laddare. Det känns som att det är en situation som är inte helt uppenbar hur man löser.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
TRJBerg
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Var har du fått ifrån att bilen stod på "trottoaren/gångbanan/cykelbanan"?

Det känns rätt naturligt att man inte kan dra kabeln över trottoar eller väg utan vidare. Men har själv gatan ända upp till tomtgräns. I princip skulle jag kunna ladda bilen om jag parkerar den utanför tomten utan att skapa hinder för någon. Inte bara i princip iofs, har gjort så när uppfarten varit blockerad av annat Frågan är om kommunen skulle misstycka om jag sätter det i system?
Spelar det då roll vilken sida laddporten sitter? Är det värre om jag sätter den på utsidan så att kabeln måste ligga på gatan under kofångaren?

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Sätt en stolpe och en arm.

Screenshot_20260728_105335_Amazon Shopping.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
hsd
S sjoelund skrev:
Bättre än som i Linköping där man får böter om man parkerar på asfalten. (Parkeringsförbud i hela stadsdelar och som besökare lätt att missa skylten 2 km från den fina breda asfalten där bilen inte hindrar någon)
Det är många Kommuner som har generellt p-förbud, parkering endast på utmärkta platser

Det här med var man får parkera och parkeringsböter är svårt tom för p-vakterna.
Här har vi en person som parkerar på sin tomt, men ändå får P-böter.

Sen behöver polisen utreda en vecka innan de kan avskriva ärendet. Att avskriva ett inbrott klarar de dock på några timmar, enligt artikeln.

Gränsmarkeringen är förstärkt med rosa färg för att den ska synas, men det räcker inte.

Screenshot_20260728-135009_Chrome.png
Skapa konto

Screenshot_20260728-135042_Chrome.png
Skapa konto

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Onzn0w/parkerade-pa-sin-egen-tomt--fick-p-boter

Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Rätt märkligt att du känner till reglerna avseende parkering där TS funderar på att parkera bättre än TS…

Och till och med antyder att du vet hur stor kontrollavgiften blir om man bryter mot avtalade regler…
Läste artikeln i Expressen för nån vecka sen.... Hittar dock inte igen den men det finns flera exempel i tråden.
I Incinerator skrev:
Konstigt ställe som du bor på, där jag bor så får man parkera på gatan och väldigt gärna nära sitt eget staket så att man inte hindrar annan trafik.
Parkeringsböter på en tusing, är det tosingarna i Stockholm som har det?
Dom flesta tätorter i närheten av min bostadsort i Norrbotten har zonförbud innanför 50skyltarna. Vissa har datumparkering i anslutning till skylten. Tusingen var direkt från ovan nämnda artikel. Den bilen stod kloss mot husägarens staket. Parkering i terräng vill jag minnas att det stod.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Om man parkerar sin elbil precis utanför fastighetsgränsen [...], dvs helt korrekt på alla sätt
Detta skrev jag inledningsvis för att det skulle bli en diskussion om laddning utanför tomten - och inte en diskussion om parkering rent generellt.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Sätt en stolpe och en arm.

[bild]
Genial! Hur tror vi att tex Malmö kommun ställer sig till detta. (om vi relaterar till artikeln ovan). Man blockerar inget i praktiken men samtidigt får man väl inte bygga saker som sticker utanför över väg tex?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
hsd
jarlh jarlh skrev:
Detta skrev jag inledningsvis för att det skulle bli en diskussion om laddning utanför tomten - och inte en diskussion om parkering rent generellt.
Mmmm, brukar gå så eftersom allt måste vändas å vridas in i minsta detalj
Och för att ladda bilen så måste den först parkeras 🙄

U Ursidae skrev:
Genial! Hur tror vi att tex Malmö kommun ställer sig till detta. (om vi relaterar till artikeln ovan). Man blockerar inget i praktiken men samtidigt får man väl inte bygga saker som sticker utanför över väg tex?
Det brukar gå bra med byggström över trottoaren bara den är tillräckligt högt upp för att inte hindra väghållning.

Men det finns säkert byråkrater som inte håller med...

Liknande har tydligen börjat användas utomlands för att få till publik laddning utan att gräva i vägen eller sätta stolpar vid trottoaren. Med gott resultat.

• Gilla
Ursidae och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.