921 läst ·
6 svar
921 läst
6 svar
Ladda elbilen precis utanför tomten?
Om man parkerar sin elbil precis utanför fastighetsgränsen, så nära att ingen kan komma mellan staketet och bilen, dvs helt korrekt på alla sätt, får man dra laddkabel från sin fastighet ut till bilen? (Återvändsgata utan trottoarer.) Eller måste laddning ske inne på tomten?)
Kul fråga. 😀
Min gissning är att det kräver ledningskonsession(?) att leda el över fastighetsgräns. Så svaret är att du inte får göra så.
Men ingen kommer bry sig.
Min gissning är att det kräver ledningskonsession(?) att leda el över fastighetsgräns. Så svaret är att du inte får göra så.
Men ingen kommer bry sig.
Det finns ett undantag i IKN för ledningar för laddning av fordon.M Mellanbarn skrev:
Ett internt nät som har till syfte att i huvudsak tillgodose elbehovet hos fordon kan kopplas samman med en byggnad. Det finns inte något krav på att ett internt nät måste ha en egen anslutning till ett nät med stöd av nätkoncession för att omfattas av undantag enligt 22 b § 1 i IKN-förordningen. Se Mark- och miljööverdomstolens domar den 5 december 2023 i mål M 494-23 Länk till annan webbplats. och
M 5338-23 Länk till annan webbplats..
Överföring av el till laddningspunkter för publik laddning kan anses ske för egen räkning. Det förutsätter att det är samma innehavare av elnätsabonnemanget, ledningsnätet och de laddningspunkter som används för att tillhandahålla tjänsten att tillgodose elbehovet hos fordon till allmänheten. Se Ei:s beslut i ärende 2023-100774. Länk till annan webbplats.
https://ei.se/bransch/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/undantagen-i-ikn-forordningen
Du får inte alla fall mest troligt inte parkera där.... 1000 kr i kontrollavgift var senaste priset jag sett för en sådan parkering.jarlh skrev:
jarlh skrev:
Rätt märkligt att du känner till reglerna avseende parkering där TS funderar på att parkera bättre än TS…Cheesen skrev:
Och till och med antyder att du vet hur stor kontrollavgiften blir om man bryter mot avtalade regler…Cheesen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 355 inlägg
Jag hade behållt laddboxen/uttaget på tomten och bara haft tillräckligt lång sladd till där bilen råkar stå parkerad
Klicka här för att svara