Google svarade :
 
  • Text om Bosch S5A08 AGM-batteri, 70 Ah. Ideell laddström: 7 ampere; 5 eller 10 ampere möjliga. Optimal laddhastighet: 10% av Ah-kapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text som visar rekommenderad laddningsspänning för ett Bosch S5A08 AGM-batteri, 14.4V till 14.6V, floatspänning 13.5V till 14.1V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ju en ganska hypotetisk fråga om det är i en bil man skall ha batteriet. Om det skett förändringar de senaste åren vet jag inte. Men i alla fall tidigare gav bilens generator ut 14,4 volt så länge den orkade. Och orkar gör den upp till sådär 100 A. Det är inte det optimala sättet att behandla batteriet. Men det är så bilens generator fungerar.

Kan du ställa ner laddspänningen på bilen till 14 V får du kanske lite längre livslängd på batteriet. Och det tar längde tid att ladda efter att du startat. Det går bara att spekulera i var säljaren fått sin information ifrån.
 
Det har hänt saker i bilvärlden de senaste årtiondena som gör livet komplicerat för bilbatteriet. För ganska många år sedan skulle batteriet bara starta bilen. Utöver det så drev det bara lite innerbelysning och en liten radio. Generatorn fick i lugn och ro ladda det våta blybatteriet med runt 13,8 V , lite mer på vintern.
Idag tänder bilen upp all belysning bara du tittar på den , bensin/dieselvärmaren har gått i en halvtimme, glödstiften i dieselmotorn börjar förglöda när du kliver in trots att de bara behöver några få sekunder på sig att bli startklar. Kort sagt, det drar galet mycket ström i nyare bilar.
Så idag sitter bättre agm batterier i bilarna för att tåla djupare urladdning samt kunna ladda snabbt.
Men det räcker inte med det.

I alla år har rekomendationen varit att ladda batteriet med en ström som är max 10% av batteriets Ah tal Dvs ett 70Ah batteri ska laddas med max 7 ampere i minst 10 timmar för att må bra. Och man ska hålla sig under de 13,5-14 volt som batteritypen önskar. Då blir det bra, batteriet håller lätt 10 år.

Vem kör 10 timmar i sträck så batteriet blir fullt? Redan vid första rödljuset lägger bilen av själv trots att allt lyse och fläkt går för fullt. Med start/stoppfunktion så måste vi klämma in så mycket ström det bara går i batteriet på kortast möjliga tid. Skit i vad det står i batteridatabladet. Skit i 10 års livslängd. Så idag laddar vi med strax under 15 V. Med strömkännare som håller koll på antalet ampertimmar man dragit ur respektive laddat batteriet med så går det ganska bra ändå.

Det är nämligen så här också att man kan mäta hur mycket laddning det finns kvar i batteriet genom att mäta spänningen. Tex 50% kvar vid 12,5 V. Men ett blybatteri måste få vila för att man ska kunna mäta riktigt. Det där batteriet med 12,5V det ger 12,2V om du tänder lyset. Det blir 13,5V om du börjar ladda det försiktigt och 14,5 om du laddar hårt.
Du ser, det blir snabbt många olika siffror att hålla reda på.
Vad är rätt?
Ja det som är rätt är väl det som fungerar i det sammanhang man befinner sig i.


Man kan ladda batterier med en elsvets om man vill och har kunskapen att avgöra hur man ska göra. Men de allra flesta vill bara att det ska funka utan mätningar och räknande. Då är det tur att bilarna själva sköter sånt idag.

Själv tillhör jag den där udda typen som både laddat med ESAB-svets och bygger egna batterier till flera av våra fordon. Men det är en annan historia.
Blå battericeller med kopplingsplattor monterade i serie på en arbetsbänk, omgivna av verktyg och glasburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Moderna bilar styr laddspänningen kontinuerligt beroende på utetemperatur och batteriets status.
 
B Bjober skrev:
Det har hänt saker i bilvärlden de senaste årtiondena som gör livet komplicerat för bilbatteriet.
Det har uppenbart hänt en del annat också som gjort livet lättare för batteriet. Detta baserat på hur ofta batteriet behöver bytas idag jämfört med 90-talsbilar och äldre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det har uppenbart hänt en del annat också som gjort livet lättare för batteriet. Detta baserat på hur ofta batteriet behöver bytas idag jämfört med 90-talsbilar och äldre.
Absolut är det så.
Jag får till och från höra att batterierna har blivit sämre, bilarna har blivit sämre, användargränssnittet med sina varningar har blivit sämre. Men jag håller inte med. Vi har blivit bortskämda med att kunna använda systemen på ett sätt som vi inte gjorde förr.
Utan de styr och övervakningssystem vi har på batteriet hade det inte funkat så bra som det gör.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.