Jag var i en känd butik där det fanns flertalet "smarta" batteriladdare för MC och Bilbatterier. Många av dessa klarade av olika typer av batterier och det som skiljde dem åt var olika Ah. Betyder högre Ah att det går snabbare att ladda?

När jag senast köpte bilbatteri, ett AGM-batteri, sa säljaren att det var viktigt att ha rätt volt, annars skadas batteriet. Vill minnas han sa man laddar i två olika volt-standader, varav den lägre var anpassat för AGM. Den mer kraftiga kommer skada batteriet. Men hur ska då Ah vara på ett AGM-batteri? Kvittar?

Dessa laddare i butiken klarade av AGM-batterier, oavsett vilken Ah de stod på. Är det tryggt köpa vilken som helst av dessa?

Jag noterade också en gammal klassisk laddare, som såg manuell åt, med analog visare. Det vad har man denna till och varför?

Ah är ampere timmar. Ett batteri på 60ah kan lämna 1 ampere i 60 timmar eller 60 ampere i en timme.
Agm batterier är av bly typ och är den modernaste tekniken av ett bilbatteri/blybatteri.
De kräver lite annan volt.
Om en laddare ger 5 ampere så tar det 1 timme att ladda ett 5 ampere batteri från tomt till fullt.
Många blybatterier får inte laddas för snabbt, står ofta på dom vilken laddström de klarar.

Laddaren med en ampere visare är en dum laddare där du själv får räkna på hur länge batteriet ska ladda, den slutar aldrig ladda. Köp en smart laddare om du är osäker då batterier inte gillar att bli överladdade.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.