Jag var inne på batteriexperten i Upplands Väsby (Sthlm). Kille där sa att jag ska ladda mitt AGM batteri med 14.0 V, inte de vanliga 14.4-14.6 V. ...som kan skada batteriet.

Chatt GPT säger att det inte är sant. Plus att 14.0 V inte kan fulladdat batteriet.

Jag har bara hittat en laddare på marknaden som laddar i 14.0 V : Victron Blue.

Skulle innebära att de övriga ladd-aktörerna inte gjort sin läxa 😆

Kan tilläggas att butiken sålde Victron. Så om det var säljsnack eller sanning vet jag ej.

En annan grej. Det Bosch batteri jag köpte, och alla andra av samma typ som stod på samma pall (typ 50st) var alla "slitna" i skalet. Alltså såg ut som begagnade. Inte smutsiga men hade en hel del skrapmärken längst nedre sarg. Är detta från produktion i fabrik eller återanvänder man skalet för att renovera insidan? Knöt sig lite i magen om de säljer begagnade grejer som köps i bulk av bilindustrin. Minns jag rätt så såg jag inte samma slitage på andra batterier som stod intill.

• Gilla
DennisN
  • Laddar…
Vad är det för typ av batteri och vad ska du använda det till? Ska det stå på laddning långa perioder?

B Bjober skrev:
Vad är det för typ av batteri och vad ska du använda det till? Ska det stå på laddning långa perioder?
Bilbatteri. Behöver väl laddas kanske någon enstaka gång över natten. Har ett extra batteri i garaget också, som bara står.

Köp en C-Tek 5A laddare för 700-1000-. Billig och bra laddare till detta ändamål, har laddcykel för AGM eller Blöta batterier via ett knapptryck .

AGM cykeln kör en bulkfas dom första timmarna och går sedan ner på 13.5-13.8V för att förhindra att gas bildas som inte kan ta vägen någonstans såsom ett blött batteri som är öppet och kan fyllas på då gas vindlas och vätskan avdunstar

• Gilla
Emil Olofsson1
  • Laddar…
Vad jag fått lära mig kan man ladda alla blybatterier med upp till 14,7 V. Men laddaren måste detektera att det är fulladdat och sänka spänningen till 13,8 V. Alltså batteriet tar inte skada av att laddas upp med 14,7 V. Men det tar skada av att underhållsladdas under långa perioder med 14,7 V. Fulladdat blir det även med 13,8 V. Men det tar längre tid.

Så jag skulle säga att 14,4 - 14,6 V kan skada batteriet. Men inte om man gör rätt. Säljaren kanske inte förmedlat eller förstått alla detaljer. Han hade ingen laddare att rekommendera? Chat GPT däremot har missförstått fullständigt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
kulle innebära att de övriga ladd-aktörerna inte gjort sin läxa 😆

Kan tilläggas att butiken sålde Victron. Så om det var säljsnack eller sanning vet jag ej.
Rekommenderar också CTEK MXS 5.0. Kör du mycket korta sträckor så ladda med "Recond" varannan månad eller så, annars räcker det med en gång på hösten och våren för att förlänga livslängden på batteriet.

A Avemo skrev:
Vad jag fått lära mig kan man ladda alla blybatterier med upp till 14,7 V. Men laddaren måste detektera att det är fulladdat och sänka spänningen till 13,8 V. Alltså batteriet tar inte skada av att laddas upp med 14,7 V. Men det tar skada av att underhållsladdas under långa perioder med 14,7 V. Fulladdat blir det även med 13,8 V. Men det tar längre tid.

Så jag skulle säga att 14,4 - 14,6 V kan skada batteriet. Men inte om man gör rätt. Säljaren kanske inte förmedlat eller förstått alla detaljer. Han hade ingen laddare att rekommendera? Chat GPT däremot har missförstått fullständigt.
Stämmer, därav olika laddcyklar på laddaren så att batteriet oavsett blött/agm/gel inte tar skada.

Förr i tiden så var det full kräm på laddaren och glömde man laddaren på så ” kokade ” batteriet och cellväggarna tog skada av vätskan försvann.

DiverPro DiverPro skrev:
Förr i tiden så var det full kräm på laddaren och glömde man laddaren på så ” kokade ” batteriet och cellväggarna tog skada av vätskan försvann.
Gamla laddare var ofta helt oreglerade. Så när strömmen sjönk steg spänningen. Vi kan nog alla vara överens om att varken batterier eller laddare var bättre förr.

• Gilla
DiverPro och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Bilbatteri. Behöver väl laddas kanske någon enstaka gång över natten. Har ett extra batteri i garaget också, som bara står.
Sitter batteriet i bilen så är det den som bestämmer laddningen. Så se till att programmera bilen att du bytt batteri om den har sådana möjligheter. Är det en gammal bil utan sådana finesser så kan du inte påverka något. Många bilar laddar agm batterier till 14,9 V helt utan bekymmer men de håller också koll på när det är fullt och reglerar ner spänningen. Just därför är det viktigt att programmera bilen rätt.Enklast ser man om det sitter en strömkännare på bilens minuspol, då ska den programmeras.

Om du underhållsladdar batteriet någon enstaka gång tycker jag det funkar med vilken elektronisk laddare som helst. Alla laddare som själva talar om när det laddat klart, i princip. Använd inte en sån 50 år gammal med bara en analog mätare på som minskar amperevärdet i takt med att det laddar, den kokar ur batteriet om man laddar för länge.

Har du däremot batteriet ofta eller konstant på underhållsladdning eller driver någon utrustning typ båtmotor, husvagn, handikappmoppe mm så är det viktigt att använda exakt rätt laddare för just ditt batteri. Är det en laddare som inte köpts tillsammans med prylen så ska det gå att välja agm om man köpt en bilbatteriladdare. Men en sån laddare tar hänsyn till flera parametrar än bara "14 volt". Det är också skillnader beroende på hur snabbt man vill ladda fullt. En mindre avancerad laddare bör få lite längre tid på sig, dvs inte trycka i för hög ström på kort tid.

👉Jag vill påminna om kärnan av mitt inlägg. Och inte tips på köp av laddare.

Är det därför någon som kan lista ut varför säljaren på batteriexperten menar att 14.0 volt är skonsammare för laddningen? Och att mer volym kan skada batteriet? Var han helt ute och cyklade?

Jag ringde batteriexperten i fredags men de stängde växeln tidigt. Jag ska ringa dit igen.

Ladda ner och studera datablad och övriga relevanta dokument för ditt batteri. Av dokumentationen ska framgå hur batteriet ska laddas för bästa prestanda och livslängd.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Om jag mins rätt från batterikursen för 15år sedan så ska AGM batterier laddas med aningen högre spänning än blysyrabatterier.

Vad jag däremot mins tydligt är att konstant påkopplad underhållsladdning åldrar batterierna extra.
Bästa är att ladda upp fullt när de kommer ner till 12.5v och sedan låta de stå. Mäta ibland och bara ladda fullt när spänningen återigen går ner till 12.5.
Under 12.5 börjar sulfateringen smyga igång.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Sitter batteriet i bilen så är det den som bestämmer laddningen. Så se till att programmera bilen att du bytt batteri om den har sådana möjligheter. Är det en gammal bil utan sådana finesser så kan du inte påverka något. Många bilar laddar agm batterier till 14,9 V helt utan bekymmer men de håller också koll på när det är fullt och reglerar ner spänningen. Just därför är det viktigt att programmera bilen rätt.Enklast ser man om det sitter en strömkännare på bilens minuspol, då ska den programmeras.

Om du underhållsladdar batteriet någon enstaka gång tycker jag det funkar med vilken elektronisk laddare som helst. Alla laddare som själva talar om när det laddat klart, i princip. Använd inte en sån 50 år gammal med bara en analog mätare på som minskar amperevärdet i takt med att det laddar, den kokar ur batteriet om man laddar för länge.

Har du däremot batteriet ofta eller konstant på underhållsladdning eller driver någon utrustning typ båtmotor, husvagn, handikappmoppe mm så är det viktigt att använda exakt rätt laddare för just ditt batteri. Är det en laddare som inte köpts tillsammans med prylen så ska det gå att välja agm om man köpt en bilbatteriladdare. Men en sån laddare tar hänsyn till flera parametrar än bara "14 volt". Det är också skillnader beroende på hur snabbt man vill ladda fullt. En mindre avancerad laddare bör få lite längre tid på sig, dvs inte trycka i för hög ström på kort tid.
Men så korkade jag känner mig, lol, jag tänkte aldrig på vilken volt min bil laddar batteriet i 😆. Kan tänka mig en separat smart billaddare är bra smartare än bilens egna. Så jag kanske funderar helt i onödan. Fick dock stöd för det jag hörde av säljaren i ett marim-forum - dock i övrigt väldigt lite stöd om ens något.

• AGM/GEL-batterier får laddas max 14,0V och håller 50% vid ca 12,7V, diskuterat på ett marinforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om jag mins rätt från batterikursen för 15år sedan så ska AGM batterier laddas med aningen högre spänning än blysyrabatterier.

Vad jag däremot mins tydligt är att konstant påkopplad underhållsladdning åldrar batterierna extra.
Bästa är att ladda upp fullt när de kommer ner till 12.5v och sedan låta de stå. Mäta ibland och bara ladda fullt när spänningen återigen går ner till 12.5.
Under 12.5 börjar sulfateringen smyga igång.
Jag kan läsa detta också att AGM kräver aningen högre volt. Men det strider mot den info jag hörde från säljaren. Märkligt detta.

Vad jag förstår så är lägre volt o lägre ampere skonsammare mot batteriet, mindre risk för gasbildning.

Viktigare verkar dock vara att laddaren är smart och kan själv avgöra volt-matningen.

T TommyC skrev:
Ladda ner och studera datablad och övriga relevanta dokument för ditt batteri. Av dokumentationen ska framgå hur batteriet ska laddas för bästa prestanda och livslängd.
Tänkte jag inte på. Ska kolla upp detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.