2 044 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ladda 10.8V Ni-ion i bilen?
Hej, jag har en liten Makita borr-/skruvdragare med 10.8V li-ion-batterier som jag vill använda i sommarstugan. Men där finns bara 12V-solel och batteriladdaren behöver 220V. (Finns uppenbarligen ingen billaddare för dessa batterier.)
Så, min fråga är: Finns det någon som vet hur man enkelt o säkert laddar ett 10.8V li-ion-batteri från en 12V blyack? Finns det någon regulator att köpa för detta? (Jag har letat, men de flesta verkar vara för Ni-Cad/-MH.) Kan man kanske t o m löda ihop en regulator själv?
Det är alltså elektroniken som är huvudproblemet. Själva "mekaniska" anslutningen till batteripacken går ju att lösa.
Så, min fråga är: Finns det någon som vet hur man enkelt o säkert laddar ett 10.8V li-ion-batteri från en 12V blyack? Finns det någon regulator att köpa för detta? (Jag har letat, men de flesta verkar vara för Ni-Cad/-MH.) Kan man kanske t o m löda ihop en regulator själv?
Det är alltså elektroniken som är huvudproblemet. Själva "mekaniska" anslutningen till batteripacken går ju att lösa.
Det var en behändig (och billig) liten pryl! Hade totalt missat den. Vi har en större och bulkigare sak (med mycket högljudd fläkt) i stugan. Men jag hade tänkt slippa starta den bara för att ladda 10.8V-batterier. Och så känns det lite som om man går över ån för att hämta vatten, att omforma 12V DC -> 220V AC -> 10.8V DC.vilpi skrev:
Men den här lilla växelriktaren är ett klart bra alternativ! Jag kommer nog att köpa en i vilket fall som helst. Är det någon som vet om "modifierad sinusvåg" innebär en begränsning? (Kan man t ex ladda sin dator också?)
Tack för tipset!
Klicka här för att svara