Hej, jag har en liten Makita borr-/skruvdragare med 10.8V li-ion-batterier som jag vill använda i sommarstugan. Men där finns bara 12V-solel och batteriladdaren behöver 220V. (Finns uppenbarligen ingen billaddare för dessa batterier.)

Så, min fråga är: Finns det någon som vet hur man enkelt o säkert laddar ett 10.8V li-ion-batteri från en 12V blyack? Finns det någon regulator att köpa för detta? (Jag har letat, men de flesta verkar vara för Ni-Cad/-MH.) Kan man kanske t o m löda ihop en regulator själv?

Det är alltså elektroniken som är huvudproblemet. Själva "mekaniska" anslutningen till batteripacken går ju att lösa.

vilpi skrev:
En växelriktare 12->230V typ den här
[länk]
Det var en behändig (och billig) liten pryl! Hade totalt missat den. Vi har en större och bulkigare sak (med mycket högljudd fläkt) i stugan. Men jag hade tänkt slippa starta den bara för att ladda 10.8V-batterier. Och så känns det lite som om man går över ån för att hämta vatten, att omforma 12V DC -> 220V AC -> 10.8V DC.

Men den här lilla växelriktaren är ett klart bra alternativ! Jag kommer nog att köpa en i vilket fall som helst. Är det någon som vet om "modifierad sinusvåg" innebär en begränsning? (Kan man t ex ladda sin dator också?)

Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.