5 742 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Ladd – snart en rättighet för lägenhetsboende
Hur stora säkringar behövs om man ska ladda tex 3 elbilar?
Jag behöver nog förmodligen ha en ny servis till huset om jag ska kunna sätta laddboxar åt 3-4 hyresgäster, känns helt tokigt att jag som hyresvärd ska ta den kostnaden men samtidigt känns det nästan lika tokigt att hyresgästen ska göra det...
Laddning är väl ingen rättighet... har man köpt elbil så får man ju stå sitt kast, jag skulle inte kräva en bränslepump bara för att jag åker fossilbil
För mig känns ju ett sånt här förslag bra, jag kan inte rätt va det va ha en hyresgäst som köper en elbil och kräver laddplats.
Nu är det ganska glest med elbilar här så förhoppningsvis kommer jag inte i det här på några år än....
Jag behöver nog förmodligen ha en ny servis till huset om jag ska kunna sätta laddboxar åt 3-4 hyresgäster, känns helt tokigt att jag som hyresvärd ska ta den kostnaden men samtidigt känns det nästan lika tokigt att hyresgästen ska göra det...
Laddning är väl ingen rättighet... har man köpt elbil så får man ju stå sitt kast, jag skulle inte kräva en bränslepump bara för att jag åker fossilbil
För mig känns ju ett sånt här förslag bra, jag kan inte rätt va det va ha en hyresgäst som köper en elbil och kräver laddplats.
Nu är det ganska glest med elbilar här så förhoppningsvis kommer jag inte i det här på några år än....
Varför ska alla hyresgäster kunna ladda med full effekt samtidigt?nino skrev:
Hur stora säkringar behövs om man ska ladda tex 3 elbilar?
Som vanlig vllaägare lär det ju räcka bra att gå upp från 3*16A till 3*25 om man har en eller två bilar i familjen och säg 3 mil till jobbet.
Vill du sprida ut elförbrukningen över dygnet/ veckan är väl det enklaste att sätta en 500l acktank/vvb och en effektvakt hos hyresgästen istället för en vanlig hundra liters beredare
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Om alla ska kunna ladda samtidigt behöver du mins 3*6 A. Är det just tre laddstolpar du skulle behöva är det kanske det enklaste. Då kan de tre ladda med 1,4 kW var, vilket ger ca 1 mils räckvidd per timme och tar 2,5 dygn att ladda ett tom 80 kWh-batteri helt fullt.nino skrev:
En bättre (men dyrare lösning skulle vara att du har trefas till alla, men att ee lastbalanserar mellan sig, så att om bara en laddar får denne 3 ggr så mycket el.
Ytterligare ett sätt, i synnerhetvom det inte är dedikerade platser är att ha ett fåtal laddstolpar som alla hyresgäster som vill får en individuell blipp till så att du ser vem som laddat och kan debitera denne.
Men oavsett kommer du långt på3*16 A, och kan klara dig på mindre. En matning på 3*16 kan också vara lastbalanserad mot byggnaden, så att mindre finns tillgängligt när alla lagar mat och tvättar.
Naturligtvis är det hyresgästerna som ska betala i slutänden.
Skogsägare
· 23 287 inlägg
Jo den dagen det börjar bli poppis även i skogen så får man ju börja fundera...Nötegårdsgubben skrev:
Dom kapitalstarka köper hus
Kommer så klart förbereda med rör om jag ska gräva vid parkeringen.
Har precis ordnat så de flesta har motorvärmare på egen ström. Men i dagsläget så är det endast en med bil så än är det nog lugnt 😄
Skogsägare
· 23 287 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Märkligt, man öppnar för möjligheten att tvinga fastighetsägare att investera i sina egna fastigheter utan någon som helst risk, då den boende ska stå för investeringenClaes Sörmland skrev:
Ja lite roligt är det ju. Fast skyddet för den enskilde hyresgästen eller bostadsrättshavaren är ju att initiativrätten helt ligger där. D v s hyresgästen eller bostadsrättshavaren betalar bara när denne ser egen nytta i laddinfrastrukturen.S SueCia skrev:
Samtidigt så vet du ju inte som hyresvärd om hyresgästen kräver ladd, sen flyttar om 3mån och ingen efter det har nytta av laddplatsen, då har du kanske släng bort x antal 10.000 lappar "i onödan"S SueCia skrev:
Helt klart en knepig situation
Borde rimligtvis vara upp till hyresvärden om han vill sätta upp laddstationer eller inte.
Inte heller rimligt att hg ska bekosta allt heller, här är väl frågan om staten skulle gå in istället...
Undra hur det kommer bli med laddstationer överallt, såg att i Sälen hade någon turist åkt in på en gård där ingen var och helt sonika påbörjat laddning, husägare hade sett i kameran att någon stod och laddade
Tror polisen hade varit dit