Har lagt in parkett i alla sovrum, och finrummet. Efter ca 15 år har skarvarna blivit fula och så finns det spår efter fuktskador.
Vi i killgänget brukar hyra församlingshemmet ibland. Här ligger det parkett på hela golvet och golvet måsta vara bra gammalt men det finns inga spår efter fuktskador trotts att folk kliver in med blöta skor.
Funderar på om jag kan slipa om mitt parkett golv som har ett ca 4 mm tjockt lager av ek och bok på billigt trä skikt.
Funderar på om församlingshemmet har ett parkettgolv i massivt ek och att parketten är helt indränkt med någon typ av vax som gjort trät okänslig mot fukt.
Funderar på om jag skulle slipa om mitt golv och hälla på vax som får krypa in i trät tills trät är mättad med vax? Skulle var skönt om man slipper oroa sig för att få skador på parketten om folk ställer blöta skor på parketten i hallen.

Jag lade massiv mosaik parkettgolv i köket 1984 lackade med BONA lack för offentlig miljö. Jag tror det var D-503 samt en annan lack. Den 1:a var tunn som thinner och försvann ner i träet, den andra var en 2 komponent lack som skapade en yta, 2 ggr med denna blev perfekt.
Kolla här https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-koeksgolv-skall-vi-ha.342776/page-2#post-3302222
Har inte rört, vaxat eller bonat golvet på 38 år! Har haft 3 hundar barn alla kalas genom åren golvet ser fortfarande nytt ut men mörknat lite vilket syns när man flyttar en matta under matbordet.
En otrolig lack som är totalt förbjuden idag!
Jag lackade i full skyddsmask och lämnade huset för 3 dagar när vi kom hem hade alla blommor dött och akvariefiskar i ett angränsande rum!
Idag är alla lacker vattenbaserade men sämre det finns också UV härdande lack men det är mer för fabriker.
Kolla på bona.com

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.