plåtrickard plåtrickard skrev:
Spisfirma eller plåtslagare
Ser inte jättekomplicerat ut. Kan jag själv fast normalhändig?

T tobsy skrev:
Det är vatten runt skorstensuttaget på nya eldstaden. (Suttit ett par år men använts litet. Rost runt röret varit med från början, men fritidshus så inte sett själva vattnet innan, det har varit torrt när vi kommit)

Vad göra?

[bild]
[bild][bild]
Kan vara så att rören är monterade hona/hane åt fel håll så att säga. Har monterat 100 tals och om man har hane änden uppåt så kan det bli sådär.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
T tobsy skrev:
Behöver jag skruva isär för att komma åt?
Du kan behöva lossa själva regnskyddet som skyddar allt, sitter med två skruvar oftast. Men det borde alla med hus klara av.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
P Phärtan skrev:
Kan vara så att rören är monterade hona/hane åt fel håll så att säga. Har monterat 100 tals och om man har hane änden uppåt så kan det bli sådär.
Hej, inte säker på att jag fattar detta. Var sitter hona / hane skarven?

E Emil Olofsson1 skrev:
Du kan behöva lossa själva regnskyddet som skyddar allt, sitter med två skruvar oftast. Men det borde alla med hus klara av.
Nu först förstår jag vad du menar med att det rinner inne i röret. Jag tycker också det ser ut så. Fast borde det då inte droppa inne i kaminen också? Eller är det mellan ytterrör och innerrör?

T tobsy skrev:
Nu först förstår jag vad du menar med att det rinner inne i röret. Jag tycker också det ser ut så. Fast borde det då inte droppa inne i kaminen också? Eller är det mellan ytterrör och innerrör?
Inte nödvändigtvis, är väldigt klassiskt med lite kondes och någon droppe mellan innerröret (där röken går) och ytterröret(svarta manteln) som kan komma då och då ner på kaminen. Men dina mängder så är det läkage någonstans, med störta sannolikhet högst upp i skorstenen.
Om du ser bilden så är slutet högst upp en plan yta och kommer det vatten som rinner neråt där röret går neråt kommer majoriteten hamna på yttersidan av innerröret. Ibland sticker även innerröret upp en lite bit som också hindrar vatten frpn att rinna ner inne i röret.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
E Emil Olofsson1 skrev:
Inte nödvändigtvis, är väldigt klassiskt med lite kondes och någon droppe mellan innerröret (där röken går) och ytterröret(svarta manteln) som kan komma då och då ner på kaminen. Men dina mängder så är det läkage någonstans, med störta sannolikhet högst upp i skorstenen.
Om du ser bilden så är slutet högst upp en plan yta och kommer det vatten som rinner neråt där röret går neråt kommer majoriteten hamna på yttersidan av innerröret. Ibland sticker även innerröret upp en lite bit som också hindrar vatten frpn att rinna ner inne i röret.
IMG_5809.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut. Är det i toppen på skorstenen jag skall kolla eller skruva loss plattan runt skorstenen?

Är toppen du ska kika på. Har inte monterat några runda men den övre biten ska vara löstagbar och där någonstans ska vattnet ta sig in.
Något i den stilen ska det vara.

• Screenshot_20260710_225000_Adblock Browser.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
E Emil Olofsson1 skrev:
Är toppen du ska kika på. Har inte monterat några runda men den övre biten ska vara löstagbar och där någonstans ska vattnet ta sig in.
Något i den stilen ska det vara.
Kan det vara så att sotaren inte återmonte rat rätt?

Ska kika på söndag tror jag

Ja nåt är väldigt fel när det kommer så mycket vatten. Hade satsat på regnhuven

E Emil Olofsson1 skrev:
Ja nåt är väldigt fel när det kommer så mycket vatten. Hade satsat på regnhuven
Det här ser ju inte ut att släppa in vatten. Fattar inte var konstruktionen läcker. Var skall jag kolla? IMG_5846.jpeg
Skapa konto
IMG_5845.jpeg
Skapa konto

Ser ju bra ut iallafall. Ett intressant dilemma... Kan ju ev vara som en annan föreslog tidigare att skorstenen är monterad med Hon-Hane åt fel håll. Betyder att skorstenen är upp och ner. Har du mer bilder från monteringen av den?

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Jag gissar att är skarven mellan skorstenen och det konade röret som problemet..

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Eler skarven mellan det konade röret och plåten nertill.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
K
E Emil Olofsson1 skrev:
Ser ju bra ut iallafall. Ett intressant dilemma... Kan ju ev vara som en annan föreslog tidigare att skorstenen är monterad med Hon-Hane åt fel håll. Betyder att skorstenen är upp och ner. Har du mer bilder från monteringen av den?
nej. Hur tar jag reda på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.