4 918 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Läcker vatten från skorsten
Kan vara så att rören är monterade hona/hane åt fel håll så att säga. Har monterat 100 tals och om man har hane änden uppåt så kan det bli sådär.T tobsy skrev:
Nu först förstår jag vad du menar med att det rinner inne i röret. Jag tycker också det ser ut så. Fast borde det då inte droppa inne i kaminen också? Eller är det mellan ytterrör och innerrör?E Emil Olofsson1 skrev:
Inte nödvändigtvis, är väldigt klassiskt med lite kondes och någon droppe mellan innerröret (där röken går) och ytterröret(svarta manteln) som kan komma då och då ner på kaminen. Men dina mängder så är det läkage någonstans, med störta sannolikhet högst upp i skorstenen.T tobsy skrev:
Om du ser bilden så är slutet högst upp en plan yta och kommer det vatten som rinner neråt där röret går neråt kommer majoriteten hamna på yttersidan av innerröret. Ibland sticker även innerröret upp en lite bit som också hindrar vatten frpn att rinna ner inne i röret.
E Emil Olofsson1 skrev:Inte nödvändigtvis, är väldigt klassiskt med lite kondes och någon droppe mellan innerröret (där röken går) och ytterröret(svarta manteln) som kan komma då och då ner på kaminen. Men dina mängder så är det läkage någonstans, med störta sannolikhet högst upp i skorstenen.
Om du ser bilden så är slutet högst upp en plan yta och kommer det vatten som rinner neråt där röret går neråt kommer majoriteten hamna på yttersidan av innerröret. Ibland sticker även innerröret upp en lite bit som också hindrar vatten frpn att rinna ner inne i röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut. Är det i toppen på skorstenen jag skall kolla eller skruva loss plattan runt skorstenen?
Ja nåt är väldigt fel när det kommer så mycket vatten. Hade satsat på regnhuven
Det här ser ju inte ut att släppa in vatten. Fattar inte var konstruktionen läcker. Var skall jag kolla?E Emil Olofsson1 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ju bra ut iallafall. Ett intressant dilemma... Kan ju ev vara som en annan föreslog tidigare att skorstenen är monterad med Hon-Hane åt fel håll. Betyder att skorstenen är upp och ner. Har du mer bilder från monteringen av den?
Besserwisser
· östergötland
· 2 818 inlägg
Jag gissar att är skarven mellan skorstenen och det konade röret som problemet..
Eler skarven mellan det konade röret och plåten nertill.