5 292 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Läcker in vatten under sockeln. Lämplig fog?
Vårt växthusprojekt är äntligen fullbordat. Ett Willab Garden Maxi 4 på gjuten betongplatta. Givetvis oerhört överarbetat, som alltid när jag projekterat 
Nu är ju problemet det att det läcker in vatten mellan plattan och växthusets sockel. Där skulle jag lagt nån form av fog för att ta upp ojämnheterna i plattan. Varje gång det regnar läcker det in ganska mycket vatten och sen kommer solen fram och luftfuktigheten är sen 100% och det rinner på insidan av glasen.
Jag lät plattan göras 2 cm bredare och längre än yttermåtten på växthuset för att ha lite marginal. Stort misstag visade det sig! Hur som helst, finns det nån lämplig fog att lägga på utsidan som fäster bra mot både betongen och aluminiumet? Helst skulle jag vilja fasa kanten på plattan men det blir ju ett rent helvete och kommer aldrig bli snyggt.
Nu är ju problemet det att det läcker in vatten mellan plattan och växthusets sockel. Där skulle jag lagt nån form av fog för att ta upp ojämnheterna i plattan. Varje gång det regnar läcker det in ganska mycket vatten och sen kommer solen fram och luftfuktigheten är sen 100% och det rinner på insidan av glasen.
Jag lät plattan göras 2 cm bredare och längre än yttermåtten på växthuset för att ha lite marginal. Stort misstag visade det sig! Hur som helst, finns det nån lämplig fog att lägga på utsidan som fäster bra mot både betongen och aluminiumet? Helst skulle jag vilja fasa kanten på plattan men det blir ju ett rent helvete och kommer aldrig bli snyggt.
Redigerat:
Hej, exakt så har vi gjort med växthusgrunden. Och vi har samma problem. Har du hittat en bra lösning?bonkeman skrev:
Vårt växthusprojekt är äntligen fullbordat. Ett Willab Garden Maxi 4 på gjuten betongplatta. Givetvis oerhört överarbetat, som alltid när jag projekterat
Nu är ju problemet det att det läcker in vatten mellan plattan och växthusets sockel. Där skulle jag lagt nån form av fog för att ta upp ojämnheterna i plattan. Varje gång det regnar läcker det in ganska mycket vatten och sen kommer solen fram och luftfuktigheten är sen 100% och det rinner på insidan av glasen.
Jag lät plattan göras 2 cm bredare och längre än yttermåtten på växthuset för att ha lite marginal. Stort misstag visade det sig! Hur som helst, finns det nån lämplig fog att lägga på utsidan som fäster bra mot både betongen och aluminiumet? Helst skulle jag vilja fasa kanten på plattan men det blir ju ett rent helvete och kommer aldrig bli snyggt.
Klicka här för att svara