13 907 läst ·
24 svar
14k läst
24 svar
Lackbox med effekt på 22kW
Observera att det är överlasten jag dimensionerar kablarna för. Jag vet ju inte vilken förimpedans etc du har, men om du bor i närheten av en trafostation med normala värden etc så gäller detta.
Bäst att klargöra detta, annars får man förimpedansmaffian på mig.
Bäst att klargöra detta, annars får man förimpedansmaffian på mig.
Tack Zombie!
Tack för dina svar. Vad menas med förimpedans egntligen ? Vad innebär detta ? Vad menar du med närheten av trafostatonen ? Det är ju i tätort som den installeras så det kan väl inte vara onormalt långt från stationen antar jag ?
T
Tack för dina svar. Vad menas med förimpedans egntligen ? Vad innebär detta ? Vad menar du med närheten av trafostatonen ? Det är ju i tätort som den installeras så det kan väl inte vara onormalt långt från stationen antar jag ?
T
Lite förenklat, för att kunna tex. veta exat hur långa ledningar man kan ha till olika typer av säkringar (B, C, D) för att utlösningsvilkoret (hur lång tid det tar för en säkring att lösa vid kortslutning eller jordslutning) måste man veta vilken förimpedans man har. Den påverkas av transformator, matande nät (avstånd och grovlek)
OK !
Då är jag med men i detta fall så handlar det om en matning (4G10) till lackboxen som är c:a 20-25 m som blir klamrad ensam på på väggen. Ifrån apparatskåpet till frekvensomformaren och sedan därifrån till fläktmotorn (max 10 m) förlagd på underlag tillsammans med kanske 5 kablar med avstånd emellan. Detta bör vara Ok eller vad tror ni ?
T
Då är jag med men i detta fall så handlar det om en matning (4G10) till lackboxen som är c:a 20-25 m som blir klamrad ensam på på väggen. Ifrån apparatskåpet till frekvensomformaren och sedan därifrån till fläktmotorn (max 10 m) förlagd på underlag tillsammans med kanske 5 kablar med avstånd emellan. Detta bör vara Ok eller vad tror ni ?
T
Till Sverre :
Du menar att det skall vara skärmad kabel och säkerhetsbrytare för EMC ?
T
Du menar att det skall vara skärmad kabel och säkerhetsbrytare för EMC ?
T
fast 4x16/16 är lättare att hantera än 4x10/10.. eftersom 10kvadraden är ekkj (entrådig) och 16 är fkkj (flertrådig).. ekkj är som ett järnspett jämfört med fkkj 
Fast om man köper en stor dyr lackbox, så har man väl råd att anlita ett proffs för att koppla in den? Så behöver du inte bry dig alls.
Och jo, gänga 1 används nästan aldrig nuförtiden, inte gänga 4 eller 5 heller. Dom större har blivit ersatta av knivsäkringar, och dom mindre av gänga 2 eller glassäkringar.
Vad han menar med EMC är att de ska vara extraskärmad kabel från omriktare->motor.
Fast om man köper en stor dyr lackbox, så har man väl råd att anlita ett proffs för att koppla in den? Så behöver du inte bry dig alls.
Och jo, gänga 1 används nästan aldrig nuförtiden, inte gänga 4 eller 5 heller. Dom större har blivit ersatta av knivsäkringar, och dom mindre av gänga 2 eller glassäkringar.
Vad han menar med EMC är att de ska vara extraskärmad kabel från omriktare->motor.
Ja, plus att skärmen ska anslutas vid frekvensomriktaren.Tomperompe skrev:
EKLK duger inte då det är omöjligt att ansluta skärmen (räcker inte med endast bi-ledaren) utan man måste ju ansluta med en förskruvning som tar runt om.
Annars är det mycket stor risk för störningar då det "skvätter" rejält från frekvensomriktare (om man inte kör NFO-Sinus!)
Klicka här för att svara