Har en läckande koppling ovanför bergvärmepumpen. Jag antar det är en form av ventilkoppling som reglerar kallvatten till pumpen. Den är fullt öppen men läcker vatten i ”hatten” som är svart.
Ventilen är ganska stum åt båda hållen och innan jag försöker stänga ventilen med hjälp av polygrip så vill jag veta om det ens hjälper? Det kommer förstås inte hjälpa i längden då pumpen inte får kallvatten men jag skulle vilja testa stänga och sedan öppna för att se om läckan försvinner (långskott jag vet)
Går det att byta själv? Byter man typ packning innanför ”hatten” eller byter man kopplingen vid gängen mot övriga kopplingar?
Jag har försökt leta lite reservdelar men har svårt och riktigt förstå vad jag ska leta efter
Tacksam för all hjälp jag kan få

• Ventilkoppling ovanför bergvärmepump med svart hatt som läcker vatten; rör och muttrar synliga på båda sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och röd expansionskärl ovanpå en bergvärmepump, möjliga ventilkopplingar syns.
    Skapa konto
  • Kopparrör med ventilkoppling ovanför en bergvärmepump, visar svart ventilhatt och droppande läcka. Röd tank i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ventilkoppling med svart hatt i rörsystem, del av bergvärmepump, visar tecken på läckage vid kopplingen.
    Skapa konto
Den ventilen är för att stänga av kallvattnet som ska gå in i VP och bli varmvatten, stänger du den så blir det stopp på VV. Sen det med att försöka få axeln/spindeln tät är kanske svårt, vet inte hur den ser ut invändigt mot axeltätningen, kan gå, men vet inte, har bara bytt ut den sorten när dom läckt.

J jonaserik skrev:
Den ventilen är för att stänga av kallvattnet som ska gå in i VP och bli varmvatten, stänger du den så blir det stopp på VV. Sen det med att försöka få axeln/spindeln tät är kanske svårt, vet inte hur den ser ut invändigt mot axeltätningen, kan gå, men vet inte, har bara bytt ut den sorten när dom läckt.
Ja att stänga den var väl mest en tanke att ”motionera” tätningen och hoppas på en lottovinst att när jag öppnar den igen så läcker den inte. Det som jag tycker är konstigt att den känns så stum att stänga, omöjligt med fingerkraft eller är det för att systemet är trycksatt?
Om jag byter är det då bara den kopplingen och den byts mot gängen eller behöver jag byta hela grenkopplingen?
Vad heter den reservdelen så jag kan söka efter korrekt ersättning?
Tackar så mycket för hjälpen
/Daniel

D danols22 skrev:
Ja att stänga den var väl mest en tanke att ”motionera” tätningen och hoppas på en lottovinst att när jag öppnar den igen så läcker den inte. Det som jag tycker är konstigt att den känns så stum att stänga, omöjligt med fingerkraft eller är det för att systemet är trycksatt?
Om jag byter är det då bara den kopplingen och den byts mot gängen eller behöver jag byta hela grenkopplingen?
Vad heter den reservdelen så jag kan söka efter korrekt ersättning?
Tackar så mycket för hjälpen
/Daniel
Att den är riktigt trög, beror nog på att det har kalkat/ärgat till sig i axeln/spindeln. Den det med att byta, så måste hela packet bytas. Vet faktiskt inte vad den heter, men det finns fler på BH som kan det, viktigast att det är en lika, med rördim, så det passar direkt. Ser ut som 22 koppar och klämringskopplingar. men mät rören utvändigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.