Hej
Jag har ett 20 år gammalt plåttak som jag upptäckt ett läckage i. Jag har haft en plåtslagare på plats som bedömer att det läcker i ett innerhörn vid ränndalen. Vi har gjort en provisorisk lagning med fog, men det läker ändå. Jag har synat av taket ordentligt, och kan inte för mitt liv förstå hur det kan läcka, men fuktigt blir det på insidan av råsponten.
jag funderar på att behandla ytorna där det skulle kunna läcka (hörn, falsar mm) med en produkt som heter Fillcoat eller Liquid Rubber. Mina fråga är:
- är det någon som använt någon av dessa produkter och kan rekommendera någon av dem? Hur länge kan en lagning tänkas hålla?
Som ni kan se i bilderna är det ett ganska komplicerat plåtarbete, med många olika vinklar och vrår. Både jag och plåtslagaren vill helst inte börja riva upp med risk för att ”skapa” nya problem. Att stryka ränndalen, hörn och vinklar med någon tätande massa hade ju varit klart enklare.
Länk till produkter nedan:
https://www.ahlsell.se/products/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/fog--och-tatmassor---spackel/kallasfalt-och-taktatning/288743-89f98c44/
[URL]https://www.ahlsell.se/products/byggsortiment/betongkomplement/vattentatning/membraner/695029/#
[/URL]
Tack på förhand!
Jag har ett 20 år gammalt plåttak som jag upptäckt ett läckage i. Jag har haft en plåtslagare på plats som bedömer att det läcker i ett innerhörn vid ränndalen. Vi har gjort en provisorisk lagning med fog, men det läker ändå. Jag har synat av taket ordentligt, och kan inte för mitt liv förstå hur det kan läcka, men fuktigt blir det på insidan av råsponten.
jag funderar på att behandla ytorna där det skulle kunna läcka (hörn, falsar mm) med en produkt som heter Fillcoat eller Liquid Rubber. Mina fråga är:
- är det någon som använt någon av dessa produkter och kan rekommendera någon av dem? Hur länge kan en lagning tänkas hålla?
Som ni kan se i bilderna är det ett ganska komplicerat plåtarbete, med många olika vinklar och vrår. Både jag och plåtslagaren vill helst inte börja riva upp med risk för att ”skapa” nya problem. Att stryka ränndalen, hörn och vinklar med någon tätande massa hade ju varit klart enklare.
Länk till produkter nedan:
https://www.ahlsell.se/products/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/fog--och-tatmassor---spackel/kallasfalt-och-taktatning/288743-89f98c44/
[URL]https://www.ahlsell.se/products/byggsortiment/betongkomplement/vattentatning/membraner/695029/#
[/URL]
Tack på förhand!
Jag har ingen erfarenhet av dessa produkter, men då taket är relativt nylagt så utgår jag ifrån att det är underlagspapp under. Och med den taklutningen så kan läckan komma från ett hål betydligt högre upp än den visar sig. Lite märkligt att det visar sig först nu i alla fall om det inte är en nyligen gjord skada. Och med tanke på bilden så är det väldigt nära fasaden så skadorna borde också synas där. på den övre bilden så ser det ut att vara en enkelfalsad del i en lutning som inte godtar denna lösning. Och DÄR kan det förvisso läcka, men då skulle det ha visat sig tidigare än först nu kan jag tycka. Nä kolla högre upp så att det inte blivit åverkan av att någon skjutit duvor eller annat oknytt.
HejNoramasen skrev:
Jag har ingen erfarenhet av dessa produkter, men då taket är relativt nylagt så utgår jag ifrån att det är underlagspapp under. Och med den taklutningen så kan läckan komma från ett hål betydligt högre upp än den visar sig. Lite märkligt att det visar sig först nu i alla fall om det inte är en nyligen gjord skada. Och med tanke på bilden så är det väldigt nära fasaden så skadorna borde också synas där. på den övre bilden så ser det ut att vara en enkelfalsad del i en lutning som inte godtar denna lösning. Och DÄR kan det förvisso läcka, men då skulle det ha visat sig tidigare än först nu kan jag tycka. Nä kolla högre upp så att det inte blivit åverkan av att någon skjutit duvor eller annat oknytt.
Det har nog läckt in där sen taket byttes, plywooden som man kommer åt från insidan på vinden är mycket rötskadad. Men där känns som det är så många olika ställen det potentiellt kan läcka in på , så att behandla med någon typ av tätningsmassa i alla vinklar mm. känns ju som det enklaste. Precis som du säger är det ny underlagspapp och precis som du säger nämnde även plåtslagaren att det kunde läcka högre upp på taket (fuktskadan som man ser tydligt från insidan är längst ner i ränndalen, se bifogad film)
Inget uppenbart fel så vitt jag kan se. Om det inte är fulingar vid tvärfalserna och bara pålägg, men svårt att tro det. För att utesluta det så tag något smalt typ bladmått och se ifall det går att trycka upp det under falsen. Bör gå max 35 mm. Innan det tar stopp. Är det enbart vid regn som det syns på sponten? Är det en hög med ”gucka som skämtar förbi mot slutet som är nyligen ditlagd och som också syns på bilden tidigare?
Ett fantastiskt hus är det utifrån taket sett
Ett fantastiskt hus är det utifrån taket sett
Noramasen skrev:
Inget uppenbart fel så vitt jag kan se. Om det inte är fulingar vid tvärfalserna och bara pålägg, men svårt att tro det. För att utesluta det så tag något smalt typ bladmått och se ifall det går att trycka upp det under falsen. Bör gå max 35 mm. Innan det tar stopp. Är det enbart vid regn som det syns på sponten? Är det en hög med ”gucka som skämtar förbi mot slutet som är nyligen ditlagd och som också syns på bilden tidigare?
Ett fantastiskt hus är det utifrån taket sett![]()
Jag ska testa med ett bladmått eller likande och kolla! Jag har lagt en ordentlig klick med fogmassa i hörnorna där plåtslagaren trodde att det läckte, men även när dessa är tätade så läcker det in. Det blir bara blött på råsponten när det regnar, eller om man häller vatten på taket. Men det kan väl inte skada att lägga Fill coat där det potentiellt skulle kunna läcka?Noramasen skrev:
Ett fantastiskt hus är det utifrån taket sett![]()
Huset är gammalt och jättefint, byggt 1891
Som en temporär lagning kan det absolut vara värt det. Men se till att ytorna är rena och torra för att säkerställa ett bra resultat. Det ser ut att vara lite påväxt av alger el dylikt vid falserna (hoppas att det inte redan är rost), så skrapa gärna bort det innan och om möjligt försiktigt öppna upp dessa några mm när det är torrt för att komma åt att lägga i lite tätning där det skulle göra bäst nytta.
Okej. Jag gjorde rent alla delar av ränndalen igårNoramasen skrev:
Som en temporär lagning kan det absolut vara värt det. Men se till att ytorna är rena och torra för att säkerställa ett bra resultat. Det ser ut att vara lite påväxt av alger el dylikt vid falserna (hoppas att det inte redan är rost), så skrapa gärna bort det innan och om möjligt försiktigt öppna upp dessa några mm när det är torrt för att komma åt att lägga i lite tätning där det skulle göra bäst nytta.
Med svamp, varmt vatten och diskmedel. Funderar på att göra ett försök imorgon med någon av de två produkterna för att se om det håller tätt nästa gång det regnar!
Där banden möter vinkelrännan är falserna stående vilket betyder att det inten ens är enkelfalsat, det är hål alltså.
Skorstenen saknar svängfalser och har istället inklipp. Där syns ju till och med hålet.
Med tanke på de utförandena kan jag tänka mig att det finns många ställen där det kan komma in vatten, och många bäckar små...
Skorstenen saknar svängfalser och har istället inklipp. Där syns ju till och med hålet.
Med tanke på de utförandena kan jag tänka mig att det finns många ställen där det kan komma in vatten, och många bäckar små...
hej.S sk007 skrev:Där banden möter vinkelrännan är falserna stående vilket betyder att det inten ens är enkelfalsat, det är hål alltså.
här kommer lite fler bilder. Tror du det läcker uppe vid nocken? Du ser där nere vid målarspannen, det är där det läcker in. Endast där..
Det ser ut som att det är en spricka i radien vid vinkelrännans slut. Sen verkar "nockfalsen" i vara ikullsklagen och väggskivan är istället urklippt, där är det troligen hål också.
Det ser även ut som att det är någon typ av fågelbad ner mot där spannen står. Överallt där det kan stå vatten ska man vara extra misstänksam.
Sen kryper det säkert in någon droppe i varje stående fals som moter vinkelrännan.
Det ser även ut som att det är någon typ av fågelbad ner mot där spannen står. Överallt där det kan stå vatten ska man vara extra misstänksam.
Sen kryper det säkert in någon droppe i varje stående fals som moter vinkelrännan.
Det är under sådana förhållanden som man SKA knyta falserna. Sedan att det har blivit inklipp i skorstenshörnen är av bristfällig kvalitet håller jag med om, men det lilla läckaget som uppstår med den lutningen ska underlagspappen ta hand om. Och det skulle i sådant fall visat sig från början och i anslutning till snösmältning speciellt, och inte enbart vid regn.S sk007 skrev:
Kom lit mera bilder nu och det KAN finnas en orsak uppe mot skorstenen när det blåser och driver på kapillärt under den gamla plåten. Inga mängder med tanke på storleken, men DÄR ser det ut att vara enbart pålägg. Och genomspelning som sig inte bör. Och sedan tar sig ju vattnet den lataste vägen vilket är neråt där det är som mest viktigt att underlagspappen håller tätt.
Noramasen skrev:
Det är under sådana förhållanden som man SKA knyta falserna. Sedan att det har blivit inklipp i skorstenshörnen är av bristfällig kvalitet håller jag med om, men det lilla läckaget som uppstår med den lutningen ska underlagspappen ta hand om. Och det skulle i sådant fall visat sig från början och i anslutning till snösmältning speciellt, och inte enbart vid regn.
Det måste väl vara en mycket bättre lösning med ikullslagen fals så att bandet kan falsas i vinkelrännan?Noramasen skrev:
Det är under sådana förhållanden som man SKA knyta falserna. Sedan att det har blivit inklipp i skorstenshörnen är av bristfällig kvalitet håller jag med om, men det lilla läckaget som uppstår med den lutningen ska underlagspappen ta hand om. Och det skulle i sådant fall visat sig från början och i anslutning till snösmältning speciellt, och inte enbart vid regn.
Jag har aldrig lagt ett dubbefalsat tak där jag låtit bli att dubbelfalsa vinkelrännan.
Beroende på hur komplext taket är så vill man ibland lägga från ett visst håll för att det ska underlätta fortsatta läggning. och ska det slås i kull falserna så blir man ju tvungen att ta hänsyn till denna, och vid knytning utifrån tillåten lutning (18,4 gr) så blir man mycket friare till denna lösning.S sk007 skrev:
Beroende på lutning och längd på band så måste det finnas rörelsemån för temperaturrörelser, och det låses upp vid dubbelfalsning. Och/men i just detta läge så i denna lutning så blir det dessutom onödigt svårt att dubbelfalsa denna anslutning. Vid skivtäckning så är det mera förlåtande att dubbelfalsa, men då krävs det oftast s.k amerikanare för att längsgående fals ej ska bli för långdragen.S sk007 skrev: