Vår diskmaskin har börjat läcka lite i framkant och känner man på tätningslisten längst ner på luckan så känns den lite "degig" och klibbig så min första tanke är att byta den.

Maskinen har beteckningen IQ500 och när jag letat på Reservex.se efter delar till den hittar jag en "Nedre luckpackning", en "Tätningslist nedre" och en "Lucktätning nedre", de två sistnämnda ser hyfsat likadana ut men har olika artikelnummer.

Vad kan jag göra för att säkerställa att jag beställer rätt del? Finns det t ex någon ytterligare identitetsbeteckning som jag kan leta efter på maskinen, hitttills har jag bara hittat modellbeteckningen som står utanpå maskinen?

K Kurtivan skrev:
Vår diskmaskin har börjat läcka lite i framkant och känner man på tätningslisten längst ner på luckan så känns den lite "degig" och klibbig så min första tanke är att byta den.

Maskinen har beteckningen IQ500 och när jag letat på Reservex.se efter delar till den hittar jag en "Nedre luckpackning", en "Tätningslist nedre" och en "Lucktätning nedre", de två sistnämnda ser hyfsat likadana ut men har olika artikelnummer.

Vad kan jag göra för att säkerställa att jag beställer rätt del? Finns det t ex någon ytterligare identitetsbeteckning som jag kan leta efter på maskinen, hitttills har jag bara hittat modellbeteckningen som står utanpå maskinen?
kolla oxså så att spolarmen inte har spruckit för då kan det oxså läcka ut

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har en iq300 och böt gummilisten för att det läckte ut i nedre vänstra hörnet.
Edit. Gummilisten går hela vägen till högra hörnet.
Screenshot_20260517_160554_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag har en iq300 och böt gummilisten för att det läckte ut i nedre vänstra hörnet.
Edit. Gummilisten går hela vägen till högra hörnet.
[bild]
Tack för tipset, då ska jag passa på att byta den också, men hamnar i samma dilemma; det finns två "Luckpackning" och en "Packning" hos Reservex när jag söker på min modell :(

Det såg ut att vara halva priset på hos siemens

Screenshot_20260517_163737_Chrome.jpg

På min står modellbeteckningen upptill på luckan

P Peter_Ker skrev:
Det såg ut att vara halva priset på hos siemens
Jaså, var Siemens.se ?

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:

Kolla E-nr och ev FD-nr, står på toppen av luckan.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Kolla E-nr och ev FD-nr, står på toppen av luckan.
Tack, jag har hittat det nu, Jag letade en klisterlapp men det är faktiskt präglat i metallen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.