O
Av en slump plockade jag isär min värmepump från Nibe, och upptäckte då att deras kvalitetskontroll lämnar lite övrigt att önska. Någon har helt enkelt misslyckats med att dra åt en klämringskoppling vid montering i fabrik, och nu har den långsamt läckt under ~5 år och ser idag ut så här:

Screenshot 2026-05-23 at 16.37.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är kallvatteninloppet till varmvattenberedarens tank.

Jag har gjort rent och borstat bort rosten. Det ser inte ut som tanken eller röret skadats allvarligt Dock är det omöjligt att inspektera klämringens undersida och mutterns anläggningsutan utan att få loss klämringen. Det går inte heller att borsta rent där.

Är det värt besväret att försöka avlägsna klämringen och sen ersätta den, muttern eller kanske hela kopplingen?

Hur orolig skall jag vara?

Det går inte att se på en bild hur illa det är. Kanske är det bara rost på ytan. Kanske är det liknande som på bilen jag håller på och reparerar. Det såg ut som ytrost men en mejsel gick att köra igenom plåten utan någon större kraft. Plåten som där ska vara 2 mm tjock sågades loss för att ersättas. Den rostiga biten behandlades med citronsyra. Efter ett par dygn med syran syntes en hel del småhål där metallen var helt borta. I ditt fall skulle jag prova att ta bort rosten helt inklusive i alla porer med t ex citronsyra eller något annat favoritmedel. Därefter går det att bedöma läget.

Edit: värmepumpen borde hålla minst 15-20 år så klämringskopplingen behöver åtgärdas. Kanske går det att dra åt och få tätt eller så behöver den bytas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.