4 266 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Läckande Electrolux ESF 6227
Maskinen har stannat några gånger under hösten med indikation att det finns vatten på bottendelen, vilket har stämt. Efter att ha torkat rent så kunde den gå några veckor, men i julveckan/helgen återkom felet efter endast 2-3 dagar. Köpte nu en ny maskin men tänkte försöka fixa den gamla då den endast är 6år och skulle vara ett perfekt utbyte för fritidshuset.
Har testat lite med maskinen och kommit fram till följande:
* har nu kört maskinen ett antal gånger utan vattenanslutning och manuellt fyllt på vatten i maskinen. Kan inte se att den läcker en droppe.
* men när jag tidigare torket rent i maskinen så har jag fått för mig att vattnet kommit från ett skvalprör/slang som kommer från ett stort "plastbehållare" på vänstersidan med an massa kanaler, doseringsvred för salt och inlopp för vatten anslutning, och ligger lös mot bottendelen. Har haft loss hela plastbehållaren men kan inte se något felaktigt med den och alla slangar till/från den är hela och även tätningsringar där "plastbehållaren ansluter .
Har inte kunnat vattenansluta maskinen då jag har den i snickarrummet i källaren.
Finns det någon som känner till detta problemet och om det finns någon svaghet med denna maskinen som gör att det kan komma vatten från "skvalprör/slangen"?
Har testat lite med maskinen och kommit fram till följande:
* har nu kört maskinen ett antal gånger utan vattenanslutning och manuellt fyllt på vatten i maskinen. Kan inte se att den läcker en droppe.
* men när jag tidigare torket rent i maskinen så har jag fått för mig att vattnet kommit från ett skvalprör/slang som kommer från ett stort "plastbehållare" på vänstersidan med an massa kanaler, doseringsvred för salt och inlopp för vatten anslutning, och ligger lös mot bottendelen. Har haft loss hela plastbehållaren men kan inte se något felaktigt med den och alla slangar till/från den är hela och även tätningsringar där "plastbehållaren ansluter .
Har inte kunnat vattenansluta maskinen då jag har den i snickarrummet i källaren.
Finns det någon som känner till detta problemet och om det finns någon svaghet med denna maskinen som gör att det kan komma vatten från "skvalprör/slangen"?
Har en ESF6246 (ingen aning hur pass lik din är min) som har ungefär samma ålder. Min började läcka för några månader sedan och i mitt fall var det en kort (ca 1 dm) "S-formad" svart slang som fått en spricka. Jag tror att det var slangen från inloppsventilen. Det kan ju vara värt att kolla den slangen.
Har haft den borta och kollat, om det är den som går från ventilen som öppnar/stänger inkommande vatten och vidare till det jag kallar "plastbehållaren" med en massa kanaler. Minns inte vad Electrolux kallade den på sin sprängskiss för reservdelar. Men ska dubbelkolla den igen då jag nu har maskinen uppställd utan sidoplåtar.
Skulle tro att dessa maskiner är ganska lika i grunduppbyggnaden.
Skulle tro att dessa maskiner är ganska lika i grunduppbyggnaden.
Nu är ju det här en 4 år gammal tråd, men eftersom jag har haft liknande problem med min 6227 så tänkte jag nämna att i mitt fall är problemet att "plastbehållaren" är full av smuts, så att den ibland under vattenpåfyllning släpper ut vatten genom den korta genomskinliga slangen som går ned i det lilla tråget längst till vänster på maskinen.
Rengöring är svårt, men hjälper i några månader. Tänkte försöka byta ut hela plastbehållaren, om jag hittar den som reservdel.
Rengöring är svårt, men hjälper i några månader. Tänkte försöka byta ut hela plastbehållaren, om jag hittar den som reservdel.
Fina maskinen!
finns som reservdel
elektrisk regenereringsventil 111 84 63-10/6
503,50 + moms frakt etc.
lätt att rengöra med trädgårdsslangen
men det viktigaste... är den grova svarta slangen som går in i tråget på maskinen
där sitter åderförkalkningen
spola med trädgårdsslangen där med
fast med försiktighet så att du inte överfyller maskinen
finns som reservdel
elektrisk regenereringsventil 111 84 63-10/6
503,50 + moms frakt etc.
lätt att rengöra med trädgårdsslangen
men det viktigaste... är den grova svarta slangen som går in i tråget på maskinen
där sitter åderförkalkningen
spola med trädgårdsslangen där med
fast med försiktighet så att du inte överfyller maskinen
Klicka här för att svara