Hej!
Vet inte om jag skulle lägga frågan i en befintlig tråd eller göra en ny, ursäkta dubbelpost. Hur som helst ifall ni anser att det är fel är det bara att plocka bort =)
Jag är tyvärr väldigt okunnig inom allt som har med vatten.
Vi byggde nytt badrum för någon månad sen och märker nu att duschväggen börjat läcka mer och mer. (Det var inte jag själv som byggde utan vi anlitade en byggfirma) Det droppar från insidan där jag tror vattnet går in i själva duschväggen
Behöver man byta hela duschväggen tro eller räcker det med någon packning? alternativt skruva åt något?
Vet inte om jag skulle lägga frågan i en befintlig tråd eller göra en ny, ursäkta dubbelpost. Hur som helst ifall ni anser att det är fel är det bara att plocka bort =)
Jag är tyvärr väldigt okunnig inom allt som har med vatten.
Vi byggde nytt badrum för någon månad sen och märker nu att duschväggen börjat läcka mer och mer. (Det var inte jag själv som byggde utan vi anlitade en byggfirma) Det droppar från insidan där jag tror vattnet går in i själva duschväggen
Behöver man byta hela duschväggen tro eller räcker det med någon packning? alternativt skruva åt något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du fotar nerifrån va? så att läckaget är mellan den delen som du har en röd fyrkant på och muttern? Det är tätat med lin ser det ut som (fibrerna man ser i skarven, eller är det hår?), så det är bara att täta om...
Ja precis, jag fotar under och markerade där vattnet kommer ut. Den stora muttern längst in mot väggen ser inte ut att dra åt på rätt ställe. Det kanske är bäst att ta ut någon med lite mer kunskap eller hur lätt tror du att det är? Kan jag lossa på den runda delen som sitter i mitten och täta mellan den och "böjen"?
Jag vet faktiskt inte riktigt hur dom har tätat, tycker det känns konstigt att det skulle ha kommit så mycket hår där, allt är ju helt nytt.
Tusen tack för ditt svar =)
Jag vet faktiskt inte riktigt hur dom har tätat, tycker det känns konstigt att det skulle ha kommit så mycket hår där, allt är ju helt nytt.
Tusen tack för ditt svar =)
Jaha, du hade startat en egen tråd också! (Jag undrade lite varför du inte gjort det
)
Mitt svar där:
https://www.byggahus.se/forum/vatte...nde-duschblandare.html?perpage=15#post2234368
Och välkommen till forumet AlexC123!
Mitt svar där:
https://www.byggahus.se/forum/vatte...nde-duschblandare.html?perpage=15#post2234368
Och välkommen till forumet AlexC123!
Tack så mycket, lär behövas nu när man flyttat till hus! har fått mycket tips härifrån innan =)
"Denna läcka är lagningsbar!
Viktigt ät ju dock att du kontrollerar vart läckaget kommer ifrån. Tänkbara läckage-ställen har jag markerat med grön pil.
Översta är ju den troligaste kandidaten. För det kan ju vara så att han/hon som installerat använt sig av en klämringskoppling, och där är det inte slät ansats och man skär lätt sönder packningen!
Edit:
Efter lite mer zoomande så ser man nästan att det rinner ovanifrån!"
Tack för svar, så jag ska alltså köpa en ny RSK 1965147 och ersätta den befintliga? Antar att det är den delen du visa bild på!
tack på förhand!
"Denna läcka är lagningsbar!
Viktigt ät ju dock att du kontrollerar vart läckaget kommer ifrån. Tänkbara läckage-ställen har jag markerat med grön pil.
Översta är ju den troligaste kandidaten. För det kan ju vara så att han/hon som installerat använt sig av en klämringskoppling, och där är det inte slät ansats och man skär lätt sönder packningen!
Edit:
Efter lite mer zoomande så ser man nästan att det rinner ovanifrån!"
Tack för svar, så jag ska alltså köpa en ny RSK 1965147 och ersätta den befintliga? Antar att det är den delen du visa bild på!
tack på förhand!
Nej, absolut inte! Köp då hellre en del som heter 1982842.
Tex:
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=120_193&product_id=975
Observera att skillnaden är att denna böjen har en plan yta som packningen från slangen tätar emot! Denna plana del har inte din befintliga koppling. Därför skär packningen in i kopplingen och läcker. Du behöver antagligen även byta packningen på slangen!
Tex:
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=120_193&product_id=975
Observera att skillnaden är att denna böjen har en plan yta som packningen från slangen tätar emot! Denna plana del har inte din befintliga koppling. Därför skär packningen in i kopplingen och läcker. Du behöver antagligen även byta packningen på slangen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, verkligen! Är prylarna precis installerade (vilket jag missade helt) är det ju bara att klaga!
Kräv att få vinkeln bytt till den korrekta varianten som borde suttit där på en gång.
Montera slang på klämrings-ände är helt fel!
Kräv att få vinkeln bytt till den korrekta varianten som borde suttit där på en gång.
Montera slang på klämrings-ände är helt fel!
Klicka här för att svara