Det är den övre som läcker det kommer ut en droppe där. Inga problem bara att spännan med 2 skiftnycklar eller lämplig fast U-nyckel / polygrip tång.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Hur ny är kopplingen? Inte säkert att det hjälper att bara dra åt då det är lite underligt om en gammal klämringskopplingskoppling plötsligt börjar läcka. Du har inte fått övertyck i vattensystemet pga hängd övertrycksventil? Det hände mig. Mina kopplingar som började läcka var jag tvungen att byta klämringar på då de inte gick att få täta längre, någon fick jag byta hela kopplingen till en bättre sort (än de Cutter Lite som satt där).
Kan ju även ha använts fel klämring till kopplingen och konan inte passat ordentligt.
Kan ju även ha använts fel klämring till kopplingen och konan inte passat ordentligt.
Den övre muttern som läcker är en lekande mutter. Den ska dras på en planände med en packning. Det kan vara så att allt är rätt gjort och att den bara behöver dras åt lite, det är vanliga medsolsdragning som gäller för att dra åt. Men det kanske också kan vara ett fel av materialval där man har dragit en lekande mutter på en vass klämringskoppling istället för på en planände. Då skärs packningen söder av den vassa änden och det kopper att droppa. Då får du byta mittendelen till en med en planände.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Den där kopplingen är för klämring.B Blander skrev:
Blandaren har således "slätända".
Antingen är det en 10mm "färdig" koppling.
ELLER 12x10 förminskning.
Det ser ju faktiskt ut att vara en glipa här...
(Som talar för 12x10 förminskning...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden