Hej!
Jag har fått ett läckage i värmesystemet, rörmokaren har felsökt och tror att läckan är under betongplattan i garaget/förråd, då det är de enda radiatorrör han inte kan se/undersöka. Både rörmokaren och fjärrvärmeteknikern tror att det är ett stort läckage jag har, men finns inget synligt fel.

I garaget/förråd så är det en betongplatta och går inte att komma under för att se hur det ser ut och har ingen aning om vart rören går i golvet, så endera behöver golvet bilas upp för och hitta rören och byta ut det trasiga och sen återställa betongplattan/golvet.
Jag ritade lite snabbt i paint :p röda på bilden är elementen och strecket mellan hus o garage är där radiatorrören går ut från husgrunden mot garaget.

Rörmokarens rekommendation är att kapa rören som går ut till garaget från husgrunden och plugga rören och se om det blir tätt.
Därefter så ska det då dras in nya rör dit till 2st element, med utanpåliggande rör och detta kommer kosta mig en hel del, då han tar 600kr/h + material.

Går det att mäta ut i betonggolv vart radiatorrören går? och även se vart det är läckage? Hade blivit billigare att bila upp ett litet område och laga läckan, än gå på rörmokarens rekommendation.

Nån som vet om sånt här täcks i hem/villa försäkring på folksam, eller trygghetsavtal med anticimex? (mailade dem nyss o frågade, så väntar på svar. Men tänkte om ni hade några erfarenheter o vet hur det funkar..)

Mvh
Marcus

• hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu är så att röret i betongplattan läcker, räcker det knappast att laga själva läckan. Röret är nog slut och kommer att läcka på något annat ställe inom kort och då blir det att ännu en gång ta bort betong. Trots att det blir dyrt, är rörläggarens råd det bästa.

Annars kan ni alltid bara plugga rören ut till garaget och köra med elelement där ute.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Eftersom rören går UNDER plattan blir det nog svårt att med t.ex. värmekamera dokumentera hur rören går, värmespridningen blir nog för stor och diffus. Men det är svårt att säga när man inte vet hur djupt de ligger och hur tjock plattan är - man kan ju alltid testa först och ta dit en värmekamera.

Det enklaste är nog annars att gå på rören där man VET att de finns (t.ex. vid radiatorerna) och sedan bila upp och följa dem meter för meter.

Ta en sak i taget. Till att börja med måste du ju hitta läckan och då är rörmokarens förslag om plugga rören ut till garaget helt rätt. Kör med elelement eller fläkt om du måste hålla frostfritt som Thomas föreslår, sen kan du fundera på om du ska dra ut nya rör eller inte.

Jag började med att gräva upp mellan huset och garaget, hittade 2st rostiga rör med blöt isolering.
När jag sedan fyllde på vatten/tryck i systemet så läckte det från båda rören som kom fram, det ena var väldigt dåligt, knappt nåt kvar av röret. ( https://instagram.com/p/9GRRMbORWl/ )
Lite skillnad i tjocklek på den rostiga delen jämfört med den friska änden på rören :)

Men nu är rören kapade och bortskruvade och pluggade i utgående t-korset från huset, så nu har jag iaf värme i huset igen :)
Bara att dra nya rör ut till garaget och bila upp golvet på nåt ställe, så jag får upp rören ovanför golvet och kan dra utanpåliggande rör sen..

Vad rekommenderas för rör till sånt?
Vilket djup bör rören ligga på, mellan hus och garage?
Nu var det knappt en halvmeters djup de låg på. (Trodde de skulle ligga mycket djupare.)

• 2015-10-22 13.13.56.jpg
    Skapa konto
  • 2015-10-22 13.14.00.jpg
    Skapa konto
Kulvertrör är det normala under mark mellan hus. Att rören pajat där under mark är precis vad man kunde förvänta sig. Har du vatten i garaget? Om inte kan det vara smart att dra in en 4-kulvert på en gång.

Jag tror att försäkringsbolaget täcker följdskador av värmeläckaget, men inte reparation av systemet i sig. Alltså inget försäkringsärende men du kan ju alltid kolla med dem om de kan ta lite felsökningskostnader eller liknande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.