2 030 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Läckage köldbärarsida värmepump – hur akut?
Alla 3 är plockade från Nibes ombud, tro det eller ej. Jag har en kvar och den har fått mediokra recensioner av de få dem fått. En av dem som varit här är 70+. Han har gjort det mesta i huset, men han kändes färdig med allt som innebar arbete.T tobbetk skrev:
Hur många timmar har kompressorn gått. Det sägs de är dimensionerade för ca 80'. Har själv en liknande som endast gått lite drygt 50' trots sina 21 år (snålt hus). Köpte en fullt fungerande likadan på Blocket för 2000 kr. Hittills bara behövt använda reläkortet, men tycker det va en billig försäkring.
Det är lite konstigt det där, för det står att den gått ca 20.000h, vilket känns osannoliktppoonnttuuss skrev:
Hur många timmar har kompressorn gått. Det sägs de är dimensionerade för ca 80'. Har själv en liknande som endast gått lite drygt 50' trots sina 21 år (snålt hus). Köpte en fullt fungerande likadan på Blocket för 2000 kr. Hittills bara behövt använda reläkortet, men tycker det va en billig försäkring.
Som sagt, byStmbl skrev:
Kompressorn i en modern värmepump håller runt 15 år plus/minus 5... Min erfarenhet är att de som sköter om sina värmepumpar kan räkna med närmare 20 år och de som skiter fullständigt i sina värmepumpar kan räkna med runt 10-15 år. Därmed är det inte helt osannolikt att kompressorn blivit bytt av föregående ägare eller hur länge hade du bott i huset? 🫣Stmbl skrev:
Normal årsarbetstid för en kompressor är runt 4000 timmar +/- 1000 beroende på hur man dimensionerat, om den är frekvensstyrd och lite annat...
Det skulle i så fall betyda att kompressorn är runt fem år gammal vilket inte skulle vara helt osannolikt på en 19 år gammal bergvärmepump. Där brukar sitta en sticker eller annan märktskylt med tillverkningsår på själva kompressor om du är nyfiken.
Det var någon tidigare som var inne på att det kanske är kondens och inte läckage. Om köldbäraren läcker så hade du haft larm på lågtryck eller liknande. Värmepumpen pumpar ju ner ofta minusgradig vätska i berget och om isoleringen är skadad så kommer det att börja rinna ifrån synliga metalldelar eftersom varm fuktig luft kondenserar mot den kalla ytan. Det hjälper ju inte dig i och för sig eftersom rören måste hållas i skick. Kraftigt rost eller ärgskadade rör kan brista.
Jag vill fortsatt hävda att om värmepumpen är 19 år så är det ändå dags för ny och då ser man till att även fräscha till anläggningen runt om så att till exempel avstängningsventiler, isolering och annat är i funktion. Jag hade aldrig i livet litat på en så gammal värmepump och moderna värmepumpar har utöver att vara driftsäkrare än en gammal maskin, en rad styr- och reglertekniska fördelar i vår moderna värld med spotpriser och effekttariffer...
Klicka här för att svara