Hej på er :)

Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på. Jag bor i en bostadsrätt som jag ska flytta från nu i slutet av maj då vi och med försäljning kom överens om att frånträdet blir den 29 maj. I samband med avflytt gör föreningen en flyttbesiktning och anlitar en entreprenör som konstaterar att plastmattan har läckt och att det finns fukt under den 30 år gamla plastmattan.

Entreprenören river plastmattan och avfuktar och återställer de delar föreningen är ansvariga för. Föga förvånande gör sedan försäkringsbolaget bedömningen att de inte ersätter för tät-och ytskikt och hänvisar till bostadsrättsinnehavares underhållsansvar och gör även ett åldersavdrag. Föreningen tar inte ansvar för tät och ytskikt.

Föreningen kommer alltså att få stå för kostnaden fram till yt och tätskikt som bostadsrättinnehavare förväntas att stå för. Min fråga är, bör ansvaret tillfalla mig då jag inte flyttat än? Eller ligger det på den nya bostadsrättsinnehavaren som tecknade på avtalet i januari? Eller eventuellt föreningen? Den person som ska köpa lägenheten köpte lägenheten i befintligt skick enligt avtalet och jag kan hävda att den person inte fullföljde sin undersökningsplikt. Det går inte heller att hävda att det är ett dolt fel då det är uppenbart att badrummet är i gammalt skick. Rent tekniskt så hade kanske den här situationen inte uppstått om jag hade nekat HSB att få tillträde till badrummet. Hur tänker ni kring ovanstående? Är tacksam för era svar och reflektioner!
 
Om jobbet är gjort och skadan hittats innan tillträdet är ni som ägare skyldig att ta ev kostnader om försäkringsbolaget jävlas :(
 
Om arbetet är utfört så kan du nog inte lägga kostnaden på köparen, köparen kanske skulle valt en annan firma osv. Men annars kan du ha en poäng med köparens undersökningsplikt. Den gäller även för bostadsrätter. Här lyder det uner köplagen, största skillnaden mot jordabalken som gäller fastigheter är att för en bostadsrätt måste man reklamera köpet inom två år, för en fastighet inom 10 år.

Men då är frågan om felet hade kunnat upptäckas vid en "nogrann undersökning" som lagen stipulerar. Visserligen hittade ju föreningens bes. man felet, men det kan diskuteras hur djup undersökning köparen borde ha gjort. Om felet inte gick att upptäcka så ligger det ändå på dig som säljare (dolt fel). Det kommer in rätt många aspekter på reglerna om dolt fel. Men första frågan är om arbetet är utfört, så det bara är betalning kvar?
 
Känns ju konstigt att köparen ska få ett helt nytt badrum gratis...
 
Jag hade gjort så här.
Tagit in pris på vad det kostar att återställa med ny plastmatta, sen erbjudit köparen ett prisavdrag på den summan, så får köparen göra som den vill sen.
Tänk dig för så du inte gör nått dumt, så du står med en lägenhet utan badrum, som nu i coronatider är betydligt svårare att sälja än när du sålde den i januari. Köparen kanske vill hoppa av affären, och kanske har rätt till det då du inte kan leverera det du sålt.

Prata med köparen, var vänlig, förklara vad som hänt, gå inte på och försök med ursäkter.
Köparen kanske hade tänkt riva ut badrummet omgående, och inte alls bryr sig om att det redan är halvt utrivet. Känn av läget helt enkelt.
Föreningen kommer inte inreda badrummet, de har ju redan lagt en massa pengar på ditt slarv med att inte underhålla lägenheten. Föreningarnas försäkringar har väldigt höga självrisker, vanligtvis 1 eller 2 basbelopp, så det är föreningens medlemmar som får betala.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om föreningen har beställt arbetet med att lägga en ny plastmatta så är det de som ska betala fakturan. Sen får de ställa kravet på dig som bostadsrättsinnehavare.

Om det är du som bostadsrättsinnehavare som har beställt en ny plastmatta så är det du som går stå för det.

Bostadsrättslagen 6 kap gör att föreningen inte kan flytta betalningsansvaret från dig till köparen:

Utdrag ur bostadsrättslag som handlar om betalningsansvar vid övergång av bostadsrätt.

Sen kan man fundera på om du vill kräva köparen på ersättning för att plastmattan moderniseras.

Om ingen plastmatta har beställts så kontakta köparen och fråga hur vederbörande vill göra. Vill man lägga t ex klinkers eller t o m helrenovera badrummet så får de göra det på egen bekostnad. Om inte så borde du leverera ett fungerande badrum med en enkel plastmatta, kanske kan ni dela på kostnaden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om jobbet är gjort och skadan hittats innan tillträdet är ni som ägare skyldig att ta ev kostnader om försäkringsbolaget jävlas :(
Ja det verkar så..jobbet med tät och ytskikt är dock inte gjort än..inväntar en offert...tack för din återkoppling!
 
H hempularen skrev:
Om arbetet är utfört så kan du nog inte lägga kostnaden på köparen, köparen kanske skulle valt en annan firma osv. Men annars kan du ha en poäng med köparens undersökningsplikt. Den gäller även för bostadsrätter. Här lyder det uner köplagen, största skillnaden mot jordabalken som gäller fastigheter är att för en bostadsrätt måste man reklamera köpet inom två år, för en fastighet inom 10 år.

Men då är frågan om felet hade kunnat upptäckas vid en "nogrann undersökning" som lagen stipulerar. Visserligen hittade ju föreningens bes. man felet, men det kan diskuteras hur djup undersökning köparen borde ha gjort. Om felet inte gick att upptäcka så ligger det ändå på dig som säljare (dolt fel). Det kommer in rätt många aspekter på reglerna om dolt fel. Men första frågan är om arbetet är utfört, så det bara är betalning kvar?
Hej och tack för din feedback! Jobbet kring tät och ytskikt är inte gjort ännu och jag inväntar just nu en offert från entreprenören. Jag har tänkt att jag via mäklaren ska fråga om köparen går med på att ta emot badrummet i det nuvarande skicket (utan plastmatta) då han eventuellt ska renovera badrummet. Säger köparen nej så får jag ordna med en ny plastmatta helt enkelt.
 
S johd01 skrev:
Känns ju konstigt att köparen ska få ett helt nytt badrum gratis...
Det kan man tycka då köparen köpte lägenheten i det ursprungliga skicket. Men föreningen ville annat :)
 
Isakare Isakare skrev:
Jag hade gjort så här.
Tagit in pris på vad det kostar att återställa med ny plastmatta, sen erbjudit köparen ett prisavdrag på den summan, så får köparen göra som den vill sen.
Tänk dig för så du inte gör nått dumt, så du står med en lägenhet utan badrum, som nu i coronatider är betydligt svårare att sälja än när du sålde den i januari. Köparen kanske vill hoppa av affären, och kanske har rätt till det då du inte kan leverera det du sålt.

Prata med köparen, var vänlig, förklara vad som hänt, gå inte på och försök med ursäkter.
Köparen kanske hade tänkt riva ut badrummet omgående, och inte alls bryr sig om att det redan är halvt utrivet. Känn av läget helt enkelt.
Föreningen kommer inte inreda badrummet, de har ju redan lagt en massa pengar på ditt slarv med att inte underhålla lägenheten. Föreningarnas försäkringar har väldigt höga självrisker, vanligtvis 1 eller 2 basbelopp, så det är föreningens medlemmar som får betala.
Hej tack för ditt svar! Det låter klokt. Det borde båda vinna på kan man tycka i det här läget. Att då erbjuda prisavdrag av summan. Jag kommer att via mäklaren att föra dialog med köparen och kommer att göra rätt för mig då det inte känns optimalt för mig heller att frånträda lägenheten med ett icke fungerande badrum. Fortsättning följer!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om föreningen har beställt arbetet med att lägga en ny plastmatta så är det de som ska betala fakturan. Sen får de ställa kravet på dig som bostadsrättsinnehavare.

Om det är du som bostadsrättsinnehavare som har beställt en ny plastmatta så är det du som går stå för det.

Bostadsrättslagen 6 kap gör att föreningen inte kan flytta betalningsansvaret från dig till köparen:

[bild]

Sen kan man fundera på om du vill kräva köparen på ersättning för att plastmattan moderniseras.

Om ingen plastmatta har beställts så kontakta köparen och fråga hur vederbörande vill göra. Vill man lägga t ex klinkers eller t o m helrenovera badrummet så får de göra det på egen bekostnad. Om inte så borde du leverera ett fungerande badrum med en enkel plastmatta, kanske kan ni dela på kostnaden?
Hej och tack för ditt svar!

Föreningen har inte tagit något ansvar kring yt- och tätskikt. Badrummet saknar plastmatta just nu och jag inväntar just nu en offert från entreprenören om vad återställningen kan komma att kosta. Det är på föreningens initiativ som offerten kommer att delges. Offerten innehåller föreningens del av fakturan samt bostadsrättsinnehavares del.

Jag kommet att via mäklaren att kontakta köparen om hur han vill göra. Jag har tänkt att antingen så får han ta emot badrummet som det är, om han till exempel tänker renovera med en gång. Alternativt att jag får återställa badrummet med en ny plastmatta inför avflytt.
 
Gäst90 Gäst90 skrev:
Hej och tack för ditt svar!

Föreningen har inte tagit något ansvar kring yt- och tätskikt. Badrummet saknar plastmatta just nu och jag inväntar just nu en offert från entreprenören om vad återställningen kan komma att kosta. Det är på föreningens initiativ som offerten kommer att delges. Offerten innehåller föreningens del av fakturan samt bostadsrättsinnehavares del.

Jag kommet att via mäklaren att kontakta köparen om hur han vill göra. Jag har tänkt att antingen så får han ta emot badrummet som det är, om han till exempel tänker renovera med en gång. Alternativt att jag får återställa badrummet med en ny plastmatta inför avflytt.
Ja, det du då kommer göra är ju att återställa med absolut billigast möjliga plastmatta så köparen kanske är mer sugen på ett litet avdrag. Hade köparen ändå tänkt renovera badrummet har du redan hjälpt till ordentligt med att få det gamla utrivet, underarbetet gjort osv medans du fortfarande bor där så köparen har fått detta "på köpet". Det är bara att hoppas att mäklaren är duktig på att få köparen att se den ljusa sidan av saken!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Det är viktigt att ta kontakten med köparen så fort som möjligt så att denna får en möjlighet att smälta information och hinna välja. Finns inget värre än att få veta informationen i 11:e timmen och egentligen inte ha något val.

Håller med tidigare inlägg att erbjuda köparen:
- Tomt badrum som denna kan göra exakt vad den vill med efter inflyttning
- Återställt med matta enligt ditt val utan kostnad för köparen
- Återställt med matta enligt köparens val på köparens bekostnad

Utöver det, lycka till och hoppas det löser sig bra!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej har nu fått offerten. Har dock svårt att förstå vad hela kostnaden är för yt- och tätskikt kan någon snälla hjälpa mig att tolka offerten?

Jag tolkar det som att det här är offerten för hela badrummet. Är nyfiken på vad som tillfaller inom ramen för yt- och tätskikt då det är den delen jag ska stå för. Tack på förhand!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.