Rickard.
Väldigt udda form på fotplåten, det jag gissar han menar är hur långt plåten sticker upp under pappen.

Det som är solklart är dock att pappen ska sluta längre ned, den ska gå ända ner till första bocken. Detta bör också åtgärdas.

• Gilla
KaptenFilling
  • Laddar…
K KaptenFilling skrev:
Har ni någon guide för hur man gör detta så det blir bra? Bitumen var något nytt för mig. Vad är det för produkt som behövs?
Det är asfalt, en restprodukt.
Att göra det själv är inget jag rekommenderar då det innefattar kokande asfalt i gryta, gasolbrännare. Trist att bränna ner huset eller spilla skiten på en.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ännu billigare blir det om du gör det själv.
Fast alla äger inte en asfaltgryta och stålroller, tror att om man köper det man behöver så överskrider man kostnaden att ta in en firma som kommer.

• Gilla
KaptenFilling
  • Laddar…
Staffans2000
L Lutte skrev:
Det är asfalt, en restprodukt.
Att göra det själv är inget jag rekommenderar då det innefattar kokande asfalt i gryta, gasolbrännare. Trist att bränna ner huset eller spilla skiten på en.

Fast alla äger inte en asfaltgryta och stålroller, tror att om man köper det man behöver så överskrider man kostnaden att ta in en firma som kommer.
Vi pratar om varandra. Täta mellan papp och plåt, var vad jag menade.

Staffan

Rickard.
L Lutte skrev:
Fast alla äger inte en asfaltgryta
9 av 10 takläggare äger inte heller någon gryta idag, eller i alla fall inte en fungerande. Några fler kanske har någon som rostat sönder bakom något skjul eller liknande.

Inom vissa nischade företag på tätskiktssidan är det betydligt vanligare även om det inte riktigt hetklistras längre.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi pratar om varandra. Täta mellan papp och plåt, var vad jag menade.

Staffan
Samma jag tänker på också, men vi kanske pratar om oĺika metoder?

Rickard. Rickard.ag skrev:
9 av 10 takläggare äger inte heller någon gryta idag, eller i alla fall inte en fungerande. Några fler kanske har någon som rostat sönder bakom något skjul eller liknande.

Inom vissa nischade företag på tätskiktssidan är det betydligt vanligare även om det inte riktigt hetklistras längre.
När du säger det så är det längesedan jag har sett en gryta, sist var nog början 2006 eller nå.
Idag är det väl färdigt med "klister" på pappen.
Men det finns väll fortfarande behov av att smeta bitumen än idag vid konstiga genomföringar?
Eller kör man bara patronsmet nu?

Rickard.
@Lutte

Idag lägger proffsen till 99% skarvsvetsade enlagstäckningar. Pappen svetsas (det är riktig svetsning då båda lagren värms tills dom smälter, mer likt plastsvetsning än metall kanske) med hjälp av gasol eller varmluft.

Klisterkanter håller hemmapulare på med.

Grytor har användningsområden även idag men inte till att hetklistra papp som förr i tiden, det slutade man på gott och ont med för många år sen.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur ser du det eller vad får dig att anta det?
Jag tycker mig se en kant cirka 5cm in på taket?

Vore det perfekt limmat skulle det säkert inte läcka med kort plåt.

S
K KaptenFilling skrev:
Detta måste väl ändå vara ett dolt bygg fel? Besiktning gjordes i samband med köp av Anticimex. Nästa steg blir väl att kontakta en advokat för rådgivning men tänkte kolla här först, vad tror ni?
Tråkigt men jag både tror och hoppas att ni inte har en chans att hävda detta som dolt fel. Köper man ett hus måste man självklart ta ansvar för detta själv, säljaren har inte ljugit om något.

Dessutom har du ju inte gjort någon riktig kontroll av huset före köp vilket förstärker min misstanke att ni inte har någon chans att hävda detta juridiskt.

Att anticimex besiktat är inte mycket bättre än att köpa huset osett.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Rickard.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker mig se en kant cirka 5cm in på taket?
Du kan såklart ha rätt, meningslöst svar av mig. Det som hade varit mer hjälpsamt är om jag svarade hur den bör vara så TS kan kolla själv.

Ovansidan av fotplåten bör vara 15cm bred från bocken till kanten. Några cm smalare hade inte gjort något OM pappen var monterad rätt.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.