5 011 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Läckage från nyrenoverat tak - Säljaren tar inget ansvar
Väldigt udda form på fotplåten, det jag gissar han menar är hur långt plåten sticker upp under pappen.
Det som är solklart är dock att pappen ska sluta längre ned, den ska gå ända ner till första bocken. Detta bör också åtgärdas.
Det som är solklart är dock att pappen ska sluta längre ned, den ska gå ända ner till första bocken. Detta bör också åtgärdas.
Det är asfalt, en restprodukt.K KaptenFilling skrev:
Att göra det själv är inget jag rekommenderar då det innefattar kokande asfalt i gryta, gasolbrännare. Trist att bränna ner huset eller spilla skiten på en.
Fast alla äger inte en asfaltgryta och stålroller, tror att om man köper det man behöver så överskrider man kostnaden att ta in en firma som kommer.Staffan2000 skrev:
Vi pratar om varandra. Täta mellan papp och plåt, var vad jag menade.L Lutte skrev:Det är asfalt, en restprodukt.
Att göra det själv är inget jag rekommenderar då det innefattar kokande asfalt i gryta, gasolbrännare. Trist att bränna ner huset eller spilla skiten på en.
Fast alla äger inte en asfaltgryta och stålroller, tror att om man köper det man behöver så överskrider man kostnaden att ta in en firma som kommer.
Staffan
9 av 10 takläggare äger inte heller någon gryta idag, eller i alla fall inte en fungerande. Några fler kanske har någon som rostat sönder bakom något skjul eller liknande.L Lutte skrev:
Inom vissa nischade företag på tätskiktssidan är det betydligt vanligare även om det inte riktigt hetklistras längre.
Samma jag tänker på också, men vi kanske pratar om oĺika metoder?Staffan2000 skrev:
När du säger det så är det längesedan jag har sett en gryta, sist var nog början 2006 eller nå.Rickard.ag skrev:
Idag är det väl färdigt med "klister" på pappen.
Men det finns väll fortfarande behov av att smeta bitumen än idag vid konstiga genomföringar?
Eller kör man bara patronsmet nu?
@Lutte
Idag lägger proffsen till 99% skarvsvetsade enlagstäckningar. Pappen svetsas (det är riktig svetsning då båda lagren värms tills dom smälter, mer likt plastsvetsning än metall kanske) med hjälp av gasol eller varmluft.
Klisterkanter håller hemmapulare på med.
Grytor har användningsområden även idag men inte till att hetklistra papp som förr i tiden, det slutade man på gott och ont med för många år sen.
Idag lägger proffsen till 99% skarvsvetsade enlagstäckningar. Pappen svetsas (det är riktig svetsning då båda lagren värms tills dom smälter, mer likt plastsvetsning än metall kanske) med hjälp av gasol eller varmluft.
Klisterkanter håller hemmapulare på med.
Grytor har användningsområden även idag men inte till att hetklistra papp som förr i tiden, det slutade man på gott och ont med för många år sen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 298 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 298 inlägg
Tråkigt men jag både tror och hoppas att ni inte har en chans att hävda detta som dolt fel. Köper man ett hus måste man självklart ta ansvar för detta själv, säljaren har inte ljugit om något.K KaptenFilling skrev:
Dessutom har du ju inte gjort någon riktig kontroll av huset före köp vilket förstärker min misstanke att ni inte har någon chans att hävda detta juridiskt.
Att anticimex besiktat är inte mycket bättre än att köpa huset osett.
Du kan såklart ha rätt, meningslöst svar av mig. Det som hade varit mer hjälpsamt är om jag svarade hur den bör vara så TS kan kolla själv.MathiasS skrev:
Ovansidan av fotplåten bör vara 15cm bred från bocken till kanten. Några cm smalare hade inte gjort något OM pappen var monterad rätt.
Klicka här för att svara