Hej,
Kanske någon som har koll i denna fråga 😀.
Det blir fuktigt/blött under fjärrvärmeväxlaren, och droppar lite på golvet.
Vattnet är klart, kallt och smaklöst.
Upptäckte detta idag, vill minnas att vi hade samma sak i slutet på förra vintern då vi flyttade in, men det upphörde sedan. Är detta läckage, eller kan det vara
kondens?

• Fjärrvärmeväxlare med kopparfärgade rör och en skylt med varningstext. Droppar syns eventuellt, vilket kan tyda på läckage eller kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I bakkanten på växlaren ser det ut att vara en hel del avlagringar.
Nej, det kan aldrig bli kondens på en plattvärmeväxlare i en fjv-central.

Ja, det troliga är att växlaren läcker.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för svar. Den är närmre 20 år, så det är väl dags att byta. Byter man själva fjärrvärmeväxlaren eller byter man hela fjärrvärmecentralen. För det är väl inget som går att laga?

Om man byter hela fjv-centralen eller bara växlaren beror bl.a på vilka delar det är i befintliga fjv-centralen.
Bild på hela fjv-centralen?

En plattvärmeväxlare går extremt sällan sönder, så du måste ha otur.

De delar som "går sönder" är varmvattenregulatorn, fjv-flödesventilen för värmen, cirkulationspumpen.

Demmpa Demmpa skrev:
Om man byter hela fjv-centralen eller bara växlaren beror bl.a på vilka delar det är i befintliga fjv-centralen.
Bild på hela fjv-centralen?

En plattvärmeväxlare går extremt sällan sönder, så du måste ha otur.

De delar som "går sönder" är varmvattenregulatorn, fjv-flödesventilen för värmen, cirkulationspumpen.
Hej,
Tack, den ser ut så här.

• En värmepumpsenhet med rör, ventiler och en tryckmätare inuti ett skåp, visas från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du hittat varifrån det läcker? Oftast brukar det vara lätt att fixa...

På min fjärrvärmecentral har det under de åren jag bott i huset varit två olika läckor, den ena från spindeln på kulventilen för hetvattnets tillopp, och den andra var en trasig fiberpackning vid ett T-rör för varmvattnet.

Anders243 Anders243 skrev:
Har du hittat varifrån det läcker? Oftast brukar det vara lätt att fixa...

På min fjärrvärmecentral har det under de åren jag bott i huset varit två olika läckor, den ena från spindeln på kulventilen för hetvattnets tillopp, och den andra var en trasig fiberpackning vid ett T-rör för varmvattnet.
Hej,
Jag tror det läcker rätt igenom själva godset om man säger så. Finns inget som tyder på att det ser fuktigt ut eller rinnmärken kring någon rörkoppling vad jag kan se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.