Hej,
Jag har genom åren försökt komma på ett bra golvskydd till mina furugolv som är mjuka trots att de är 120 år och borde ha varit av bättre virke. Har några riktigt tunga möbler som piano och orgel. De normala kopparna man kan köpa gör att träet ändå får en inbuktning. Har använt remsor av wellpapp till bokhyllor men då ser man texturen från mellanlagren.
Trodde jag hittat det absolut skonsammaste materialet för 7-8 år sedan då jag kom i kontakt med fleece. Kanske inte ser så bra ut men ger ingen skålning i träet. Men nu har en annan ännu värre konsekvens visat sig. Tyget var brunt som möbeln men nu har materialet lämnarmörka fläckar efter sig.
Och då är det frågan om det finns något simsalabimmedel för att få bort slash minska fläckarnas mättnad?
Och fråga två, hur skyddar man på bästa sätt ett mjukt till exempel furugolv mot tryckskador utan att för den skull klä det i linoleum eller någon annan heltäckande matta?
Jag har genom åren försökt komma på ett bra golvskydd till mina furugolv som är mjuka trots att de är 120 år och borde ha varit av bättre virke. Har några riktigt tunga möbler som piano och orgel. De normala kopparna man kan köpa gör att träet ändå får en inbuktning. Har använt remsor av wellpapp till bokhyllor men då ser man texturen från mellanlagren.
Trodde jag hittat det absolut skonsammaste materialet för 7-8 år sedan då jag kom i kontakt med fleece. Kanske inte ser så bra ut men ger ingen skålning i träet. Men nu har en annan ännu värre konsekvens visat sig. Tyget var brunt som möbeln men nu har materialet lämnarmörka fläckar efter sig.
Och då är det frågan om det finns något simsalabimmedel för att få bort slash minska fläckarnas mättnad?
Och fråga två, hur skyddar man på bästa sätt ett mjukt till exempel furugolv mot tryckskador utan att för den skull klä det i linoleum eller någon annan heltäckande matta?
Mot fläckarna kan du testa oxalsyra.O Orv skrev:Hej,
Jag har genom åren försökt komma på ett bra golvskydd till mina furugolv som är mjuka trots att de är 120 år och borde ha varit av bättre virke. Har några riktigt tunga möbler som piano och orgel. De normala kopparna man kan köpa gör att träet ändå får en inbuktning. Har använt remsor av wellpapp till bokhyllor men då ser man texturen från mellanlagren.
Trodde jag hittat det absolut skonsammaste materialet för 7-8 år sedan då jag kom i kontakt med fleece. Kanske inte ser så bra ut men ger ingen skålning i träet. Men nu har en annan ännu värre konsekvens visat sig. Tyget var brunt som möbeln men nu har materialet lämnarmörka fläckar efter sig.
Och då är det frågan om det finns något simsalabimmedel för att få bort slash minska fläckarnas mättnad?
Och fråga två, hur skyddar man på bästa sätt ett mjukt till exempel furugolv mot tryckskador utan att för den skull klä det i linoleum eller någon annan heltäckande matta?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Märkligt att ett så gammalt golv är mjukt, det borde vara stenhårt. Det räcker inte med att lägga något bara under fötterna, det blir ingen direkt avlastning, avlastningen bör gå över flera brädor. Transparent plexiglas?O Orv skrev:Hej,
Jag har genom åren försökt komma på ett bra golvskydd till mina furugolv som är mjuka trots att de är 120 år och borde ha varit av bättre virke. Har några riktigt tunga möbler som piano och orgel. De normala kopparna man kan köpa gör att träet ändå får en inbuktning. Har använt remsor av wellpapp till bokhyllor men då ser man texturen från mellanlagren.
Trodde jag hittat det absolut skonsammaste materialet för 7-8 år sedan då jag kom i kontakt med fleece. Kanske inte ser så bra ut men ger ingen skålning i träet. Men nu har en annan ännu värre konsekvens visat sig. Tyget var brunt som möbeln men nu har materialet lämnarmörka fläckar efter sig.
Och då är det frågan om det finns något simsalabimmedel för att få bort slash minska fläckarnas mättnad?
Och fråga två, hur skyddar man på bästa sätt ett mjukt till exempel furugolv mot tryckskador utan att för den skull klä det i linoleum eller någon annan heltäckande matta?
Eller hur?H HEM2121 skrev:
Kopparna är nog för små. Men det ska finnas större har jag sett nu. Annars måste man väl som du skriver öka kontakt med golvet. Också varit inne på plexiglas och dylikt. Är orolig att den också ska fälla ut något material över tid. För man lyfter ju inte på ett piano dagligdags precis. Mjuka trägolv... Nej, tack.
H HEM2121 skrev:
Hej och tack för tips. Har sett det även på andra håll. Som jag förstår det så bleker oxalsyran. Men är inte risken då att det antingen uppstår en onaturlig färg som också bryter av eller att det blir en konstig kant mellan fläck och opåverkat när det kommer oxalsyra på det som är oskadat.H Hufsa skrev:
På grund av några skador på andra ställen, i övrigt är golvet nästan perfekt, så har jag övervägt slipning. Frågan är då bara hur djupt fläcken tagit sig för verkar som om den tagit sig igenom lacken. Den är väl sliten efter nästan 40 år och inte helt tät.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Har aldrig märkt någon blekning. Använder rätt ofta Oxalsyra båd på ljus och mellanbrun parkett. Testa på en liten bit först, låt ligga 10-15 minuter, gör om det igen om inte fläcken försvinner. Har dock inte använt oxalsyra på lackat golv, bara på oljat golv.O Orv skrev:Hej och tack för tips. Har sett det även på andra håll. Som jag förstår det så bleker oxalsyran. Men är inte risken då att det antingen uppstår en onaturlig färg som också bryter av eller att det blir en konstig kant mellan fläck och opåverkat när det kommer oxalsyra på det som är oskadat.
På grund av några skador på andra ställen, i övrigt är golvet nästan perfekt, så har jag övervägt slipning. Frågan är då bara hur djupt fläcken tagit sig för verkar som om den tagit sig igenom lacken. Den är väl sliten efter nästan 40 år och inte helt tät.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det är nog ingen fara med plexiglaset ska fälla ut. Det som kan hända är att ljuset inte kommer åt å andra sidan har man möbler och mattor så det kommer ända att bli färgskiftning där möbler och mattor har varit. Flyttar man möblerna så jämnar det ut sig med tiden, det kan dock ta 2-4 år. Ska du slipa om golvet så olja golvet istället, mycket lättare att rätta till skador, lite vatten, våt trasa och ett strykjärn. Oljade golv är inte svårare att hålla rent än lackade golv.O Orv skrev:Eller hur?
Kopparna är nog för små. Men det ska finnas större har jag sett nu. Annars måste man väl som du skriver öka kontakt med golvet. Också varit inne på plexiglas och dylikt. Är orolig att den också ska fälla ut något material över tid. För man lyfter ju inte på ett piano dagligdags precis. Mjuka trägolv... Nej, tack.
Bra råd. Funderar dock på att börja med ättiksyra och bikarbonat. Och sedan jobba mig upp i syrahaltH HEM2121 skrev:
Bra lärdomsord där. Pianot blir dock i regel stående på samma plats genom åren. Ska titta efter plexiglasskivor. Finns kanske särskilt avsedda och i lagom storlek.H HEM2121 skrev:Det är nog ingen fara med plexiglaset ska fälla ut. Det som kan hända är att ljuset inte kommer åt å andra sidan har man möbler och mattor så det kommer ända att bli färgskiftning där möbler och mattor har varit. Flyttar man möblerna så jämnar det ut sig med tiden, det kan dock ta 2-4 år. Ska du slipa om golvet så olja golvet istället, mycket lättare att rätta till skador, lite vatten, våt trasa och ett strykjärn. Oljade golv är inte svårare att hålla rent än lackade golv.
Däremot är jag lite skeptisk till olja och vax med tanke på hur mjukt mitt furugolv är. Dessutom ska det väl göras om vart 5:e år i så fall. Och mitt möblemang inbjuder inte till den mobiliteten dessvärre. Men funkar nog bra för andra som läser den här tråden.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Lacken bär inget. Ja hårdvax måste man underhålla men inte olja. Man tvättar med såpa i vattnet, ljusa golv med vitsåpa. Har haft oljade parkettgolv i mer än 15 år och aldrig behövt olja in dem igen. Har parkett i hela huset förutom badrummen och hallen.O Orv skrev:Bra lärdomsord där. Pianot blir dock i regel stående på samma plats genom åren. Ska titta efter plexiglasskivor. Finns kanske särskilt avsedda och i lagom storlek.
Däremot är jag lite skeptisk till olja och vax med tanke på hur mjukt mitt furugolv är. Dessutom ska det väl göras om vart 5:e år i så fall. Och mitt möblemang inbjuder inte till den mobiliteten dessvärre. Men funkar nog bra för andra som läser den här tråden.
Märker att jag behöver läsa in mig på olja. Men det är skillnad på parkett och furuplankor. Furu kan verkligen vara mjukt. En granne jag hade efter att huset var nyrenoverat med lackade golv berättade vad som hände på invigningsfesten. En tjej hade haft högklackat på sig och dagen efter gick det att följa hennes mingelväg genom lägenheten hela kvällen. Då får man ju bara lust att lägga en heltäckningsmatta över hela lägenheten.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Vem går in med högklackade skor eller skor överhuvudtaget? Hade de haft oljade golv hade det varit möjligt att fixa det mesta med vatten, trasa och strykjärn. Har flera gånger bara använt vatten bara över märket. Inte ett spår efter märket. Vid ett tillfälle tappade jag en kniv som gjorde ett stor märke, den skar av träfibrerna, tänkte att det var kört men efter påläggning av vatten så syntes inte märket. Blev glatt förvånad.O Orv skrev:Märker att jag behöver läsa in mig på olja. Men det är skillnad på parkett och furuplankor. Furu kan verkligen vara mjukt. En granne jag hade efter att huset var nyrenoverat med lackade golv berättade vad som hände på invigningsfesten. En tjej hade haft högklackat på sig och dagen efter gick det att följa hennes mingelväg genom lägenheten hela kvällen. Då får man ju bara lust att lägga en heltäckningsmatta över hela lägenheten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Varför borde ett gammalt furugolv vara stenhård eller klara hur tunga möbler som helst? Känns som förväntningarna är lite höga här....
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Oljade furu är hårdare då yttersta lagret i fibrerna är mättade. Lackat är bara problem då lacken spricker vid skador och samlar smuts, och inte alls mättar veden så tröt förblir mjukt under lacken.O Orv skrev:Märker att jag behöver läsa in mig på olja. Men det är skillnad på parkett och furuplankor. Furu kan verkligen vara mjukt. En granne jag hade efter att huset var nyrenoverat med lackade golv berättade vad som hände på invigningsfesten. En tjej hade haft högklackat på sig och dagen efter gick det att följa hennes mingelväg genom lägenheten hela kvällen. Då får man ju bara lust att lägga en heltäckningsmatta över hela lägenheten.
Hårdast det går att få ett furugolv är först lut (då tvättar du ut en del lignin ur ytan) och sen olja. Då mättas veden mer av oljan.

