Hej!
Jag har en skånelänga med iskallt klinkergolv som jag inte vill riva upp. Ska bygga ett L format kök där det "långa benet" går förbi ett fönster. Hur viktigt är det att ha en radiator under fönstret? Måste jag lämna ett skåplöst hål under fönstret? Hur vet jag var jag måste ha radiatorer? Huset är över 100 år och av sten. Under köksgolvet av sten är det nog jord.
MVH
Jes

Vad är det för typ av fönster?
Kan du tänka dig att byta det till ett bättre isolerat fönster i samband med ombyggnaden?

• Gilla
nyigammalthus
  • Laddar…
Bra fråga. 2 glas rutiga med ljudisolerande tillägg på insidan. Går i och för sig byta men då finns fortf ingen radiator i ett 3,5*2 m långt utrymme med två ytterväggar. Dvs L-ets lång- och kortsida är ytterväggar (sten) & golvet liksom kyler utrymmet. Köket öppnar dock upp mot vardagsrummet så helt kallt blir det inte. Det är ett fritidshus, så tidvis håller jag 15° men i köksdelen riskerar det att bli för kallt utan radiator i den änden. Frågorna är således:
-Är det meningslöst att ha radiator på annan plats än under fönster?
-Och om jag väljer 'icke fönster-placering', bör jag byta fönstret då?
Ur ett köksplaneringsperspektiv skulle jag hellre ha radiatorn i ett skåplösthål men inte under fönstret.

Har ett L-formet som väl är 3*3,5 m med fönster i hörnet. Sedan två element på de skåpfria väggarna. ett under ett annat fönster och bredvid altandörr. Är nya fönster med treglaskasseter och fasta fönster, som förbättrade mot de ge gamla tvåglas från -60 och minimerar kallras. Skulle inte krångla till det med element i skåpdelen.

• Gilla
nyigammalthus
  • Laddar…
Jag hivade in en (egenbyggd) fläktradiator under ett skåp.

• Gilla
nyigammalthus
  • Laddar…
N nyigammalthus skrev:
Bra fråga. 2 glas rutiga med ljudisolerande tillägg på insidan. Går i och för sig byta men då finns fortf ingen radiator i ett 3,5*2 m långt utrymme med två ytterväggar. Dvs L-ets lång- och kortsida är ytterväggar (sten) & golvet liksom kyler utrymmet. Köket öppnar dock upp mot vardagsrummet så helt kallt blir det inte. Det är ett fritidshus, så tidvis håller jag 15° men i köksdelen riskerar det att bli för kallt utan radiator i den änden. Frågorna är således:
-Är det meningslöst att ha radiator på annan plats än under fönster?
-Och om jag väljer 'icke fönster-placering', bör jag byta fönstret då?
Ur ett köksplaneringsperspektiv skulle jag hellre ha radiatorn i ett skåplösthål men inte under fönstret.
Byter du fönster kan du ju mycket väl få ett resultat där fönstren inte längre är den minst isolerade delen av väggen, då finns det ju inget kallras problem (där) längre.
Exakt vilket uppvärmningsbehov du har, i och med öppningen till vardagsrummet etc. är svårt för oss att sia om, men du kan placera det betydligt friare i så fall.

(Och själv skulle jag nog börja med att bygga köket som du vill, och byta fönster *om* det visar sig vara ett problem nästa vinter.De där ljudisolerande rutorna brukar ju ha en rätt god värmeisolerande förmåga också.)

• Gilla
nyigammalthus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.