Hej
Jag köpte en begagnad LG kylfrys för 1000 kr. (till ett sommarhus)
Testade den hos säljaren och den fungerade perfekt. (-18 i frysdelen, +4 i kyldelen)
Sedan lade jag den på rygg på släpvagnen och körde 13 mil.
Lastade av den och lät den stå upprätt i 2-3 timmar. Slog på den men det blev ingen kyla varken i kyldel eller frysdel.
Slog av den och nu på morgonen slog jag på den igen.Men ingen kyla nu heller. Den har stått upprätt cirka 20 timmar nu.
Jag har googlat lite och det verkar bli problem med kompressorn efter flytt. Jag hör att kompressorn går men ingen som helst kyla kommer alltså.
Fråga till vitvaru-experter.
Är det något trix man kan ta till för att få igång den eller är det återvinningen som gäller?
Fabrikatet är alltså LG och jag gissar att den är 10-15 år.
Testade den hos säljaren och den fungerade perfekt. (-18 i frysdelen, +4 i kyldelen)
Lastade av den och lät den stå upprätt i 2-3 timmar. Slog på den men det blev ingen kyla varken i kyldel eller frysdel.
Slog av den och nu på morgonen slog jag på den igen.Men ingen kyla nu heller. Den har stått upprätt cirka 20 timmar nu.
Jag har googlat lite och det verkar bli problem med kompressorn efter flytt. Jag hör att kompressorn går men ingen som helst kyla kommer alltså.
Är det något trix man kan ta till för att få igång den eller är det återvinningen som gäller?
finns inga trixB byggobil skrev:Hej
men en noggrannare felsökning krävs
är du säker på att det är kompen du hör och inte någon av fläktarna?
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok,då ser det det mörkt ut. Provade igen nu i morse men ingen skillnad.returen skrev:
Ja, jag är säker på kompressorn går.. Jag har skruvat bort en täckplåt och känner med handen på kompressorn och den går.
Fläkten på höger sida går också.
då har du haft otur med att antingen kompressor eller köldmedel försvunnitB byggobil skrev:
hur länge har du haft den igång? behövs nog ett par tre timmar
blir kompressorn varm?
En sak som kan låta märklig men har räddat mig från att åka ut och byta ut kylar och frysar ett par gånger är att vända på elkontakten. Så nollan och fasen byter plats. Jag vet inte varför det funkar men som sagt har funkat vid ett par tillfällen så värt ett försök.
Den var igång kanske 1,5-2 timmar som längst. Jag är osäker på om kompressorn blev varm.returen skrev:
Jag ska dit igen om en par veckor och göra ett sista försök med att få igång den.
Det låter onekligen skumt. Jag ska testa även det.H Hejochhoj skrev:
(Sannolikt har jag redan provat det då jag drog ur stickproppen ett antal gånger)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden