24 309 läst ·
8 svar
24k läst
8 svar
Kylfrys, frysen läcker vatten i mitten av dörrtätningen, hjälp.
Vi har en kyl/frys från Ariston i huset, det är insatt 2006 av föregående ägare.
Det fungerar, men har på senare tid börjat läcka vatten. Det märktes först till en början att det blev en iskaka längst ner i frysen som man var tvungen att hacka loss varannan vecka. Den är frostfri för övrigt.
Men nu läcker den vatten, det är mitt på den undre horisontella tätningen, det bildas en liten isklump på insidan av dörren där luft tar sig in.
Finns det någon universallösning på dylika problem eller är det bara att kasta den?
Har provat att tvätta tätningsplan och tätning med diskmedel utan att det bli bättre. Ser ingen deformation av tätningen.
Det fungerar, men har på senare tid börjat läcka vatten. Det märktes först till en början att det blev en iskaka längst ner i frysen som man var tvungen att hacka loss varannan vecka. Den är frostfri för övrigt.
Men nu läcker den vatten, det är mitt på den undre horisontella tätningen, det bildas en liten isklump på insidan av dörren där luft tar sig in.
Finns det någon universallösning på dylika problem eller är det bara att kasta den?
Har provat att tvätta tätningsplan och tätning med diskmedel utan att det bli bättre. Ser ingen deformation av tätningen.
Är det bara frysen som skapar problem?
Provat att frosta av?
Kan vara att den får in luft och frostar igen men det kan också vara en läcka i frysen, läcker den gas kan det bli dyrt.
Är det en självavfrostande frys så kan det även vara fel på elementet och därav forstar igen.
hoppas det hjälper dig lite på vägen!
Provat att frosta av?
Kan vara att den får in luft och frostar igen men det kan också vara en läcka i frysen, läcker den gas kan det bli dyrt.
Är det en självavfrostande frys så kan det även vara fel på elementet och därav forstar igen.
hoppas det hjälper dig lite på vägen!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är frysen självavfrostande?
Då är den viktiga frågan vart vattnet som bildas vi avfrostningen tar vägen.
Finns det en liten ränna vid bakväggen på frysutrymmet, som mynnar i ett litet hål,
som förbinds med ett rör ner på baksidan till en behållare ovanpå kompressorn?
Det var en lång komplicerad fråga, så läs den sakta
Min gissning: Detta lilla hål, där smältvattnet skall rinna ut, är tilltäppt av utspilld sylt, glass eller något annat. Rensa med en halvstyv ståltråd eller liknande (typ piprensare som fanns förr).
Överkurs:
Kompressorn blir varm när den arbetar.
Värmen gör att vattnet från avfrostningen avdunstar.
Det funkar likadant i kyldelen.
Då är den viktiga frågan vart vattnet som bildas vi avfrostningen tar vägen.
Finns det en liten ränna vid bakväggen på frysutrymmet, som mynnar i ett litet hål,
som förbinds med ett rör ner på baksidan till en behållare ovanpå kompressorn?
Det var en lång komplicerad fråga, så läs den sakta
Min gissning: Detta lilla hål, där smältvattnet skall rinna ut, är tilltäppt av utspilld sylt, glass eller något annat. Rensa med en halvstyv ståltråd eller liknande (typ piprensare som fanns förr).
Överkurs:
Kompressorn blir varm när den arbetar.
Värmen gör att vattnet från avfrostningen avdunstar.
Det funkar likadant i kyldelen.
Det är självavfrostande kyl/frys med 1 kompressor.
Frysar har inget tapphål, det skulle frysa igen istället förlitar de sig på att torka luften. I kylskåp finns det däremot, som jag förstått det, men det rinner helt klart lite vatten från fläkten bak inne
i frysen. Jag får nog plocka ner inredningen och inspektera grundligt.
Frysar har inget tapphål, det skulle frysa igen istället förlitar de sig på att torka luften. I kylskåp finns det däremot, som jag förstått det, men det rinner helt klart lite vatten från fläkten bak inne
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men om den torkar luften måste ändå fukten/vattnet ut ur frysen någon väg. Så tapphålet finns någonstans.
Ibland (alltid?) sitter det en värmetråd i tapphålet så att det inte skall frysa igen. Den har kanske lagt av?
Jag har haft en "nofrost"-frys där värmetråden slutade fungera. Jag har aldrig sett en frys med så mycket is i. Varken innan eller efter.
Jag har haft en "nofrost"-frys där värmetråden slutade fungera. Jag har aldrig sett en frys med så mycket is i. Varken innan eller efter.
Det som sitter normalt i en nofrost frys är en evaporator med avfrostningselement samt en fläkt med 1 till 2 sensorer, överhettningsskydd.
Det som kan hända är att det blir en ispropp i avrinningshålet då fryser allt vatten som elementet frostar av inne i kåpan, och till slut så fryser fläkten fast.
Går elementet sönder så borde du se att allt är igenfrostat.
sitter gummiläppen snett eller inte korrekt på avrinningsröret så kan det rinna ut inne i skåpet.
Tätar inte listen bra eller att det kryper in oönskad luft i en frys så blir det frost oftast runt där det inte tätar.
hoppas detta ger dig lite mer klarhet när du ska felsöka
P.S var försiktig om du öppnar upp frysen så du inte knäcker något rör i onödan
Det som kan hända är att det blir en ispropp i avrinningshålet då fryser allt vatten som elementet frostar av inne i kåpan, och till slut så fryser fläkten fast.
Går elementet sönder så borde du se att allt är igenfrostat.
sitter gummiläppen snett eller inte korrekt på avrinningsröret så kan det rinna ut inne i skåpet.
Tätar inte listen bra eller att det kryper in oönskad luft i en frys så blir det frost oftast runt där det inte tätar.
hoppas detta ger dig lite mer klarhet när du ska felsöka
P.S var försiktig om du öppnar upp frysen så du inte knäcker något rör i onödan
Hittade du en lösning på problemet? Jag har fått samma bekymmer med min Ariston kyl/frys 
------------------------
------------------------
RealElwood skrev:Vi har en kyl/frys från Ariston i huset, det är insatt 2006 av föregående ägare.
Vem har lurat i dig detta?RealElwood skrev:Det är självavfrostande kyl/frys med 1 kompressor.
Jag tror att dörren har stått lite på glänt någon gång så att avfrostningen inte har funkat.
därför skulle jag börja med att göra en manuell avfrostning.
antingen genom att stänga av produkten dra ur stickproppen låta den vara så i minst ett dygn gärna två.
eller demontera frysen så att man ser evapuratorn och tina mha varmluft INKLUSIVE hålet ut
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden