Vi skall renovera köket delvis i en stuga vi har gemensamt i släkten, fjällnära. I dagsläget är kylskåpet ett litet skåp med dåligt frysfack, typ mer än 30 år gammalt. Inbyggt i en skåpsvägg med platsbyggda skåp från 1955.

Jag tänkte såga bort skåpet under kylskåpet och sätta ett nytt golvstående kylskåp, inbyggt i väggen som tidigare.
men vi vill inte ha ett integrerat kylskåp där man skall montera på en skåpslucka, lär bli svårt att få att fungera i det platsbyggda "systemet".

Men nu när jag läser om i princip alla 54 - 55 cm breda kylskåp så krävs det att man har 5 - 10 cm fritt även på sidorna. Jag blir förvånad. Vad är det för vits att tiillverka ett smalt kylskåp som inte får monteras in i ett smalt utrymme.

Men dessa avstånd i sidled gäller de verkligen "absolut", eller är det bara något som påverkar energiklassningen? Vi har givetvis bra utrymme bakåt, och ventilation uppåt.

Någon som vet?

Som alternativ får vi väl undersöka om det trots allt går att ha ett integrerat skåp med påmonterad lucka.

Vi kommr att byta ut en del bänskåp i köket för att få in en diskamaskin och spishäll etc. Men skåpsväggen med kylskåpet skulle jag vilja bevara så långt det är möjligt.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Vi skall renovera köket delvis i en stuga vi har gemensamt i släkten, fjällnära. I dagsläget är kylskåpet ett litet skåp med dåligt frysfack, typ mer än 30 år gammalt. Inbyggt i en skåpsvägg med platsbyggda skåp från 1955.

Jag tänkte såga bort skåpet under kylskåpet och sätta ett nytt golvstående kylskåp, inbyggt i väggen som tidigare.
men vi vill inte ha ett integrerat kylskåp där man skall montera på en skåpslucka, lär bli svårt att få att fungera i det platsbyggda "systemet".

Men nu när jag läser om i princip alla 54 - 55 cm breda kylskåp så krävs det att man har 5 - 10 cm fritt även på sidorna. Jag blir förvånad. Vad är det för vits att tiillverka ett smalt kylskåp som inte får monteras in i ett smalt utrymme.

Men dessa avstånd i sidled gäller de verkligen "absolut", eller är det bara något som påverkar energiklassningen? Vi har givetvis bra utrymme bakåt, och ventilation uppåt.

Någon som vet?

Som alternativ får vi väl undersöka om det trots allt går att ha ett integrerat skåp med påmonterad lucka.

Vi kommr att byta ut en del bänskåp i köket för att fp in en diskamaskin och spishäll etc. Men skåpsväggen med kylskåpet skulle jag vilja bevara så långt det är möjligt.
Jag köpte ett 48cm brett kylskåp idag till husvagnen, men tittade även på 55cm då utrymmet är 55cm. Skåpet var helt slätt både på baksida och sidor så jag undrade lite hur värmen skulle avges. Fann efter att skåpet gått ca en timme eller två att en yta i nedre delen av höger sida blev varm. Baksida och vänster sida helt kalla.
Ett Logik LDD115W23E.
Jag tror den tiden är förbi när det var självklart att baksidan avger värmen.
Nu får ju jag gott om plats på alla sidor men har man tight är det nog klokt att provköra skåpet löst på golvet och känna var värmen avges och försöka anpassa montaget efter det.
Det funkar säkert med bara några milimeter luftspalt om man håller rent och inga onödigt isolerande material emot.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tackar, om det verkligen är en värmeavgivande sida, så behövs säkert den specade luftspalten.

H hempularen skrev:
Tackar, om det verkligen är en värmeavgivande sida, så behövs säkert den specade luftspalten.
Uppdaterar lite... nu har skåpet gått lite längre tid med några flaskor varmvatten i kyl och frys för att det ska få jobba.
Det är båda sidorna , ungeffär "nedre mitten" som blir ca 26° varma i ett ca 16° varmt utrymme. Alla andra ytor utom den synliga kompressorn på baksidan håller 16° mätt med ir-trmometer.

Jo nog ska man nog följa specifikationerna så långt det går.
Dock tror jag man kan tighta till rätt rejält innan energiförbrukningen ökar mer än 10-20%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.