6 759 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Kyl&Frys opålitlig med ojämn temperatur
Låter ju som detta fall. Frågan är då ifall jag lätt byter termostaten själv? Och ifall det är värt reservdelspengarna, och chansningen, jämfört med att köpa nytt skåp? Vad jag snabbgooglat ligger en termostat på 600-800:- plus frakt.electroluxaren skrev:den går ner till botten av förångaren
den mäter inte temperaturen i skåpet utan är kalibrerad till förångarens temp dvs -13C grader
den sköter även avfrostningen så att kompressorn inte kan starta förrän förångaren är +7C grader
när termostater av den här typen blir slitna har de till en början svårt att hålla jämn temperatur för att därefter få en oregelbunden gång och slutligen lägga av helt
Ny termostat monterad och suttit i ett drygt dygn. Tomt skåp med dörrarna tejpade så ingen har öppnat.
Det ser ändå ut så här:
Råd någon?
@InsidersUnited @electroluxaren
Det ser ändå ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råd någon?
@InsidersUnited @electroluxaren
Hur mycket saker ligger det i frysen? Det verkar rimligt att temperaturen pendlar mer om den är tom. Angående att den stängde av helt en period. Jag var nyligen med om att det hände när ett antal frysta artiklar lades i kylskåpet. När de tinade höll kylskåpet rätt temperatur utan att kompressorn gick varvig glassen nästan tinade i frysen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Ställ ner kylskåpets vred något så kommer du dra ner pendlingen även på frysdelen. Är du 100 på att dörren till frys sluter tätt?
Uppdatering/Lösning:
Listerna verkade hålla tätt och eftre lite justering av skåpsluckorna finns nu ingen risk att de inte stängs tätt utan att det syns utanpå.
Den värsta kylen fick en ny termostat, vilket var knöligt att hitta passande modell men sedan hyffsat enkelt att byta. Det löste problemet helt och den ligger nu på betydligt mer jämn temperatur i både kyl & frys.
Den andra kylen har visat sig vara väldigt känslig för om man kommer åt inställningsvredet, så den termostaten är förmodligen också på gång.
Har också öppnat upp bättre ovanför dessa kyl&frys så att de får bättre luftväxling baktill. Kanske gör det att de mår lite bättre.
När jag ändå hade skåpen utdragna kompletterade jag med självhäftande isolermatta utanpå, där det verkade vara som störst temperaturskillnader. Kanske helt onödigt eller så bidrar det lite till bättre egenskaper.
Med hjälp av lite epoxi blev också alla plastlådor som nya.
Skönt att kunna åtgärda istället för att slänga och köpa nytt!
(Synd att det ofta blir billigare att köpa nytt och få det installerat än att låta proffs reparera)
Listerna verkade hålla tätt och eftre lite justering av skåpsluckorna finns nu ingen risk att de inte stängs tätt utan att det syns utanpå.
Den värsta kylen fick en ny termostat, vilket var knöligt att hitta passande modell men sedan hyffsat enkelt att byta. Det löste problemet helt och den ligger nu på betydligt mer jämn temperatur i både kyl & frys.
Den andra kylen har visat sig vara väldigt känslig för om man kommer åt inställningsvredet, så den termostaten är förmodligen också på gång.
Har också öppnat upp bättre ovanför dessa kyl&frys så att de får bättre luftväxling baktill. Kanske gör det att de mår lite bättre.
När jag ändå hade skåpen utdragna kompletterade jag med självhäftande isolermatta utanpå, där det verkade vara som störst temperaturskillnader. Kanske helt onödigt eller så bidrar det lite till bättre egenskaper.
Med hjälp av lite epoxi blev också alla plastlådor som nya.
Skönt att kunna åtgärda istället för att slänga och köpa nytt!
(Synd att det ofta blir billigare att köpa nytt och få det installerat än att låta proffs reparera)
Klicka här för att svara