Ja, det kan vara en lösning. Ett litet problem är att Marbodal inte har riktigt likadana täckskivor längre. Jag har profilerad ytterkant som även sitter på resterande täckskivor i köket. Nu för tiden är de släta (vilket jag i och för sig tycker är snyggare). Ekfärgen har även mörknat med åren. Men som sista utväg så blir väl en sådan lösning ändå godtagbar. Egentligen är det inget fel på frys och kyl annat än att kylskåpsdörren (plasten) har gått sönder i nedre gångjärn och dörren hänger lite snett. Allt funkar ännu så jag har tid att hitta lösning.

D darlingsandstrom skrev:
Gammal tråd. Men nu har jag samma problem. Lyckades du finna någon frys och kyl som hade ett grundare nischmått?

Mitt kök är byggt 2002 och behöver nu ny kyl och frys. Jag har Siemens, som har hållit i 20 år, men nu går det inte att få tag i grundare vitvaror. De gamla vitvarorna har nischmått 50 cm djup, med 5 cm luftspalt bakom. Täckskivan är 58 cm djup. Jag har hittat Miele vitvaror som har nischmått 55 cm, men de säger att kyl och frys inte kan stå dikt an. IKEA:s "FULLGÖRA" är också 55cm (har mätt på plats), men de kräver 7,5 cm luftspalt baktill. Jag förstår att dörrarna nu förtiden är tjockare p.g.a. bättre isolering och därför kommer sticka ut ganska mycket. men jag vill inte att själva skåpstommen ska sticka utanför täckskivan.

[bild] [bild]

Jag hittade en på power.se, som hade utgått. Fick sedan tag på en begagnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.