22 661 läst ·
40 svar
23k läst
40 svar
Kyl/frys djupare än skåp
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 636 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 636 inlägg
Redan på 90-talet påbörjades resan mot allt snålare vitvaror. När vi ungefär 2003 bytte ut kyl och frys från 1989 märktes det på elräkningen för ett helt hus. De nya var också smalare och grundare inuti och vi valde högre skåp för att få viss kompensation för den mindre volymen.wildeside skrev:
Så kanske det va men jag lever i år 2023 ett tag till iaf och har varken kyl eller frys från 1900 talet.BirgitS skrev:
På 1800 talet drog kylen inte el, kyldes med is från islager.
Kanske är något att sträva efter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 636 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 636 inlägg
hur mycket gjorde det på elräkningen? 500kWh/år?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 636 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 636 inlägg
Väldigt få skulle gilla det mycket begränsade utrymmet i isskåpen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Isskåpwildeside skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 636 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 636 inlägg
Det kan jag ju inte komma ihåg efter 20 år. Jag bara kommer ihåg att vi reagerade på att elräkningarna plötsligt blev mindre och funderade över varför tills vi kom på att det var ju då vi bytte ut kyl och frys. Jag tror att vi hade elräkningar på ung. 1000 kr/månad, så en femtiolapp hade märkts.electroluxaren skrev:
Så här blev det hos oss iaf med nya 60cm-vitvaror i 56,5cm-stommar. Nu har vi tur att skåpfärgen på kyl+frys matchar luckfärgen väldigt väl så det smälter in ganska förlåtande, men hade varit gött om de åtminstone hade kunnat komma in 3 cm till. Dörrar på kyl och frys idag är ju tjocka pga isolering så vi hade inte kommit undan utstick ändå med fristående skåp.
Finns det något så kallat "Counter depth" kyl/frys-skåp på marknaden överhuvudtaget. Har sökt men inte lyckats hitta något. Dvs 60 cm djupt inkl dörr. 70+ djupa skulle sticka ut för långt i vårt kök, plus att de ser väldigt klumpiga ut. Fattar inte heller varför alla är så låga.
Så ser det ut hos oss med. Tack vare mörkgrå skåp så är det inte så iögonfallande. Funderade ett tag på att ta upp ett hål i gipsskivorna i väggen bakom, men störde mig tyvärr för lite för att det skulle bli av.Ogredani skrev:
Så här blev det hos oss iaf med nya 60cm-vitvaror i 56,5cm-stommar. Nu har vi tur att skåpfärgen på kyl+frys matchar luckfärgen väldigt väl så det smälter in ganska förlåtande, men hade varit gött om de åtminstone hade kunnat komma in 3 cm till. Dörrar på kyl och frys idag är ju tjocka pga isolering så vi hade inte kommit undan utstick ändå med fristående skåp.
Klicka här för att svara