551 läst ·
20 svar
551 läst
20 svar
Tips på lösning, ny kyl och frys?
Sida 1 av 2
Hej. Har kyl och frys i ett äldre Ikea kök. De är liksom infällda mellan skåp med exakt 120 cm, alltså frys/kyl är 2x60 cm breda och de är 180cm höga med skåp även ovanför.
Nu gav kylen upp, så jag tänker skaffa både ny kyl och frys. Tyvärr är standarden numer 186 i höjd och känner inte för att försöka byta överskåpen. Då blir det nya luckor och den sorten finns inte mer. Går att specialbeställa men det blir lika dyrt som en ny kyl.
Finns ett fåtal kyl och frys i rätt höjd, men har kollat på side-by-side också. Finns många med rätt höjd, tyvärr blir bredden runt 92 istället för 120. Undrar om nån har en bra ide vad jag kan fylla ut tomrummet med? Tänker mig nån smal hylla som är 180x28, men hittar inget som passar. Kanske nån annan lösning? Tänker att det ser risigt ut att bara smälla dit en vit planka?
Tacksam för alla uppslag...
Nu gav kylen upp, så jag tänker skaffa både ny kyl och frys. Tyvärr är standarden numer 186 i höjd och känner inte för att försöka byta överskåpen. Då blir det nya luckor och den sorten finns inte mer. Går att specialbeställa men det blir lika dyrt som en ny kyl.
Finns ett fåtal kyl och frys i rätt höjd, men har kollat på side-by-side också. Finns många med rätt höjd, tyvärr blir bredden runt 92 istället för 120. Undrar om nån har en bra ide vad jag kan fylla ut tomrummet med? Tänker mig nån smal hylla som är 180x28, men hittar inget som passar. Kanske nån annan lösning? Tänker att det ser risigt ut att bara smälla dit en vit planka?
Tacksam för alla uppslag...
https://vitvaruexperten.com/kyl_frys/kyl-frys-paket/175-cm-paket/bosch-ksv33vlep-gsn33vlep
Tycks finnas 1 variant som är 60x2 +176hög.
Tycks finnas 1 variant som är 60x2 +176hög.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
En annan idé är att ta bort överskåpen helt och välja kyl och frys så är så höga som möjligt istället. En del av grejorna som förvaras i överskåpen kanske kan vara inne i kylen eller frysen istället...
Ja, det är en variant. Men då får jag samma problem fast med en öppning ovanpå istället. Där är det iofs kanske lättare att sätta en skiva...Magnus E K skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 182 inlägg
Vi satte in en side-by-side i en 120-öppning. Men placerade den i mitten så att det är lika mycket luft på var sida. Det sägs ju att nya skåp vill ha fritt även på sidorna.
Vilken dag som helst har jag tänkt fräsa till fina sidor med luftspalter och sätta dit. 😂
En detalj var att vi fick "gröpa ur" väggen bakåt så att den nya djupa inte skulle sticka ut. Nya modeller är djupa, även vanliga 60-skåp.
Vilken dag som helst har jag tänkt fräsa till fina sidor med luftspalter och sätta dit. 😂
En detalj var att vi fick "gröpa ur" väggen bakåt så att den nya djupa inte skulle sticka ut. Nya modeller är djupa, även vanliga 60-skåp.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Visst, men nu säger servicekillen som var förbi och kollade att reservdelar har utgått. Den har släppt ut all gas plus att det luktar olja i kylen.... Så den är nog död tyvärr.O skrev:
Aha. Fick bara för mig att det ser fult ut med så stora glapp på sidorna? Men kanske det funkar?H hydrolift skrev:Vi satte in en side-by-side i en 120-öppning. Men placerade den i mitten så att det är lika mycket luft på var sida. Det sägs ju att nya skåp vill ha fritt även på sidorna.
Ja de flesta side by side verkar vara ca 73cm djup? Men det känns som att dörrarna är ofta så feta att det är bara fördelen som sticker ut? Själva kylen verkar ligga kring 60?
Det kan man så klart göra. Tyvärr är jag inte nån mästersnickare, så det är kanske skiva som gäller i så fall. Det är synd, finns massor med färdiga hyllor att köpa som är 30 bred, en del av dem 180 hög också. Varenda side by side verkar ligga på 91,5-92 i bredd, så det är trist att det skiljer så lite till att det vore perfekt...Fel av Åke skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 182 inlägg
Den här är 25 cm bred:https://cdon.se/produkt/onyx-r25-vit-bokhylla-d9af540bccff5ad4/
Sen kan du ju bara spika på en extra skiva/list för att täcka mellanrummet:
Sen kan du ju bara spika på en extra skiva/list för att täcka mellanrummet:
Wow, lysande. 25cm är bra, nog kan jag leva med 1,5cm glapp på varje sida om kylen, eller så kan man som du säger slänga dit en list. Tackar!BirgitS skrev:
Hade varit kul att veta hur hög den är också, Cdon lyckades inte få med den infon av nån anledning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 182 inlägg
Det finns bredare Onyx-bokhyllor: https://cdon.se/produkt/onyx-r80-bokhylla-vit-65774386949153f3/
Där står det 182 cm.
Där står det 182 cm.