Hej

Har bytt VVB nu och ska koppla in temp och Kwh mätare till min Logger 2020 och undra om det finns någon som har motsvarande info att dela med sig av.....gärna över tid och hur många i hushållet....

Jag har mätt manuellt med en timräknare en gång för ett par år sedan under ca en vecka i juni.
Och kom fram till att årsförbrukningen låg på knappt 1900 kWh med två vuxna och två tonåringar.

snaggletooth skrev:
Jag har mätt manuellt med en timräknare en gång för ett par år sedan under ca en vecka i juni.
Och kom fram till att årsförbrukningen låg på knappt 1900 kWh med två vuxna och två tonåringar.
Tack :)
1900 kWh med 2 tonåringar måste vara kanon siffror...;)

Jag hade en elmätare på vår elvvb i ett helt år och vi hamnade på ca 4200kWh, två vuxna, två tjejer på 9 och 11 år + en baby i några månader.

Edit: Ingen annan värmning av vatten före elvvb.

Redigerat:
:thumbup: Tack

Enk Projektet skrev:
Tack :)
1900 kWh med 2 tonåringar måste vara kanon siffror...;)
Det är nog tack vare att beredaren bara är på 35 l, så några längre dusch-sessioner är det inte tal om... men vem behöver duscha varmt när det är varmt ute :)
Ska tillägga att under den svalare delen av året när värmebehovet sätter in, kör vi på pellets, och då är ordningen återställd, iaf enligt övriga familjemedlemmar :rolleyes:

Haha....jag förstår :D

Värmepumpen drar ca 90 kWh i juli med två vuxna och i snitt en tonåring hemma. Skulle därmed uppskatta att VVB drar ca 350 kWh per månad, dvs runt 4200 kWh/år även här.

Inkommande vatten är dock kallare på vintern, så det kanske blir lite mer, säg 5000 kWh, varav ca 1500 syns på elräkningen. :)

mycke_nu skrev:
Värmepumpen drar ca 90 kWh i juli med två vuxna och i snitt en tonåring hemma. Skulle därmed uppskatta att VVB drar ca 350 kWh per månad, dvs runt 4200 kWh/år även här.

Inkommande vatten är dock kallare på vintern, så det kanske blir lite mer, säg 5000 kWh, varav ca 1500 syns på elräkningen. :)
Kanon :)
Detta ska bli spännande att se vad jag får för siffror.....har precis monterat in en VVP-300.....

Återkopplar lite nu efter 3 månader...

Dec -12 70,8 kWh
Jan -13 63,8 kWh
Feb -13 56,3 kWh

1 vuxen och två barn varannan vecka...men som gillar att duscha länge... ;)

Jag har nyligen börjat logga VVB, och det ser ut som enbart värmeläckaget kan bli ca 2000 kWh/år.
Möjligen minskar det något under det varma halvåret, eftersom temperaturen i tvättstugan kommer vara lite högre.
Jag har ännu inte räknat ut en uppskattning av den totala helårsförbrukningen, men ett ett bad tog ca 8 kWh.
Vi har en gammal 200L Nibe, och jag är intresserad av värmeläckaget på nyare modeller.
För närvarande läcker vår VVB ca 230W kontinuerligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.