Som rubriken lyder, hur många kWh bör ett FTX-system dra?
Vi har en systemair 500. Jag har haft en kWh-mätare på vår fläkt i en månad. Halva månaden med eftervärme och halva utan.
Med eftervärme 6 kWh / dygn
Utan eftervärme 3 kWh / dygn
Vi upplever ingen skillnad på inomhusklimat med eller utan eftervärme.
Om huset: 113+113 kvm, Ftx-ventilation i hela huset, bergvärme, ingen särskild tilläggsisolering. Byter filter 2 ggr per år.
Så, hur många kWh drar era system? Och, bör det vara skillnad i förbrukning sommar/vinter (ska mäta i sommar igen)?
Vi har en systemair 500. Jag har haft en kWh-mätare på vår fläkt i en månad. Halva månaden med eftervärme och halva utan.
Med eftervärme 6 kWh / dygn
Utan eftervärme 3 kWh / dygn
Vi upplever ingen skillnad på inomhusklimat med eller utan eftervärme.
Om huset: 113+113 kvm, Ftx-ventilation i hela huset, bergvärme, ingen särskild tilläggsisolering. Byter filter 2 ggr per år.
Så, hur många kWh drar era system? Och, bör det vara skillnad i förbrukning sommar/vinter (ska mäta i sommar igen)?
Redigerat:
Med värmaren avstängd blir det ingen skillnad på förbrukning mellan sommar och vinter. Då är det i stort serr bara fläktarna som drar ström och beroende på ålder och storlek på aggregatet borde man hamna nånstans runt 2-5 kWh per dygn.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa svaret
Systemair 500 är ett dubbelt så stort aggregat som Heru 100, så jag gissar att du ventilerar mer än Jonatan79.
Jag hittar inget fläktdiagram, men om jag tolkar manualen rätt så ska ditt aggregat dra lite drygt 100 W vid 80 l/s, vilket är den luftmängd du borde omsätta med din golvyta.
Så runt 2-3 kWh per dygn verkar stämma.
Jag hittar inget fläktdiagram, men om jag tolkar manualen rätt så ska ditt aggregat dra lite drygt 100 W vid 80 l/s, vilket är den luftmängd du borde omsätta med din golvyta.
Så runt 2-3 kWh per dygn verkar stämma.
3kWh/dygn låter mycket rimligt utan eftervärme.
På Systemairs hemsida kan man mata in sina värden så gör den en teoretisk körning för aggregatet.
Om man går på ett VSR (alltså anslutningarna på sidan) och lägger in 80Pa (ett gissat, någorlunda rimligt systemtryck) så landar beräkningen för fläkteffekten på ca 64+58W=122W vilket blir 122*24= 2,9kWh/dygn.
Om man leker med trycket och ändrar till extremt låga 30Pa eller märkligt höga 120Pa så varierar det ca+-20W, alltså mellan 2,4-3,4kWh/dygn.
https://shop.systemair.com/sv-SE/save--vsr--500/p609837
På Systemairs hemsida kan man mata in sina värden så gör den en teoretisk körning för aggregatet.
Om man går på ett VSR (alltså anslutningarna på sidan) och lägger in 80Pa (ett gissat, någorlunda rimligt systemtryck) så landar beräkningen för fläkteffekten på ca 64+58W=122W vilket blir 122*24= 2,9kWh/dygn.
Om man leker med trycket och ändrar till extremt låga 30Pa eller märkligt höga 120Pa så varierar det ca+-20W, alltså mellan 2,4-3,4kWh/dygn.
https://shop.systemair.com/sv-SE/save--vsr--500/p609837
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder