Räknenisse skrev:
Men att de används till att köpa sommarnöjet spelar väl mindre roll.
Om sambon bara ger dig x kr av sin enskilda egendom. utan mer krusiduller. Och daterar före betalning av fastighet.
Sen betalar ni för halva sommarnöjet var med era egna pengar som vilken samägd pryl som helst utan hänsyn varifrån pengarna kommit innan dess.

Kan det behövas att pengarna växlar konto också för att gåvan sak anses genomfört, kanske?

Känns som ni vill dokumentera erat eget tänkande om vad som kompenserar vad och hur ni resonerat om varför hon ska ge dig pengar. Men det är oviktigt att dra in i den juridiska dokumentationen av gåvan som sådan och riskerar bara att krångla till.
Tack! Jag tänkte eventuellt göra så, bara för att se the paper trail, att hon får 800 000 kr överfört till sitt konto av hennes föräldrar. Sen skriver jag och sambon gåvobrev. Hon överför 400 000 kr till mitt konto, sen överför vi 400 000 kr var till mäklaren.
 
Be bankens familjejurist bistå med ett dokument som justerar detta. Det kan säkert göras på lite olika vis, men det viktiga är ju att det blir rätt. Man borde kunna skriva något om att fastigheten som köps med de "enskilda pengarna", inte skall ses om enskild egendom utan skall vara samägd till lika delar.
 
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Be bankens familjejurist bistå med ett dokument som justerar detta. Det kan säkert göras på lite olika vis, men det viktiga är ju att det blir rätt. Man borde kunna skriva något om att fastigheten som köps med de "enskilda pengarna", inte skall ses om enskild egendom utan skall vara samägd till lika delar.
Tack! I vilken typ av dokument ska man skriva att fastigheten inte ska anses vara enskild egendom? De dokument som finns är ju endast köpekontrakt och gåvobrev, åtminstone i detta fall. Ett separat avtal mellan mig och sambon?
 
Farendag skrev:
Tack! I vilken typ av dokument ska man skriva att fastigheten inte ska anses vara enskild egendom? De dokument som finns är ju endast köpekontrakt och gåvobrev, åtminstone i detta fall. Ett separat avtal mellan mig och sambon?
Något avtal är det nog egentligen inte, eftersom det "bara" är din sambo som frånsäger sig det enskilda ägandet av pengarna/egendomen. Jag vet inte exakt utformning osv, det är därför jag rekommenderar er att ta kontakt med en familjejurist ;), som jag tänker mig har full koll på hur detta bäst utformas.

Men, det jag känner är viktigt här, är att din sambo frånsäger sig det enskilda ägandet, och att ni undviker ett förfarande där hon ger dig hälften av det enskilt ägda, för det kan bli krångligt framöver. Då har hon kanske fortfarande den andra hälften enskilt ägd, men inte du, eller så äger ni hälften var enskilt, eller inget alls. Ja, det kan bli konstiga tolkningsfrågor framöver. Men om hon avsäger sig det enskilda ägandet, då finns inget enskilt ägande och det kan inte bli så mycket tolkningsfrågor i den delen.

Sedan, eftersom ni är sambos, så är hennes pengar hennes pengar, och dina pengar är dina pengar. Jag är lite osäker på om ett fritidshus räknas som något man köper för det gemensamma boendet, och risken finns då att om hon betalar för fritidshuset, så blir det hennes, även om hon frånsagt sig det enskilda ägandet. Så, det kanske kan vara en idé att hon frånsäger sig det enskilda ägandet, och ger dig 400', sedan köper ni stugan tillsammans. Men allt det där har nog banken och deras jurist koll på. Prata med dem så löser det sig tror jag.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
thomasx skrev:
Något avtal är det nog egentligen inte, eftersom det "bara" är din sambo som frånsäger sig det enskilda ägandet av pengarna/egendomen. Jag vet inte exakt utformning osv, det är därför jag rekommenderar er att ta kontakt med en familjejurist ;), som jag tänker mig har full koll på hur detta bäst utformas.

Men, det jag känner är viktigt här, är att din sambo frånsäger sig det enskilda ägandet, och att ni undviker ett förfarande där hon ger dig hälften av det enskilt ägda, för det kan bli krångligt framöver. Då har hon kanske fortfarande den andra hälften enskilt ägd, men inte du, eller så äger ni hälften var enskilt, eller inget alls. Ja, det kan bli konstiga tolkningsfrågor framöver. Men om hon avsäger sig det enskilda ägandet, då finns inget enskilt ägande och det kan inte bli så mycket tolkningsfrågor i den delen.

Sedan, eftersom ni är sambos, så är hennes pengar hennes pengar, och dina pengar är dina pengar. Jag är lite osäker på om ett fritidshus räknas som något man köper för det gemensamma boendet, och risken finns då att om hon betalar för fritidshuset, så blir det hennes, även om hon frånsagt sig det enskilda ägandet. Så, det kanske kan vara en idé att hon frånsäger sig det enskilda ägandet, och ger dig 400', sedan köper ni stugan tillsammans. Men allt det där har nog banken och deras jurist koll på. Prata med dem så löser det sig tror jag.
Tack igen! Som hempularen eller nån tidigare i tråden skrev, så ger hon mig en gåva som min enskilda egendom från sin enskilda egendom.

Vi har nog inte tid att höra med en jurist före tillträdet utan vi kommer nog göra så här nu:

1. Sambons föräldrar har skrivit gåvobrev om 800 000 kr som enskild egendom till sambon.
2. Sambons föräldrar har överfört pengarna till sambons konto.
3. Vi skriver gåvobrev om att sambon ger mig 400 000 kr som ska gälla som min enskilda egendom. I gåvobrevet står också att pengarna kommer från gåvan daterad XX från hennes föräldrar (vilket då leder till, om jag förstått det rätt, att hennes enskilda egendom minskar med motsvarande belopp).
4. Sambon överför 400 000 kr till mitt konto från hennes.
5. Vi överför 400 000 kr var till mäklarens konto, vilket då ger ett pappersspår att hälften av pengarna kommer sambon och hälften från mig.
6. ALLA LEVER LYCKLIGA.... :)
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
harry73
Farendag skrev:
6. ALLA LEVER LYCKLIGA.... :)
Så länge du och sambon är överens om upplägget lever ni i alla fall lyckliga. Hennes föräldrar känner sig kanske lurade, men det är deras problem.
Ett annat tips är att skaffa ett gemensamt lönekonto som ni använder för alla utgifter. Då blir det väldigt tydligt att ni båda två tjänar in familjeinkomsten och att ni båda två betalar för alla utgifter. Då försvinner den traditionella kvinnofällan, där mannen köper alla tekniska leksaker och kvinnan står för alla förbrukningsvaror.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
För mig låter det bra (under förutsättning att detta är vad ni båda vill). men jag är inte jurist, så jag skulle nog kolla med en jurist att det verkligen går att hantera den enskilda egendomen så. Även om jag är övertygad om det.

Det är en såpass enkel och väldefinierad fråga att jag tror du kan ringa en familjejurist och fråga, specifikt om upplägget med att sambon ger bort en del av den enskilda egendomen, att det verkligen går.

Advokater brukar gärna svara på enkla frågor, gratis i mån av tid. Tror att de tom. är skyldiga att göra det.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
harry73 skrev:
Så länge du och sambon är överens om upplägget lever ni i alla fall lyckliga. Hennes föräldrar känner sig kanske lurade, men det är deras problem.
Ett annat tips är att skaffa ett gemensamt lönekonto som ni använder för alla utgifter. Då blir det väldigt tydligt att ni båda två tjänar in familjeinkomsten och att ni båda två betalar för alla utgifter. Då försvinner den traditionella kvinnofällan, där mannen köper alla tekniska leksaker och kvinnan står för alla förbrukningsvaror.
Vi har under flera år haft samma kreditkort, reggat på mig och fakturan kommer till mig, och sambon har ett extrakort i hennes namn kopplat till min kredit, där vi köper ALLT varje månad (har kreditkort enbart för bonusen (1% på allt vi köper) och utnyttjar aldrig krediten), möbler, mat, nöje, kläder etc. Dock inte samma lönekonto. Alla sparpengar har vi dock oftast haft på min Avanza-depå och ett gemensamt SBAB-konto. Så det ser nog ut som så att sambon sparat mindre än vad hon faktiskt gjort över åren eftersom vi överfört det mesta till konton i mitt namn, eftersom jag köper aktier etc.

Jo, självklart är hon med på det, blir svårt att få hennes underskrift annars =). Har bra förhållande med hennes föräldrar också men de vill nog bara skydda sin dotter OM vi skulle separera. Det skulle jag nog också göra. Vi kommer ju sannolikt gifta oss snart, då ärver jag ju hennes enskilda egendom vid, Gud förbjude, hennes bortgång. Och skulle vi förklara för hennes föräldrar hur allt låg till skulle dem säkert ändra sig (de vet att jag alltid betalat mer men har ingen aning om hur vi reglerat allt och dessutom vet dem nog inte att jag betalat så pass mycket mer) men orkar inte / för knappt om tid för att tjafsa om det före tillträdet. Kanske kan ordna det i efterhand?

En annan anledning är nog också att de vill vara konsekventa. Hennes syskon kommer få en likadan gåva och där kommer de också skriva enskild egendom, hennes syskon är gift. Sen kommer dem i framtiden ärva ganska mycket mer pengar och då kommer dem säkert vilja göra likadant. Och jag tycker det är helt i sin ordning. Som sagt, skulle jag ge massa pengar till mina barn skulle jag också villkora det på det viset. Så länge de håller samman kan de "njuta" av pengarna även om det blir lite ojämställt i förhållandet. Kan också tillägga att jag fått en fastighet i gåva av mina föräldrar med värde på ca 4-500 000 kr som enskild egendom, som när jag säljer den, som jag kommer göra snart, kommer "skänka" pengarna till vårt förhållande
 
Du skriver "då ärver jag ju hennes enskilda egendom vid, Gud förbjude, hennes bortgång."

Är det verkligen så? Är det inte så att det I så fall är barnen som ärver det som är enskild egendom?

Jag vet att det var så för flera år sedan I varje fall då jag fick ärva min mors enskilda egenondom som hon fått av sina föräldrar.
Det kan vara bra att kolla detta.
 
timbavati skrev:
Du skriver "då ärver jag ju hennes enskilda egendom vid, Gud förbjude, hennes bortgång."

Är det verkligen så? Är det inte så att det I så fall är barnen som ärver det som är enskild egendom?

Jag vet att det var så för flera år sedan I varje fall då jag fick ärva min mors enskilda egenondom som hon fått av sina föräldrar.
Det kan vara bra att kolla detta.
Absolut, barnen ärver men maken har fri förfoganderätt över detta. Sen om jag ärver eller barnen är oviktigt för mig, så länge det är någon av oss, det viktiga här för mig var alltså att den enskilda egendomen inte ärvs av hennes föräldrar.
 
Du skriver "maken har fri förfoganderätt över detta" .

Är du helt säker på detta ? (Jag vet att min far ej hade förfoganderätt över de pengar jag ärvt som enskild egendom då jag var omyndig)

Rent principiellt så verkar det konstigt tycker jag.

Exempel:

Föräldrar ger som gåva en större summa pengar till sin ende sonen/dottern som enskild egendom.
Sonen/dottern är gift och de har ett barn.
Gåvan är enskild egendom därför att förädrarna har lågt förtroende för maken/makan beroende på hans/hennes problem att hantera pengar bla.
Sonen/dottern avlider och barnet ärver hela den summan som var enskild egendom.

Förfelas inte iden med enskild egendom om den part som är I livet kan ta dessa pengar och shoppa, supa spela på trav obehindrat? Det var väl det som son/dotter föräldrarna ville förhindra?

Är det inte så att så länge barnet är omyndigt är väl pengarna på barnets konto och de kan bara tas ut efter medgivande av gode mannen? (När barnet är myndigt så disponerar barnet pengarna förstås)

Lagar kan ju ändras och det kan ju vara intressant att veta då egna barn växer upp även om ovanstående inte alls gäller här.
 
Ni kan göra på 2 sätt

1) Gåvobrev som redan formulerats ovan. Sambon kan dock bara skänka en del av sina pengar som gåva till dig under förutsättning att gåvan ej är villkorad. Dvs hennes föräldrar har rätt att ge gåvan och kräva att hon ej får skänka del av denna gåva vidare. Men detta måste i så fall skriftligt finnas med i gåvor Evert. Gör det inte det är hon FI att förfoga över gåvan som hon vill.

2) Ni skriver skuldebrev er emellan, dvs sambon lånar dig 400 tkr i insats till huset och har vid ev försäljning av denna rätt till 400 tkr mer av vinsten. Detta är väl att föredras om ni har liknande reverser er emellan för andra egendomar, som ert andra hus ni nämnde tex. Har ni inte det kommer ju huset automatiskt att bli giftorättsgods den dagen ni gifter er, såvida ni inte kriser äktenskapsförord som säger annat.

Enskild egendom blir dock giftorättsgods vid äktenskap om inte äktenskapsförord stipulerar att det ni tog med er in i äktenskapet skall förbli just enskild egendom. Så har ni tänkt gifta er inom en snar framtid ändå är ev gåvobrev just nu "överflödiga"
 
Ang. enskild egendom och dödsfall:

OM parterna är gifta, och bara har gemensamma barn, inga särkullsbarn.

Om ena maken har enskild egendom och avlider.

Då gör man först en bodelning, där man delar upp vad som tillhör dödsboet, och vad som tillhör den efterlevande, alltså inte det som den efterlevande äger, utan det som är dennes andel av de gemensamma tillgångarna.

Vid bodelningen räknas den enskilda gendomen direkt oavkortat till dödsboet. Resten delas (normalt) i hälften till dödsboet, hälften till den efterlevande, värdemässigt.

Sedan ärver arvingar dödsboet, eftersom det finns gemensamma barn, inga andra barn. Så ärver den efterlevande hela dödsboets tillgångar, med s.k fri förfogande rätt. Även det som var enskild egendom.

Dessa ärvda tillgångar är inte riktigt fullt ut en vanlig tillgång därefter. För barnen har rätt att ärva detta som ett "efterarv" den dag den sista föräldern avlider. Den skillnaden får betydelse om föräldern gifter om sig och/eller får fler barn. För i så fall ärver de "gamla" barnen denna del oavkortat den dagen. Ev. övrigt arv efter siste föräldern blir ju hanterat som ett vanligt arv, som skall delas med ex. senare födda barn.

Jag har inte full koll på vilka inskränkiningar det finns för den efterlevande med efterarvet. Den efterlevande får inte testamentera bort de här tillgångarna, men i övrigt är det i stort sett helt OK om den efterlevande lever upp pengarna efter eget tyckande.

Så, effekten av att ha enskild egendom vid ett dödsfall blir inte så stor för en "vanlig" familj, under normala omständigheter. Det får betydelse om någon av parterna har barn sedan tidigare.
 
P
Farendag skrev:
Vi har under flera år haft samma kreditkort, reggat på mig och fakturan kommer till mig, och sambon har ett extrakort i hennes namn kopplat till min kredit, där vi köper ALLT varje månad (har kreditkort enbart för bonusen (1% på allt vi köper) och utnyttjar aldrig krediten), möbler, mat, nöje, kläder etc. Dock inte samma lönekonto. Alla sparpengar har vi dock oftast haft på min Avanza-depå och ett gemensamt SBAB-konto. Så det ser nog ut som så att sambon sparat mindre än vad hon faktiskt gjort över åren eftersom vi överfört det mesta till konton i mitt namn, eftersom jag köper aktier etc.

Jo, självklart är hon med på det, blir svårt att få hennes underskrift annars =). Har bra förhållande med hennes föräldrar också men de vill nog bara skydda sin dotter OM vi skulle separera. Det skulle jag nog också göra. Vi kommer ju sannolikt gifta oss snart, då ärver jag ju hennes enskilda egendom vid, Gud förbjude, hennes bortgång. Och skulle vi förklara för hennes föräldrar hur allt låg till skulle dem säkert ändra sig (de vet att jag alltid betalat mer men har ingen aning om hur vi reglerat allt och dessutom vet dem nog inte att jag betalat så pass mycket mer) men orkar inte / för knappt om tid för att tjafsa om det före tillträdet. Kanske kan ordna det i efterhand?

En annan anledning är nog också att de vill vara konsekventa. Hennes syskon kommer få en likadan gåva och där kommer de också skriva enskild egendom, hennes syskon är gift. Sen kommer dem i framtiden ärva ganska mycket mer pengar och då kommer dem säkert vilja göra likadant. Och jag tycker det är helt i sin ordning. Som sagt, skulle jag ge massa pengar till mina barn skulle jag också villkora det på det viset. Så länge de håller samman kan de "njuta" av pengarna även om det blir lite ojämställt i förhållandet. Kan också tillägga att jag fått en fastighet i gåva av mina föräldrar med värde på ca 4-500 000 kr som enskild egendom, som när jag säljer den, som jag kommer göra snart, kommer "skänka" pengarna till vårt förhållande
Jag är riktigt chockad över den här tråden. Du TS har alltså fått en gåva från dina föräldrar som är enskild egendom som du hittills inte alls brytt dig om att dela med din sambo. Men när din sambo får en gåva av sina föräldrar då ska du ha hälften?! Du kommer i framtiden sälja den säger du men det är ju inget du har gjort hittills. Om du nu tycker att gåvor från föräldrar ska delas lika varför har du inte själv föregått med gott exempel för länge sen då?

När det gäller att dela lika i ett förhållande... Är man i ett förhållande bidrar bägge efter sin förmåga. Dela exakt lika på alla räkningar kan vi göra först när samhället är helt jämställt och där är vi inte än. Det går inte att kräva att bägge ska dela alla räkningar exakt lika om inte bägge hade samma ekonomiska förutsättningar när förhållandet startade. Ska det sen vara rättvist så måste också bägge dela exakt lika mycket på alla hushållssysslor som städning, matlagning, gräsklippning osv. parterna bidrar inte enbart med pengar till ett förhållande utan också med sin tid och engagemang.

Sen skriver du i en annan tråd att det viktiga är att inte föräldrarna ärver din sambo???? Ursäkta men jag fattar faktiskt ingenting! Njut av att du får njuta av en sommarstuga. Om ni sen så småningom skulle gå skilda vägar så kan väl din sambo få behålla sin gåva från sina föräldrar. Varför skulle du kräva hälften av den. Sorry men jag fattar faktiskt inte det. Jag tycker det är väldigt fräckt att kräva hälften av hennes gåva.
 
P
Eld skrev:
Sambolagen gäller väl inte för fritidshus?
Nej! Sambolagen gäller inte för fritidshus. Sambolagen gäller bara bostaden som skaffats för gemensamt bruk. Om den ena hade bostaden innan samboförhållandet inleddes så gäller inte sambolagen ens det gemensamma boendet. Det är stor skillnad på sambo och gifta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.