Jag har ett antal slipers i min trädgård där kvistarna har börjat läcka någonting (ser inte ut som kåda, utan ser ut / luktar mer som tjära eller liknande). Vad det än är så kladdar det ner kläder och annat något gräsligt (kräver T-röd för att lösa upp). Har någon annan haft liknande problem med slipers? Fungerar det med vanlig kvistlack eller något annat för att hindra kvistarna att kladda ner?

/Pelle

Om det är gamla järnvägsslipers du pratar om så lär det väl vara kreosoten (oljebaserad impregneringsvätska) som tränger ut. Detta är ett ganska så otrevligt klet med vissa giftiga egenskaper och är den främsta anledningen till att inte använda slipers hemmavid. Huruvida det går att förhindra denna utträngning vet jag tyvärr inte.

Det var väl något liknande jag var orolig för, eftersom det är gamla järnvägsslipers som kan komma var som helst ifrån. Det mesta av sliprarna har jag tagit bort och de återstående ska ersättas med stenmur, men det ligger en bit fram i projektboken. Helst skulle jag vilja kapsla in kvistarna lite temporärt så att man inte behöver vara orolig för att någon ska få på sig klägget (eller ännu värre, få i sig det).

Det var förre ägaren som la ut sliprarna och jag har inte gjort något med dem sedan vi köpte huset 2004. Skulle en behandling med sliperolja hindra innehållet att tränga ut, eller blir det så här med slipers? Jag är ingen fan av dessa, varken utseendemässigt eller miljömässigt ska jag villigt erkänna...

/Pelle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.