Jag har köksluckor från Ikea som vi vill måla om. Vilken färgspruta ska man ha och vilka andra tillbehör?
Antar att kompressormatad spruta är de bästa?

Airless-spruta är det bästa i dessa fall, tryckluftsdrivna sprutpistoler vill vanligtvis ha väldigt lättflytande färg, tänk vatten. Det finns en uppsjö märken och modeller, allt från små handhållna till stora med slang du stoppar direkt i färgburken. I fallet med köksluckor räcker troligtvis en liten handhållen alldeles utmärkt.

Okej och vilken skulle du välja då

Jag valde en Wagner 350, men för att bara måla köksluckor är den onödigt stor och klumpig. Skulle titta på Graco eller Wagner som generellt får bra betyg.

Kompressormatad?

Ok om jag har en kompressor redan, de går inte att ansluta på dennistället?

En kompressor matad luftspruta KRÄVER lackbox eller ett utrymmen med mycket bra ventilation.
Utan ventilation kommer det bli värsta dimman och den kommer att lägga sig på dina luckor.

Om jag skulle måsta välja spruta så tar jag luftsprutan men då har jag byggt en lackbox också.
Att luftsprutan behöver tunnflytande färg är inte helt rätt, beror ju på vilket munstycke man har i sprutan.

Protte

prototypen prototypen skrev:
En kompressor matad luftspruta KRÄVER lackbox eller ett utrymmen med mycket bra ventilation.
Utan ventilation kommer det bli värsta dimman och den kommer att lägga sig på dina luckor.

Om jag skulle måsta välja spruta så tar jag luftsprutan men då har jag byggt en lackbox också.
Att luftsprutan behöver tunnflytande färg är inte helt rätt, beror ju på vilket munstycke man har i sprutan.

Protte
Man kan precis som prototypen säger använda en luftdriven spruta, men även en lvlp kommer att damma betydligt mer än en airless.

Viktigt att tänka på om du nu vill köra med luft ( vilket jag avråder från)
Lvlp - den dammar minst
Munstyckesstorlek - troligtvis uppåt 2mm - beroende på färg och hur mycket den går att tunna ut.
Överliggande kopp - svårt för sprutor att suga upp färg med hög viskositet

Vilken enklare Graco eller Wagner?

Jag använde en enkel Black and Deckers HVLP400 som gav bra resultat på mina köksluckor!
Det kräver lite teknik med färgspruta, jämn och lugn rörelse och aldrig gå tillbaka.

Och jo man måste spä ut mer än vad "experter" säger att man ska spä ut, typ filmjölk om inte tunnare. Någon som kan svara om det finns konsekvenser med att spä ut för mycket?

R Raka Rör skrev:
Jag använde en enkel Black and Deckers HVLP400 som gav bra resultat på mina köksluckor!
Det kräver lite teknik med färgspruta, jämn och lugn rörelse och aldrig gå tillbaka.

Och jo man måste spä ut mer än vad "experter" säger att man ska spä ut, typ filmjölk om inte tunnare. Någon som kan svara om det finns konsekvenser med att spä ut för mycket?
Det beror i hög grad på färgen man väljer. En linoljefärg kan tunnas ut eller späs 50% eller mer för första lagret eller rättare sagt, måste späs ordentligt första strykningen men mindre nästkommande strykning och slutligen lite eller inget sista strykningen för att behålla glans och hållbarhet.

När det kommer till akrylat är det framförallt problem med bindemedel och torkning som sätter begräsningen. Här finns två val. Antingen tillsätta opigmenterat bindemedel som uttunning, då kan man tunna ut mycket utan försämrade egenskaper. Eller förtunna med vatten, då kan man oftast späda 10% utan försämrade egenskaper, men det beror på hur mycket bindemedel osv det är i färgen. Vissa färger klarar 20 eller till och med 30% men långt ifrån alla.

Ska man vara på säkra sidan så tunna aldrig ut mer än 10% om det inte gäller billacker.

Frågade i min favoritfärg affär om hur mycket man kan späda vattenbaserad färg.

Fick till svar att det finns inga generella svar, utom att undvika att späda vattenbaserad färg.
Olika märken kan ha olika kemier och färgens egenskaper kan öht inte garanteras. 😳

Men jag ska väl ha vattenbaserad lackfärg?
Ska man först ha en primerfärg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.