34 800 läst ·
25 svar
35k läst
25 svar
Kvalitetsskillnad mellan olika leverantörer
Ingen som någonsin handlat eller kollat upp produkter från Hagaköket?
DN/Testfakta hade ett test av olika skåp för några veckor sedan:Dunbar skrev:Vi har tagit in offerter på kök med vita släta luckor från Ballingslöv, Marbodal och HTH. Jag trodde att de skulle ligga ganska nära varandra i pris, så jag blev förvånad när HTH låg så pass långt under de andra. Luckorna är "Solid vit" från Ballingslöv, "Arkitekt plus" från Marbodal och "Mono" från HTH. Ballingslöv ville ha 96 tkr, 78 tkr efter rabatt 20 % (kampanj). Marbodal låg på ca 85 tkr och HTH på ca 55 tkr. Det är ganska stor skillnad. Finns det någon anledning att inte välja Monoluckan (lackerad MDF) från HTH?
http://www.testfakta.se/incoming/article57088.ece/BINARY/tabell_koksluckor_111207.pdf
Mitt tips är att inte stirra dig blind på bara luckorna. Det är även andra saker som skiljer mellan de olika leverantörerna. Ballingslöv har tex bättre lådor än HTH och Marbodal. Även skåpstommarna skiljer en del. Jag skulle även tipsa att ta in en offert från Hagaköket. För oss var de lite billigare än Ballingslöv samtidigt som vi tyckte vi fick en lite bättre produkt (se mitt inlägg längre upp).
Så till din fråga - är det värt 23 tkr att få ett kök från Ballingslöv istället för HTH? Det beror nog på hur mycket pengar du vill lägga på ditt kök/boende. Jag anser att du får en bättre produkt från Ballingslöv, om det sedan är värt 23 tkr eller ej får du nog känna efter själv!
d^_^bGlufsglufs skrev:
jodå, vi satte in ett kök från dem i början av året och är mycket nöjda med det. Vi gjorde en ganska noggrann jämförelse mellan ett flertal leverantörer och kom fram till att Hagaköket erbjöd bra urval, bra kvalitet som standard och möjlighet till specialanpassningar (tex udda skåpbredder för att slippa stora passbitar). Tex har de Blums exklusivaste lådsystem som standard. Även den typ av låda som klarar störst belastning i alla positioner (de flesta andra har den bara längst ner). Och stommarna är tjockare än de flesta konkurrenter.
Prismässigt så blev de efter rabatter ungefär samma pris som Marbodal, Myrsjökök mfl, och billigare än Ballingslöv och Puustelli.
Jag kan absolut tänka mig att lägga de extra pengarna om jag vet att jag får en bättre produkt, men det jag funderar på just nu är om HTH är så pass mycket billigare än Ballingslöv generellt eller om "Mono" är en väldigt billig produkt (=dålig?) för att vara HTH. Prisskillnaden överraskade mig med tanke på Cabrons undersökning för några månader sedan;
Cabron skrev:Jag håller precis på att köpa kök och har jämfört Marbodal, HTH och Ballingslöv. Jag har såklart endast tittat på en typ av kök (vitlackade plana MDF-luckor)
2) att priserna för snickerier i de kök jag fått offererat från HTH, Marbodal och Ballingslöv ligger förhållandevis nära varandra när Ballingslöv helt klart köper in exklusivare komponenter från Blum. (jag hade förväntat mig att HTH skulle vara billigast följt av Marbodal och sedan Ballingslöv men HTH (85') var bara snäppet billigare än Ballingslöv (90') och Marbodal (115') låg en bra bit ifrån i mitt fall)
Medlem
· västra götaland
· 64 inlägg
En bra utgångspunkt är att jämföra samma saker. Äpplen med äpplen.
Tjocklek, material osv i luckan spelar naturligtvis in på priset.
Testet är väl ett typexempel på att man inte jämför samma sakar.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article55927.ece
Tjocklek, material osv i luckan spelar naturligtvis in på priset.
Testet är väl ett typexempel på att man inte jämför samma sakar.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article55927.ece
det diskuteras vart dom bygger sina stommar..
ja det mesta av ikeas byggs utomlands. men många gånger av samma skivor.. det kommer in stora mängder spånskiva och mdf från östländerna och dessa körs till många av dom stora företagen som tillverkar kök och stora golvföretag som tillverkar svenska kvalitetsgolv köper från samma ställe.
ja det mesta av ikeas byggs utomlands. men många gånger av samma skivor.. det kommer in stora mängder spånskiva och mdf från östländerna och dessa körs till många av dom stora företagen som tillverkar kök och stora golvföretag som tillverkar svenska kvalitetsgolv köper från samma ställe.
Jag köpte ett HTH Kök för 6 år sedan. Det är redan dags att slänga. Luckorna har spruckit och på vissa ställen svällt upp. Diskmaskinsluckan började gå sönder redan inom ett år och flera luckor sprack bara av att vi skruvade dit handtagen. Dessutom har de bara 5 års garanti på sina köksluckor medan Ikea har 25 års garanti. Stommarna är dock bra, likaså gångjärnen. Jag har för mig att Ikea haft tillverkning på samma fabrik som Marbodal under en tidsbegränsad period, men idag tror jag kvalitén på stommarna skiljer sig åt. Vi upplever att Ikeas garderobstommar t.ex. har fått en helt ny försämrad kvalitet bara under det senaste året. Mycket tunnare och inte alls lika stabil som tidigare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Men de 2mm är totalt ointressanta då det är densiteten i spånet som är intressant och Ikeas stommar har en lägre densitet än de som kör med 16mm material i stommarna...veasel skrev:
Hagaköket har i vissa fall problem med köksstommar för fukt-/ångakänslighet och är inte imponerad av kvalitet för fronters ytor, mycket smutskänsliga och har ej ytlacksbeständiga hörn/kanter, samt att när man är i kontakt med VD, Teknisk chef på eftermarknad ger de ej ut tester för fukt-/ångakänslighet, kaffe på yta då detta är gängse teststandard i branschen. Heller ej imponerad av Hagakökets och dess återförsäljare XL Bygg ByggOle Nacka så som man hanterar eftermarknaden och reklamationer. Tog upp till 5 månader att reklamera och när väl ny leverans kom då levererades felaktig köksfront med fel mått.
Titta även på Hagakök som ni hittar påK Kiro skrev:Vi har börjat titta lite på kök till vårt kommande hus och jag undrar vad ni har för erfarenheter av kvaliteten på de olika leverantörernas kök.
Ännu så länge har vi tittat på:
Tibro
Ballingslöv
Vedum
HTH
Marbodal
Är det som vanligt att man får vad manbetalar föralltså att dyrast är bäst eller finns det undantag?
Kan tillägga att vi idag har ett Kvänumkök sedan ca 15 år som vi har varit väldigt missnöjda med, där motsvarade priset inte på något sätt kvaliteten (varken på varan eller personalen) så Kvänum går tvärbort för oss i fortsättningen.
Tack på förhand
Skandinavien Kitchen AB i Tärnsjö
Klicka här för att svara