Vi har börjat titta lite på kök till vårt kommande hus och jag undrar vad ni har för erfarenheter av kvaliteten på de olika leverantörernas kök.

Ännu så länge har vi tittat på:

Tibro
Ballingslöv
Vedum
HTH
Marbodal

Är det som vanligt att man får vad manbetalar för ;) alltså att dyrast är bäst eller finns det undantag?

Kan tillägga att vi idag har ett Kvänumkök sedan ca 15 år som vi har varit väldigt missnöjda med, där motsvarade priset inte på något sätt kvaliteten (varken på varan eller personalen) så Kvänum går tvärbort för oss i fortsättningen.

Tack på förhand

Ja, det är skillnad på leverantör och leverantör. Alla de som du räknade upp har lådsystem/gångjärn från Blum. Men vilket lådsystem de har valt att köpa in är lite olika. Jag är osäker på Tibro, men Ballingslöv har deras senaste lådsystem med lådor med hela sidor (snyggare och mer praktiskt eftersom man slipper köpa till de snordyra sidoskydden) Vedum, HTH och Marbodal har ett äldre lådsystem (ja de säljer faktiskt två olika, ett dyrt bättre och billigare utan dämpning och som inte tar lika mycket vikt)

HTH och Marbodal har samma ägare och jag misstänker att deras stommar görs i samma Tyska fabrik.
När det gäller stommar finns det mycket att tänka på tjockleken på stommarna variera och även tätheten på spånskivan. En sak man ska titta på är djupen på skåpen. Jag är osäker på Tibro, men Vedum, HTH och Marbodal utnyttja inte hela djupet så en låda i ett 60 cm djupt skåp är ca 50 cm medan en låda hos Ballingslöv är ca 55. Mycket förvaringsutrymme där.

Kvalitén på luckorna varierar nog även en del inom varje märke. Beroende på vad man betalar för. Har en bekant med ett par år gammalt Vedumkök och där har liksom slutfinshen redan försvunnet på luckorna.

Hyllorna upphängningsannorning variera oxå.
Jag gjorde en ganska grundlig marknadundersökning när vi köpte vårt kök i vintras. jag tog in 7 offert plus att jag kollade vad det skulle kosta på IKEA. Skillnaden i pris var inte så stor som man kan tro. Dels så går det alltid att få rabbat även om de inte har kampanj (10 - 30 %). De som var svårast att få rabatt hos var Ballingslöv. Till slut valde vi mellan Haga köket och Ballingslöv. (Vi förälskade oss i Blums svarta lådsystem och de såldes av dem och inte Marbodal, Vedum, HTH etc) De hade djupare lådor. Anledningen till att det blev Haga Köket var att dels att de utan större kostnad kunde göra special snickeri lösningar tex slapp vi passbiten vid micron och de har målade sidor. Målade sidor gör att man slipper sätt dig en täcksida på avslutande skåp. Vi kunde även få ett skåp på 26 cm och slapp en onödigt stor passbit. Stommarna är lite tjockare än vad som är standard 18mm mot Ballingslöv 16 mm. Deras hyllupphängningar är kanske inte det snyggaste (Billybokhyllor har snyggare). De har lådor som klarar av de tyngsta vikten (har glömt hur mycket) på alla lådpositioner det har ingen av de andra du nämnde. Ofta är det bara nederlådan som kan ta extra vikt. Och det är kanske inte där du vill ha järngrytan.

Så summa sumarum, svaret är nja, Du får det du betalar för men det är inte helt enkelt. Skillnaden mellan ett Marbodal och ett HTH kök är luckorna och att HTH har lite färre tillbehör. Men stommarna är de samma.

Sen kan man lägga ner precis hur mycket pengar som helst på bänkskivor och handtag. Bänkskiva rekomenderar jag att ni köper via någon annan leverantör än köksleverantören det blir otroligt mycket billigare då! (Och ja det är skillnad på laminat och laminat, sten och sten)

• Gilla
Anjaiw
  • Laddar…
Min bild är att den regeln inte gäller fullt ut i det här fallet. Jag håller precis på att köpa kök och har jämfört Marbodal, HTH och Ballingslöv. Jag har såklart endast tittat på en typ av kök (vitlackade plana MDF-luckor) samt vitvaror från en leverantör (Siemens) men i det fallet har det varit ganska tydligt att man får mer för samma pengar hos Ballingslöv än hos HTH och Marbodal.

Jag förklarar i slutet av posten vad jag baserar det på men först behöver jag komplettera Klockans grymma post kring Blums produktserier. När det gäller låd- och gångjärnsystemen så skall man tänka på att även om de flesta kökstillverkarna har Blum som leverantör så köper de in olika serier från dem:
-Ballingslöv verkar endast använda Blums exklusivaste lådfamilj Tandembox Intivo med de snygga Boxcap och Boxcover-lådsidorna.
-Marbodal erbjuder både den "kostnadseffektivare" (billigare på bonnsvenska) Metabox-lådan och det lite bättre Tandembox-systemet. Metabox är riktigt budget. Inte ens Ikea använder dem utan har en variant på Tandembox.
-HTH har två olika lådor där den som kallas "Lyxlådan" är en Tandembox Plus med Softstängning ("Blumotion"). Jag tror att standardlådan är den biliga Metaboxen.
Läs mer om de olika serierna på Blums hemsida: http://www.blum.com/se/sv/01/30/index.php

När det gäller gångjärnssystem så använder Ballingslöv Blums Avento-system medan HTH helt klart använder något billigare som jag inte vet vad det heter.

Min slutsats att Ballingslöv har lägre påslag än HTH och Marbodal baserar jag på:
1) jämförelser mellan vitvaror där HTH ganska konsekvent ligger 5-15% (eller 1-3 .000 SEK) över Ballingslöv på Siemens produkter. Tyvärr går ju inte Siemens Plus-produkter att köpa på nätet.
2) att priserna för snickerier i de kök jag fått offererat från HTH, Marbodal och Ballingslöv ligger förhållandevis nära varandra när Ballingslöv helt klart köper in exklusivare komponenter från Blum. (jag hade förväntat mig att HTH skulle vara billigast följt av Marbodal och sedan Ballingslöv men HTH (85') var bara snäppet billigare än Ballingslöv (90') och Marbodal (115') låg en bra bit ifrån i mitt fall)

Redigerat:
Helt utanför ämnet, men vill bara berömma "Klockan" och "Carbon" för två mycket detaljerade och sakliga inlägg!

Ett jättetack för svaren till både Klockan och Carbon. Nu känner jag att jag har betydligt mer kött på benen inför den fortsatta processen.

O.T Marbodal gör sina stommar i Tidaholm tillsammans med Sentens.

cullberg skrev:
O.T Marbodal gör sina stommar i Tidaholm tillsammans med Sentens.
se, där. Vet du om HTH och myrsjökök gör sina stommar där också? Eftersom de har samma ägare.
Det är för övrig nästan komiskt att lägga dessa 4 firmors produktkataloger bredvid varandra. När man har sett samma flingpaket 4 gånger så börjar man ju undra varför de tar olika mycket betalt för tillbehören?;)

Jag hörde att även IKEAs stommar delar tillverkare med Marbodal - är det felaktigt? En kompis som byggde kök frågade en av säljarna varför det var extra hål som inte utnyttjades på vissa av stommarna och han fick det svaret.. att de delar stommar men har olika inredning, lådor osv.

Oavsett vilken tillverkare, det där med dämpning av lådor och att man använder lådor istället för luckor och hyllplan är nog de båda viktigaste aspekterna på nytt kök för min del...

Varken HTH eller Ikea tillverkar sina stommar på Nobias fabrik i Tidaholm, däremot har Myresjökök precis flyttat delar av sin tillverkning dit, samt att det tillverkas stommar till andra köksfabrikanter i bla Norge där. Ikeas stommar är av lägre kvalité och tillverkas inte i Sverige.

Vi skulle byta kök för 15 år sedan och tittade på de vanliga leverantörerna utan att kunna bestämma oss. Men så råkade vi snubbla över Alsikeköket från ett mindre snickeri i Uppsalatrakten. Som jag kommer ihåg var dom inte påtagligt dyrare. Detta kök har vi nu haft i 15 år, jag uppfattar kvaliteten som mycket hög och tycker faktiskt att det är i princip nyskick på grejorna fortfarande (ska sägas att hushållet består enbart av två vuxna).
Jag vet förstås inget om hur just denna leverantör ligger till pris- och kvalitetsmässigt idag, men vill slå ett slag för att leta lite bortom de stora drakarna.

IKEAS köksskåp av model Faktum tillverkas av Swedwood. Vilket är ett IKEA-bolag

frohike skrev:
IKEAS köksskåp av model Faktum tillverkas av Swedwood. Vilket är ett IKEA-bolag
Det gör dom säkert, men knappast i Sverige.

"We have operations and offices in Sweden, Russia, Latvia, Lithuania, Poland, Germany, Slovakia, Hungary, Ukraine, Portugal, China and the USA."

Det har ingen betydelse var det tillverkas då alla fabriker styrs från Sverige. Larm, CCTV och processkontroll övervakas på plats här i Sverige.

Vi har tagit in offerter på kök med vita släta luckor från Ballingslöv, Marbodal och HTH. Jag trodde att de skulle ligga ganska nära varandra i pris, så jag blev förvånad när HTH låg så pass långt under de andra. Luckorna är "Solid vit" från Ballingslöv, "Arkitekt plus" från Marbodal och "Mono" från HTH. Ballingslöv ville ha 96 tkr, 78 tkr efter rabatt 20 % (kampanj). Marbodal låg på ca 85 tkr och HTH på ca 55 tkr. Det är ganska stor skillnad. Finns det någon anledning att inte välja Monoluckan (lackerad MDF) från HTH?

Har precis satt in ett liknande HTH kök. Tycker inte att kvalitén skiljer sig från IKEA. Det enda som skiljer är att det är mycket krångligare och tar längre tid om man saknar någon bit, eller behöver köpa extra. Prismässigt låg dom dock lika om man köper HTH över nätet.

• Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.